ica och sånt

Det pratas om Icas nya reklamfilm.

Martin Jönsson tror inte på den.

Deepedition tycker det är modigt men ger inte riktigt svar på frågan om han tror det funkar. (men han hade en direktlänk till nya filmen)

Hedgehog-Sara går så långt som att säga att hon älskar Ica. Eller i varje fall reklamen…

Själv så fattar jag ingenting.

Ica fuskade med köttfärsen. Enligt Uppdrag Granskning. Det har senare visat sig att även andra butiker gjort detsamma. Fuskat. Föga förvånande. Och det är det här jag inte fattar.

Hur kan Ica ha tappat så mycket förtroende? Och – har de verkligen gjort det? Är folk så lättköpta? Personligen åt jag Ica-köttfärs ett par dagar efter ”larmet” och jag har inte blivit sjukare än innan Janne Josefsson slog på trumman. Jag har alltid handlat på Ica och kommer att fortsätta med det. Tills någon ger mig en vettig anledning att låta bli. Det finns ingenting i köttfärshistorien som gett mig den anledningen.

Nån?

Uppdatering: Det här har inte med reklamen att göra, men är en bra reflektion om fusket. Hos Pissenisse såklart.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

14 reaktioner på “ica och sånt

  1. Jag tror precis som du – man har inte tappat något. Jag var ju beredd att gå så långt som att säga att ICA antagligen inte är helt negativt inställda till att skiten träffade fläkten eftersom det helt kommer att ta död på kritiken mot deras centralpack-koncept…

  2. Det är smart och snabbt agerat att redan ha fått fram en reklamfilm som inte hymlar med vad som hänt, utan skojar till det hela lite.
    Och jag tror också det blåser över ganska snabbt. Man blev inte sjuk förr och man kan vara ganska säker på att det är bättre nu.

  3. @mymlan: Nope. Det vet du att jag anser är en fet myt. Däremot: när ICA inledde arbetet med att köra MAP-kött från Västerås, gnisslades det rejält och ICA fick löpa gatlopp för att de förstörde köttet. Det diskuterades hur bra affärspackat kött var. ICAs investering i Västeråscentralen höll på att bli en black om foten. Så kommer det här… och plötsligt blir det en självklarhet för ICA-butiker att förklara att de minsann använder MAP-köttet, Coop väljer att gå ut och förklara att allt deras kött är centralpackat.

  4. @Ulrika: Fast jag tycker det är lite sent. Med den produktionskapacitet som King, Tre Vänner och ICA byggt upp genom åren borde de kunnat plocka upp den tidigare.

  5. Deep: Allting är, som sagt relativt, och jag tycker förseningen är ganska marginell, om du jämför med t ex Skandia.
    Dessutom är det något som säger mig att det inte är byrån och produktionsbolaget som är flaskhalsarna i produktionen, utan förmodligen ICA själva.

  6. @Ulrika: nu vet jag mer. Det handlade om att man ville veta att allt var uppe på bordet så att det inte skulle komma mer. Därav väntade man. Filmen spelades in i torsdags.

  7. Nu är det ju så att ICA:s ledning fick reda på scoopet en tid innan man sände det. Hur långt innan är ju svårare att svara på men nog har man haft tid att förbereda ett motangrepp.

  8. musselmannen – jo Emma har skrivit ganska bra. Men fortfarande. Kan människor inte tänka själva? Vaddå skylla på Uppdrag Granskning att dom skrämmer folk? Vet man att man ätit Icas köttfärs i flera år och inte blivit sjuk så vet man väl det? Eller?

  9. Emma Hamberg utgår från Michael Moore helt och hållet och det kanske är lite vanskligt, men vad kan man å andra sidan begära av en självskolad journalist som inte ens gått på gymnasium?

    Moore kan ha vissa poänger men om man tittar på forskningen så känner sig inte amerikaner mer otrygga än svenskar. Faktum är att de båda länderna ligger långt under genomsnittet i världen:

    http://www.criminology.su.se/content/1/c6/02/14/71/2005rs_3.pdf

    (sid 29-30)

Kommentarer inaktiverade.