mymlan om lärarutbildningen

Nej. Jag tänker inte ge mig ut på djupt vatten och börja prata om detaljer i lärarutbildingen. Jag är alldeles för dåligt insatt.

Men utifrån den stundvis hetsiga diskussion som uppstod efter mitt inlägg om behörighet kontra kompetens vill jag ändå göra en sammanfattning. (och om möjligt flytta tillbaks fokus till det jag faktiskt ville diskutera)

Mitt inlägg handlade inte om lärarutbildningen. Jag har ingen egentlig uppfattning om den. Jag refererade till folk jag känner som gått den och var alltså helt uppriktig om varifrån jag fått min uppfattning om att den i vissa delar är ganska slö. Självklart vet jag inte att det är så, jag bara utgår från vad som sagts mig. Och från saker jag läst. Och jag tar mig friheten att ha åsikter om saker även om jag inte är expert. Om någon har problem med det kanske ni inte ska läsa här.

Efter att ha läst igenom kommentarerna kan jag konstatera följande: De flesta anser att det finns brister i utbildningen. Var bristerna finns råder det dock oenighet om. En del säger att det är den pedagogiska delen som brister, andra säger att det är andra saker. Själv så vet jag inte.

Jag uttalade mig om dom som söker till utbildningen. Här fick jag delvis medhåll men Monika som jobbar med utbildningen sa att det sker en självsanering. Att de som sökt av ”fel skäl” antingen hoppar av eller lär sig något nytt under tiden. Jag säger inte alls emot. Det är ju strålande om det är så.

(men jag står fortfarande för min åsikt att lärarutbildningen är en linje för dom som inte kommer in nån annanstans, även om inte alla hör till den kategorin. och jag är fortfarande skeptisk mot den självsanering monika pratar om med tanke på hur många nyutexaminerade lärare jag råkat ut för som inte har elementära kunskaper i exempelvis svenska) 

Och så vill jag göra ett annat statement: Jag är övertygad om att de allra flesta som utbildar sig till lärare har relevanta kunskaper och är jättebra lärare. Men att dom (som någon också påpekade) inte ges utrymme att använda sig av sina kunskaper, sitt engagemang etc eftersom skolan och systemet har brister som inte har med utbildningen att göra. Och det var något jag påtalade i mitt inlägg. Bland annat bristen på fortbildning. (som ju oftast handlar om kommunernas ekonomi och brist på pengar)

Jag vill med mitt inlägg inte säga att alla lärare suger. Tvärtom. (däremot kanske de borde ges större frihet och möjlighet att använda sig av sina särskilda kompetenser och egenskaper än vad som sker i skolan idag)

Det jag ville säga, och det jag ville diskutera var dom som inte har gått lärarlinjen.

Att det faktiskt finns olika sätt att tillgodogöra sig kunskap. Att det inte finns ett enda rätt sätt. Att det faktiskt är möjligt att ha rätt kompetens för att undervisa utan att ha lärarbehörighet som den ser ut idag. Och att den kompetensen borde tas till vara bättre.

Att det måste finnas olika sätt att mäta kompetens, att det inte ska räcka med ett papper på att man läst den och den boken eller deltagit i seminarier.

Det finns personer som är riktiga fenor på att snappa upp information och kunskap, dra slutsatser, sätta saker i sammanhang, läsa böcker och göra kunskapen till sin och i kombination med medfödd talang och begåvning faktiskt klara av saker minst lika bra som dom som gått en kurs.

Och ja. Det finns människor som kan läsa massor. Som kan klara sig igenom ett utbildning med strålande resultat men som saknar förmågan att omsätta det dom lärt sig i praktiken. Det finns människor som helt enkelt inte har ”det”. Några av dom är lärare. Men dom finns ju i alla branscher. Jag har inte påstått att det här är ett problem som gäller endast i skolan. Det finns i hela samhället. Varför jag tog lärarna och skolan som exempel var för att det är offentlig sektor och den känns inte så flexibel. Dessutom är skolan ett ämne som engagerar de flesta. Alla har gått i skolan och många har barn som går i den eller ska börja eller har gått i skolan.

Jag skulle kunna diskutera bristerna i journalistutbildningen eller det faktum att det inte finns några särskilda lämplighetstester för att bli journalist heller, men eftersom journalister i dagsläget jobbar i en överhettad bransch är självsaneringen rätt effektiv just nu.

Om någon fortfarande uppfattar det här som att jag tycker att lärare är dummare eller latare än andra är det inte riktigt mitt problem.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

68 thoughts on “mymlan om lärarutbildningen

  1. Håller med Ullah! Om du skrivit så här från början skulle nog ingen ha reagerat… :-) Men så kan man inte säga eftersom diskussionen föregår ditt inlägg. Men jag blir glad över att läsa det här!

  2. Fast Monika. Det var det här jag skrev i det förra inlägget också, fast jag använde andra ord. ;)
    Men det känns fint att kunna göra dig glad så här inför jul. :)

  3. Monika. Jag förstår vad du menar. Men det säger mer om hur de som läser läser än om mig som skribent… :)

    Jag är medveten om folks förmåga att haka upp sig på uttryck och formuleringar, utan att se helheten och det som egentligen sägs… (jag gör säkert så själv också)

  4. Ullah
    Lärarlyftet är en del av lösningen på problemet. Lärare som arbetat i åratal och är duktiga får möjlighet att bli behöriga och som jag skrivit tidigare bli ännu bättre.

    För jag har även kurser med lärare som varit det i många år och som efter att de gått kurserna känner att det verkligen tillfört dem något väsentligt i deras fortsatta arbete. Det är både behöriga och icke-behöriga lärare … som går kurserna som en form av kompetensutveckling.

  5. Mymlan

    Det säger en del om de som läser, men vilka ord och meningar man skriver ner har också betydelse för hur andra uppfattar det man skriver. Läsaren är ju inte tankeläsare som kan förstå att du egentligen inte menar det som du skriver ner det.

  6. Lärarlyftet är bra, men det är enligt min mening en lång väg kvar om vi skall lyckas lösa skolans kris. Roligt i alla fall att veta att skolproblematiken engagerar en massa människor, vilket väl får anses ha framkommit här i Mymlans blogg.

  7. Om olika lösningar om den påstådda skolans kris som till stora deler är en politisk konstruktion i syfte att få igenom sin egen utbildningspolitik, har jag tagit upp i förra inlägget… men enligt vissa hör inte det något att göra med Mymlans inlägg om behörighet eller inte.

    Man löser i vilket fall inte skolans kris genom att inte kräva att lärare är behöriga. Vi har ju redan massor av obehöriga och skolan är i kris ändå. Tänk om det är därför den är i kris???

  8. Självsaneringen inom journalistiken verkar dock gå åt fel håll… Tyvärr fastnar de journalister som är bäst på att skriva kort om skitsaker men däremot kan skapa schyssta oneliners, taglines och rubbevänliga pseudocitat…

  9. deep – självklart är det så eftersom det är de kunskaperna som efterfrågas nu för tiden.

    monika – nä läsaren är inte tankeläsare. och borde kanske just därför läsa lite noggrannare. HELA texten. istället för att försöka sig på att läsa mina tankar.

  10. Jag ger upp – ser du inte någon egen del i varför det blir reaktioner…

    Anser att det här inlägget är bra, nyanserat och det är ingen tvekan om vad det är du tycker och fokuserar på… (märker du att läraren är på G här nu? :-)

  11. Hon gjorde bort sig (igen) men har svårt att erkänna detta faktum, kanske till och med för sig själv.

  12. liljeros – hur menar du att jag har gjort bort mig igen?

    monika – jo jag sa att jag förstår vad du menar. och jag sa inte att jag är förvånad över reaktionerna på mitt förra inlägg, eller på din kommentar om detta…

    men jag tycker att det är ett intressant fenomen hur man läser och väljer att tolka. men det är off topic, kanske ska ta det också i en egen tråd…?

    (observera också att jag inte undantog mig själv från dem som gör samma misstag. så jo jag kan se min egen del)

  13. Intressant också att just du liljeros som så ofta skriver provokativt och medvetet så att folk ska missförstå och bli upprörda för att sedan få såga dem vid fotknölarna för att de läser in saker som inte står, påstår att jag har gjort bort mig beträffande hur jag formulerar mig?

  14. Liljeros!
    Jag anser inte att Mymlan gjort bort sig alls. Snarare tvärtom! Det visar det här inlägget…. Det finns något bra i att kunna ändra sig, om än motvilligt… OK, jag är inte insatt och OK jag kanske inte skrev det så bra första gången, men å andra sidan – ni borde ha läst hela inlägget och sett det i sin helhet (jo, det är ju sant)…

    Mymlan
    Visst är det intressant med hur folk tolkar. Och man kan ofta inte förutse på vilket sätt heller…

  15. Men det anser jag, och antar att du kan få med dig de flesta i den här ankdammen/bubblan på att hon inte gjort bort sig en enda gång.

  16. Ja och för mig får du anse det…. men det verkar som om du tar med dig något från andra diskussioner ni har haft …

    … för det Mymlan har ansett i den tidigare tråden, anser t.o.m Leijonborg och andra… Det är en vanlig förekommande föreställning många har om lärarutbildningen … skapad av media och partier som vill få igenom sin egen utbildningspolitik…

    Om det är att göra bort sig vet jag inte, snarare är det väl ett tecken på hur lite man egentligen vet därför att de som vet inte får något utrymme i den vanliga pressen.

  17. Du menar att hon är förlåten sina felaktiga slutsatser för att Leijonborg (och andra) tycker likadant?

    Du måste behaga skämta.

  18. Nej Liljeros, det menar jag inte …

    Jag talar om okunnighet … och om att man är så säker på att det man uttalar är en sanning, därför att den aldrig ”motbevisas” …

    Göra bort sig är när man trots ny fakta ändå håller fast vid sin ståndpunkt …

  19. Här är en som faktiskt gått lärarutbildningen *räcker upp handen och viftar* ;) Och mina åiskter: Ämnesstudierna (jag har 40 litteraturvetenskap, 40 svenska språket och 80 i engelska, enligt det gamla systemet innan ”Bolognasystemet” som väl börjar anv fr o m runt nu, Monika?) var ganska svåra att klara av. Man fick ligga i hårt och verkligen följa med på föreläsningar och plugga mycket hemma. Pedagogikstudierna var enklare på det sättet att det var inlämningstentor. Å andra sidan vet jag inte hur man annars sulle lära sig pedagogik som ju på så många sätt är ngn slags färdighet som växer fram. Just nu läser jag specialpedagogik på halvfart för att kunna komplettera min examen. Det är också ett annorlunda sätt att studera på: mkt gruppdiskussioner, grupparbeten och PM-skrivande- sånt som många anser vara ”flum”. Men jag tycker nog att jag lär mig mycket på det…det växer fram ett sätt att tänka på som jag inte hade tidigare.

    Så jag vill nog envist hävda att ska vi ha den skola som är bestämd av Skolverket (och annars bryter vi väl mot lagen??) så ska lärarna vara inlärda i det systemet och enligt den värdegrunden och ha de kunskaperna. Annars blir det de stora orättvisor som ibland uppstår. Och även om jag inte håller med om Mammans ”subtila” påhopp om journalistarbetet så måste jag hålla med henne om i det hon skrev om betygssättning och att få vara kvar på sitt jobb som obehörig – det stämmer! Är ett måttstock på en bra lärare en som har flest elever med MVG? Vem kollar hur de MVG:na sattes?

    Så slutligen vill jag önska en God Jul :)

  20. Lärarinnan

    Jo, det kan uppfattas vara enklare därför att det är inlämningstentor, men de är konstruerade på ett sätt som gör dem svåra … Den reviderade kursen på det allmänna utbildningsområdet AUO2 är väldigt teoretisk och inlämningsuppgifterna mycket svåra.

    Jo Bologna börjar gälla nu. Vi är inte riktigt klara med att Bolognaanpassa kurserna och nu när vi går ihop med Stockholms universitet så kommer en hel del att förändras. Vi har t.ex. endast ett moment kvar på AUO2.

    Ja, vi bryter mot lagen!

    Var gick du?

  21. Lärarinnan – vad jag kan förstå har läroplanen och den värdegrund du talar om förändrats ganska ofta. de gamla lärare som ska jobba i det nya systemet måste väl på nåt sätt läsa in sig på nyheterna i efterhand, varför skulle inte en obehörig lärare kunna göra det?

  22. För att förstå läroplanen och värdegrunden behöver man läsa olika teoretiker … vilket man inte snyter ur näsan … olika perspektiv behöver man också vara insatt i, som t.ex. pedagogikhistoria, ped.sociologi och pedagogisk filosofi ger. Man bör även känna till en hel del ismer.

    Det är ganska mycket man behöver kunna … för att kunna tolka och förstå läroplanen och hur t.ex. undervisningen organiseras efter den…

  23. Så vad är då problemet med obehöriga lärare, om de kan lära sig den viktiga värdegrunden ändå? För inbilla inte mig att alla lärare måste läsa på universitetet och skaffa nya poäng för att lära sig en ny läroplan när den kommer…?

  24. Liljeros. Du är ett sorgligt kapitel i mänsklighetens historia. Du diskuterar aldrig en sakfråga utan bara dissar den som har skrivit postningen. Varför? Den enklaste tolkningen (vilken normalt i exegetik oavsett ämne anses som den troligaste) är att du inte är kapabel att diskutera saker som kräver att du faktiskt tar ställning. Du är helt enkelt ett fegt mähä. Visserligen roande i din totala mesighet och räddhågsna försök att uppehålla en bild av någon som kan saker – tyvärr blir även dina inlägg på din egen blogg rätt ointressanta då du helt enkelt inte klarar av att diskutera saker som du själv inte kontrollerar genom att vara ”den förste röraren”.

  25. Ang lärares fortbildning och kommunernas brist på pengar:

    Många lärare fortbildar sig på eget initiativ genom att läsa fortsatta kortkurser på (lärar-)högskolor. Detta kostar inte arbetsgivarna någonting… men är ett påtagligt bevis på lärarnas tro på att utbildning ä r viktigt.

  26. Mamman – ja men det visar ju bara hur fel det är i systemet, om lärarna själva ska måsta bekosta och göra sådant på sin fritid.

  27. Jag får ta av min arbetsplatsförlagda tid till studierna (dvs den tid då jag jobbar men inte har lektioner, planeringstid) och får milersättning och alla böcker betalda. Jag får även ta s.k resursdagar (då elever är lediga och det ligger konferenser och annat skoj) till tentaskrivande o s v. Jag upplever det som att min arbetsgivare är positiv till fortbildningen, men det är klart: själva kursen kostar ju inte dem ett öre ;)

  28. Kurser på (lärar-)högskolan kostar ingenting mymlan. De är gratis att gå, och många kortkurser sker på halvtid, distans och eftermiddags-/kvällstid.

    Jag offrar gärna min fritid för att förkovra mig faktiskt! Att samla högskolepoäng är en ”hobby” för mig – liksom för många andra. Det är kul att plugga!

    Precis som lärarinnan säger så är också min arbetsgivare mycket välvilligt inställd till att betala kursliteratur, och andra utgifter i samband med studierna. Det är också okey att gå på föreläsningar på arbetstid så länge det inte behövs tas in vikarier.
    (Och nu – genom lärarlyftet – så kan vi t o m få betalt för vikarier!)

    Dessutom så får vi faktiskt gå på kurser och annat som kostar – också.
    Senast läste jag 7.5 poäng specialpedagogik på Erikastiftelsen. Den kursen kostade några tusen – som min arbetsgivare betalade.

    Så himla snålt är det faktiskt inte ens inom skolans värld. Inte när man börjar prata om lärares vidareutbildningar…

    Skolan månar ju liksom om utbildning – både för eleverna – och för sina anställda. En rätt logisk ekvation.

  29. ”Dessutom är skolan ett ämne som engagerar de flesta. Alla har gått i skolan och många har barn som går i den eller ska börja eller har gått i skolan.”

    Jepp – precis så är det! Alla har en eleverfarnhet – en det gör dem inte på något vis dem till experter på ”lärare”, läraryrket och lärarutbildning.

    Genom din skoltid träffade du på ett fåtal lärare. Vissa funkade med dig, andra funkade inte. Du var dessutom ung, kanske omogen och oerfaren, och hade antagligen rätt svårt att bedöma om respektive lärare verkligen gav dig rätt kunskap eller bara var ”schysst” i största allmänhet.

    Det samma gäller faktiskt de lärare du stöter ihop med kring dina barn. Du ser dem mest som personligheter och väldigt lite i undervisningssituationen… där du i princip bara har rapporter från ett b a r n att gå efter.

    Jag tror det är här problemet ofta ligger vad gäller allmänhetens åsikter kring skolan och läraryrket. Folk utgår från sin egen skolgång, och sina egna gamla lärare och gör detta till något sorts facit över hur ”skolan” fungerar.

    Detta trots att det kanske är 20-30 år sedan de själva gick ut skolan, och att skolan (och lärarna!) därmed hunnit förändrats väldigt, väldigt mycket sedan dess….

  30. @Mamman: du är bra rolig du. Du jiddrar om att Mymlan inte vet mer än vad hon sett i skolan själv och med barnen men att du minsann har väldig koll. Att du sedan förklarar att det finns journalister som ”fuskar” osv och därigenom generaliserar som fan verkar inte beröra dig – din dubbelmoral lyser igenom. Du kanske ska flirta in dig med liljeros – ni verkar ju ha samma frånvaro av logisk stringens.

    @mymlan mfl: att fortbilda sig kan inte vara arbetsgivarens ansvar. Genom att faktiskt lära sig mer så bygger man sitt personliga värde på arbetsmarknaden. Det borde vara en självklarhet men i den svenska trygghetsknarkande folkhemsbygget så har det här helt enkelt försvunnit. Själv tycker jag, som arbetsgivare, att det är sorgligt att företaget ska behöva betala för att arbetstagare ska kunna använda sina ”verktyg”. Själv har jag fått betala alla längre kurser och då jag redan har sex och ett halvt års CSN-skulder blir det via andra lån. Varför? Jo, för att jag annars förlorar i konkurrenskraft.

  31. deeped – jo fortbildning bör vara arbetsgivarens ansvar då det handlar om saker som ställs som krav för att kunna fortsätta arbeta, som i fallet vi pratar om exempelvis en ny läroplan.

  32. @deeped: Jag håller med dig: Jag förkovrar mig gärna på min fritid, arbetsgivaren kan ju faktiskt inte veta om jag tänker stanna kvar med mina nya kunskaper, eller sticka till ngn annan skola! Jag var mest lite raljerande om att det inte kostar dem (den nuvarande arb.givaren) så mycket, så då är det lätt att va positiv.

    @mamman: Men nu tycker jag du går för långt: Visst kan man både som barn och förälder veta vad man själv tycker om en lärare!! Det är ju för barnen (och föräldrarna) vi finns till!

    Och en bra lärare SKA funka med alla elever (OK en utopi, men med de allra, allra, allra flesta)

  33. mamman – jamen om skolan betalar och man får gå på arbetstid så är det ju precis som det bör vara då, tänker jag. men tyvärr tror jag inte att det fungerar så för alla.

  34. @mymlan: tycker inte jag. Varför? Om vi säger så här: det kommer en ny sorts hammare. Ska då anställda snickare få betald utbildning för att använda den – annars får arbetsgivare helt enkelt leva med att hans snickare använder den gamla mindre effektiva hammaren. Samtidigt innebär det också att snickaren helt enkelt inte kan byta jobb eftersom andra företag kommer att mena att kunskap om att använda den nya sortens hammare är nödvändigt.
    Frågan är då: varför ska det vara arbetsgivarens ansvar att se till att arbetstagaren lär sig sina verktyg (läroplanen är en del av lärarens verktygslåda)? Ett argument för är att man får effektivare utväxling på sina jobb, ett argument mot är att arbetsgivare betalar den enskilde arbetstagarens möjligheter till att söka andra jobb dvs. arbetsgivaren betalar för att arbetstagaren ska kunna lämna sin anställning för andra arbetsgivare.

    Frågan är jävligt invecklad. Och det finns både positiva argument för att arbetsgivaren ska stå för vidareutbildningar (i en mer generell form: specifika delar – unika för den produktion som sker ska självklart arbetsgivare stå för) men också ett antal negativa argument.

    Ett problem är också att dagens yrkesvärld bygger mer och mer på frilans och liknande delar vilket gör att vi har ett antal personer som väljer att betala sin egen vidareutbildning: och kan därmed sälja sina tjänster till arbetsgivare utan att denne behöver ta ansvar för vidareutbildning. Det är en sak som lärare måste börja att inse kommer bli en konkurrerande verklighet.

  35. Deep – ja. Det bör vara arbetsgivarens ansvar att se till att de anställda får utbildning i de verktyg som arbetsgivaren tillhandahåller. Så funkar det på mitt jobb. När vi får ett nytt datasystem, redigeringsprogram, filmkameror och så vidare som vi förväntas använda så ser också arbetsgivaren till att vi får utbildning att att använda grejerna. En självklarhet tycker jag.

    Däremot är det ju tveksamt och det är arbetsgivarens ansvar att låta anställda gå kurser i personlig utveckling och liknande, vilket ju också förekommer. (Jag tycker att det är bra, personalvård, och jag tror att det kommer arbetsgivaren till del om personalen får inspiration och så, men som sagt – det finns mer eller mindre viktiga saker att utbilda sig i)

  36. Måste väl vara skillnad på sådan kunskap som man MÅSTE ha för att kunna utföra sitt arbete deeped- då måste väl arb.givaren stå för dem?

    Förkovran (som i mitt fall) kan man nog inte tvinga fattiga kommuner till…

  37. Om man bestämmer att alla skall vara behöriga i skolan, anser jag det vara helt okey att lärare får betalt för att få behörighet…. speciellt eftersom det annars blir brist på lärare med erfarenhet.

    Om en ny läroplan skall börja gälla, som innebär nya kunskaper och ett helt nytt sätt att tänka mm. som t.ex. Lpo94 innebar, Ja, då anser jag att detta bör ligga på arbetsgivaren. Men det kan vara i form av konferenser, arbetsgrupper, föreläsningar av folk från lärarutbildningen.

    När det gäller fortbildning, är jag mer tveksam till det. Det beror på… Om någon vill läsa mer för att få möjlighet att byta jobb eller så, eller slå sig på att börja forska … så anser jag inte i förstonde det. Men samtidigt kan dessa kostnader faktiskt innebära ett lyft för skolan … att många av lärarna stimuleras att fortbilda sig, blir glada, nöjda och tillfreds med tillvaron så jag är vacklande i den frågan.

    Om det är en fortbildning som kan utveckla delar av hela verksamheten på skolan, i t.ex. lärarlaget är det okey att få göra det på betald arbetstid.

  38. Jag tar ett jobb. Jag ska kunna utföra mina sysslor. I en teknisk värld förändras verktygen hela tiden – vilket innebär att jag personligen måste följa med i utvecklingen. Att som arbetsgivare hela tiden behöva betala dyra fortbildningar på grund av att den tekniska utvecklingen kräver det, medan arbetstagarna helt enkelt själva väljer att säga ”min utbildning på Program 1.0 räcker” trots att tekniken nu ligger på Program Ny Version 8.0 är fan inte klokt!

    Själv skulle jag hellre lägga fortbildningspengar på att utveckla den grundläggande kunskapen om branschen, om omvärlden och när det gäller såna saker än att behöva betala för att folk ska lära sig de verktyg som är en självklarhet att använda för att göra sitt jobb.

  39. Men eftersom det är på lärarens ansvar att se till att denna har tillräckliga kunskaper för att kunna tolka t.ex. en ny läroplan, så skall väl initiativet komma från läraren – Nu behöver jag utvecklas i det här – och behöver tid för att göra det!

    Det ligger ju även på lärarens ansvar att hålla koll på att hennes kunskaper räcker ..
    Det kan inte andra göra …

  40. På mitt jobb använder vi varandras kunskaper för att lära oss mer. De som kan någonting riktigt bra håller i seminarier osv. Vi har haft många seminarieserier …

    Det ligger på arbetsgivaren att göra övergångar smidiga … Om de ändrar på ett mailsystem el.dyl eller startar nya konferenser, ordnas kurser osv.

    Det är något som de tjänar på i längden.
    Så, Mymlan om vi menar samma typ av nyheter, så håller jag med dig …

    Men, jag håller med deep också … När man börjar upptäcka att ens examen inte längre räcker för att utföra sitt jobb, måste man själv göra något åt det.

    Jag vet att jag säger emot mig själv här. Men det är för att jag talar om lärarens ansvar att ta initiativet å ena sidan och om AGs ansvar å andra sidan. För om man har duktiga medarbetare så kastar man väl inte bara ut dem för att de jobbat för länge och inte hunnit eller kunnat vidareutbilda sig.

  41. Monika – jo. Självklart har man ett eget ansvar för att hålla sig a jour med vissa saker. Sådant som ingår i jobbets natur. Som i mitt fall – ha koll på mediepolitik, på andra medier, och sådana saker. Det måste jag själv se till att göra och ta initiativ till, den löpande uppdateringen.

  42. Monika: Jag har mycket goda erfarenheter i alla fall :-) Finns väl vissa kurser och vissa föreläsare man varit lite missnöjd med men i det stora hela så är det en jättebra högskola :-) Modern!

  43. Lärarinnan: Självklart så kan man veta hur EN specifik lärare fungerar. Men den läraren kanske inte bör klä skott för hela lärar/ skolväsendet???

    Speciellt inte om den läraren kanske t o m inte är behörig lärare ö h t?

  44. mymlan: Nej, det är säkert inte så för alla… speciellt inte för lärare som inte bor i större städer där det finns lärarhögskolor och andra utbildningsföretag som aktivt anordnar seminarier och föreläsningar.

    Vi i Stockholm är på så sätt väldigt lyckligt lottade. Här pågår alltid en mängd utbildningar och det finns alltid föreläsningar att gå på. Många av dem är gratis. Tex Rädda barnens föreläsningsserier, de som anordnat via KS osv…

  45. Pingback: Kan det sägas bättre « Oväsentligheter mm…..Μη σημαντικός

  46. Pingback: från det ena till det andra « the real mymlan

Kommentarer inaktiverade.