radiohead rules with rainbows

Jag är en upphovsrättskämpe. Jepp.

Jag värnar konstnärers, musikers, författares, fotografers och journalisters upphovsrätt till sina verk.

Därför har jag länge känt mig kluven när det gäller fildelning. Jag har inte varit någon aktiv motståndare, långt därifrån. Jag har litat på att vissa saker faller på plats av sig självt.

Och jag är jävligt glad åt att det faktiskt verkar göra det, och att det inte är märkliga lagar och jakt på fildelare som håller på att lösa problemet.

Jag tror att det finns en betalningsvilja hos folk. Men inte hur stor vilja som helst att betala överpriser. Så när det visar sig att Radiohead genom att dela ut sin musik på nätet och låta folk själva bestämma vad de ska betala, faktiskt tjänar en jävla massa pengar kan jag inte annat än jubla. Mer pengar åt artisterna, billigare för konsumenten.

Och ändå. Upphovsrättskampen, som bedrivs bland annat av SJF i Sverige, handlar väldigt lite om pengar, och väldigt mycket om kontroll över sitt material. Thom Yorke verkar vara inne på samma linje.

Politik är bra. Men ibland kanske det finns anledning att vänta och se. Att se sig om efter andra lösningar än regler, förbud och försök att straffa människor som försöker förhålla sig till alla nya möjligheter som finns i den digitala världen. Radiohead har visat att det finns andra sätt att lösa problemet med stöld av upphovsrättsskyddat material än att jaga småtjuvar. Generositet och frihet under ansvar visade sig funka. (De som laddade ner albumet fick själva bestämma priset, ville man inte betala alls så fick man låtarna gratis)

Deepedition och opassande har också skrivit om Radiohead vs EMI.

Och här har Mina moderata karameller skrivit om fildelning och även sammanställt en lista över andra bloggare som gjort detsamma.

Uppdaterat: Teflonminne har skrivit om det ur ett lite annat perspektiv (som diskuteras i kommentarerna här).

Radiohead bjuder självklart också på youtubefilmer:

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

12 thoughts on “radiohead rules with rainbows

  1. Ja… Det enda jag vet är att jag jätte, jättegärna vill äga skivor. Skivor med fint omslag, inga fula papperskopior eller ve & fasa… inget omslag alls!

    Jag vet också att när musiken var billigare (film oxå) så köpte jag gladeligen för att få fina exemplar då. När det blev svindyrt så hade jag helt enkelt inte råd att köpa varken musik eller film längre. Jag laddar därför ibland ned enstaka låtar jag vill ha. Aldrig hela skivor för jag ser det meningslöst att ha en massa skräp i datorn. Men jag hade hellre köpt en hel skiva då… om jag hade råd… än att ladda ned bara en låt.

    Filmer har jag slutat samla på. Har några hundra filmer, men jag ser inget nöje i att ha filmer på datorn & jag har inte råd att köpa. Brukar köpa när dom blir gamla & billiga isf =)

    Men… CD-skivor är väl helt ute kan jag tänka mig. Jag har försökt betala för några låtar på internet på nåt ställe också men det har aldrig funkat. Jag hade kanske en för gammal dator, vad vet jag =) Nu har jag en ny så det kanske går nu.

    Vad säger jag här då? Vet inte =) Äh, vet bara att jag helst vill ha skivor med fodral så jag tycker dom skivorna ska bli billigare. Inte nätköpen. Men det är väl bra om det funkar billigt på nätet också. Säkert är det som du säger, att många faktiskt VILL betala istället för att tjuva. Men jag har inga moraliska åsikter om dom som tjuvar heller.

  2. Cinn – Hos Radiohead har det också funnits möjlighet att beställa albumet som cd med omslag och allt sedan de lade ut filerna i oktober tror jag att det var…

  3. Problemet Cinn är att det är plasten som innebär att de kan ta betalt för sakerna. De kommer aldrig att bli billigare. CD:n dör på samma sätt som vinylen gjorde – bara att det går fortare.

  4. deeped – jag tror inte riktigt det, inte utan att ersättas med något annat som man kan ”ta på”.
    Om inte annat så vill folk ha säkerhetskopior, att bara saker som filer på hårddiskar känns inte tillräckligt säkert…

  5. Säkerhetskopior gör man själv. Själv köper jag nästan all musik – men digitalt. Det innebär att jag kan bränna massor av skivor: dvs om en skiva går sönder så gör man en ny. För säkerhets skull har jag rippat mitt cd-bibliotek till mp3 för att inte bli av med dem.

  6. Pingback: Uppdaterad länksamling om fildelning/integritet/IP-nummer mm | Bloggtidningen

  7. Pingback: Upphovsrätt i ett större sammanhang | Same same but different

  8. Pingback: ja till ipred « the real mymlan

  9. Pingback: om du inte är för oss är du emot oss « the real mymlan

  10. Pingback: mest sålda albumet var - gratis « the real mymlan

  11. Pingback: coldplay gör (nästan) som nin och radiohead « mymlan. the real.

  12. Pingback: BSA räknar som krattor | Sandrability.com

Kommentarer inaktiverade.