sanningen om mymlan

Jahaja. Drottningen har utmanat mig.

Egentligen en kul utmaning för navelskådningsfascister som jag. Men svår. Och med tanke på hur pass sann och utlämnande jag är känns det svårt att komma på något som ni inte redan vet.

Utmaningen går alltså ut på att skriva sju sanningar om mig, och sedan utmana ytterligare sju bloggare att göra detsamma.

Jag försöker:

1. Jag är en obotlig realist och praktiker. Försöker alltid hitta lösningar och får ofta höra att jag är ”manlig” i mitt sätt att vilja ha resultat istället för att älta. Detta är bra ibland, men inkräktar ibland på mitt känsloliv för även det rationaliserar jag och beskriver på ett väldigt teorietiskt sätt som ofta hindrar mig från att känna de verkligt hisnande känslorna.

2. Jag är morbid. Har en galghumor som skulle skrämma livet ur ganska så många. Har inga problem heller att närma mig samtalsämnen som död och elände. Snarare dras jag till sånt. Kanske för att det är på riktigt.

3. Jag är sanslöst intelligent. Enligt en lång rad tester och frågor jag utsatts för i många timmar på en psykiatrisk klinik hör jag till de två mest intelligenta procenten i det här landet. Och det trots att mitt arbetsminnestest och ordkunskapstest drog ner resultatet i övrigt. Själv ser jag det som ett stort handikapp. Det gör min kurator också, för hon jobbar hårt på att jag ska få hemtjänst.

4. Jag har aldrig önskat att jag vore död. Det låter kanske som en konstig sak att säga, men de flesta jag känner säger sig nån gång ha haft självmordstankar. Eller önskat sig döda. Med tanke på en del trauman som jag gått igenom och ett par depressioner ligger jag ännu närmare till hands att leka med självmordstankar men ärligen har jag alltid trots att jag befunnit mig i hål djupare än Ronjas helvetesgap alltid varit alldeles för nyfiken på hur det ska gå med allt för att ens tänka tanken att inte längre vilja vara kvar här.

5. Jag är väldigt asocial och ganska ointresserad av artighetsprat om renoveringar, shopping, husdjur, semestrar och barn. Om någon däremot börjar tala med mig om sin traumatiska barndom eller trasiga äktenskap eller sin taskiga relation till sina föräldrar eller livslögner i stort vaknar mitt intresse. (alltså: jag tycker bäst om att umgås med människor på tu man hand.)

6. Jag kan i princip inte ljuga. Jag är nästan tvingande ärlig och i princip det enda som kan få mig att ljuga är tystnadslöften till andra. Jag är duktig på att bevara andras hemligheter men inte mina egna, de som bara rör mig. Jag har liksom verkligen inget att dölja, och jag utgår ifrån att alla människor har lika smutsig byk och fattar inte riktigt varför det smusslas så in i helvete med smutstvätten.

7. Jag äter som en häst. Eller nåt. Hur mycket som helst, och hur slafsigt och slarvigt som helst. Jag äter brieost i hela bitar som om de vore smörgåsar, kan utan vidare skala ett kilo räkor och proppa i mig själv utan finess eller glamour överhuvudtaget, jag äter skogshuggarportioner av mat om den är god och har även vunnit ätamesttävling mot storstarkman som sjönk som en sten när han insåg att lilla jag fick i mig mer kalvstek och potatismos än han.

Det var det. Nu var jag snabb och ogenomtänkt och förmodligen kommer jag strax att komma på sju andra mer lämpliga sanningar att skriva ner, men jag får försöka tro på att det första som dyker upp är det bästa.

Reglerna för utmaningen ser ut så här:

Länka till den som utmanat dig

Berätta sju sanningar om dig själv

Utmana sju personer

Lämna ett meddelande till dem du utmanar.

De sju jag vill höra sju sanningar om är följande: A little less conversation, Andreas, Mia, Abbes pappa, Meningen med livet, Tyskungen, och slutligen Monika Ringborg.

Andra bloggar om: , , , , ,

22 reaktioner på “sanningen om mymlan

  1. De sju sanningarna ska jag väl kunna gräva fram, värre blir (kom jag på nu dagen efter) att uppfylla punkten att utmana sju personer. Jag är ju rätt färsk i bloggosfären…

  2. Seine – nä, för en gångs skull är jag rädd att den närmare förklaringen är något jag vill behålla för mig själv.

  3. Pingback: Sanningen om Monika Ringborg « Oväsentligheter mm…..Μη σημαντικός

  4. Det där var mycket Mymlan … onekligen blir man ju liten nyfiken på att få veta lite mer om några av de sanningar du tagit upp.

    Det kanske blir framtida blogginlägg..

    Den här utmaningen var inte så enkel … satt länge och plitade inatt.. men fick till slut ihop en del. Men det finns ju många andra sanningar ..

  5. Jasså, ja då kan vi stryka punkt 6 då.

    Kommer ihåg från din blogg på passagen hur du beskrev ditt
    städande på rekordtid.
    Då tänkte jag att den tjejen skulle man försöka anlita som hemhjälp.
    Därför blev jag lite paff när du här började skriva om hemtjänst..

  6. Seine – punkt sex behöver du inte stryka bara för att ajg inte svarar här. Jag skulle utan vidare svara på detta i ett mail eller öga mot öga. Att inte berätta allt är inte detsamma som att ljuga, om du frågar mig.
    Det här hänger också ihop med min omtalade naivitet. För fem år sedan skulle jag utan vidare ha berättat, eftersom min inneboende naivitet gör så att jag tror att folk ska tänka som jag. Men jag tränar fan varje dag på att förstå att folk använder saker emot en, sådant man minst anar, och jag tränar mig också på att inte vara en öppen bok. Även om jag djupt i min personlighet faktiskt är det.

  7. Har inte den här gått förut? Jag har för mig att jag skrivit nåt sånt här för ett tag sedan. Men det är baksidan med att ha två bloggar med mer än sjutusen inlägg: det är svårt att hitta :)

  8. Nej för sjutton Mymlan, man måste vara selektiv både IRL och på nätet… och det är inte detsamma som att vare sig ljuga eller att vara falsk. Det är självbevarelsedrift.

  9. Pingback: Sanningar om Alter Ego | Alter Ego Resonerar

  10. Seine – jag håller inte med. Varför stryka dem?

    deep – nu är du ju utmanad! Och jo den här har gått förut. Jag har däremot aldrig fått den förr…

  11. Pingback: Sju sanningar om mig | Svensson

  12. Nu har jag sett den här utmaningen på flera sidor och det måste vara en av de roligare jag läst.

  13. Pingback: The truth

Kommentarer inaktiverade.