2008 01 25
innan internetet fanns
Posted by mymlan under bloggar å sånt, skriva | Taggar: böcker, blocket, blogstafett, fildelning, internet, musik, teve, tradera |Jag har fått en bloggstafettpinne från The Witch. Hon vill att jag ska skriva om vad man gjorde innan internet fanns i var mans boning.
Skitsvårt ämne. Och ju mer jag funderar desto mindre förstår jag frågeställningen.
För det första: Internet finns inte riktigt i var mans boning. Och även bland dom som faktiskt har både bredband och nya datorer finns fortfarande massor av människor som använder internet uteslutande till vissa mindre tidsbesparande ärenden som att betala räkningar. Utifrån det skulle svaret kunna vara: Jo innan internet satt folk och fyllde i privatgirokuponger när de betalade räkningar. Fast fan vet om det gick snabbare, då man slapp fylla i de jävla OCR-numren som tar mig en evighet eftersom jag inte kan memorera mer än max tre siffror åt gången.
Eller så bokar folk biobiljetter på nätet. Vilket inte alls är tidsbesparande för det innebär att man måste vara på bion minst nästan en timme innan föreställningen för att hämta ut biljetterna, till skillnad från när man köpte biljetten i kassan och lugnt kunde vänta med att komma till strax innan föreställningen.
En del människor lägger en massa tid på att köpa och sälja grejer på Blocket och Tradera. Vilket bara får mig att tro att folk köper mer skräp nu än förr. Innan internet köpte folk inte grisen i säcken lika ofta. Folk har slutat skriva brev till varann men det kompenseras för posten av alla dessa paket som skickas kors och tvärs när folk köper saker på nätet.
Själv så vete fan. Jag har haft internet i tolv år, alltså sen jag var 23, och jag minns inte att jag gjorde nåt särskilt annorlunda innan dess. Möjligen var jag mer ensam och isolerad, i mitt äckliga rosa hus i skogen, där jag satt med tre små barn och grät för det mesta. Tills jag fick internet. Då fick jag plötsligt kontakt med omvärlden och det var en bra sak.
Kanske tittade jag mer på teve. Och där måste jag ju hävda att internet är bättre än teve. Kommunikation är alltid bättre än att passivt ta emot information. Statistik visar också att unga idag tittar väldigt mycket mindre på teve för bara några år sedan.
Mina söner spelar onlinespel över nätet. Jag vet inte riktigt vad dom skulle gjort utan nätet, men fömodligen spelat nåt slags tevespel. Genom internet spelar de nu i lag med folk över hela jorden, de tränar sig på andra språk och det är faktiskt rätt charmigt att höra sönerna sitta i varsitt rum och prata med varandra via skype.
Men sen så har jag ju vänner som är datorfientliga helt och hållet. Dom möblerar om istället. Målar vägger, flyttar möbler, syr gardiner, klär om soffor, flyttar möbler igen, bygger mosaikbord, målar om gamla skåp och så börjar dom om från början igen. Jag vet helt säkert att jag inte skulle ha gjort det om jag inte hade haft internet. Kanske jag skulle ha läst mer böcker än jag gör nu.
Jag har laddat ner en massa musik från nätet. Ju mer jag laddar ner desto fler skivor köper jag. Så vad jag gjorde innan, istället? Tja. Lyssnade på låtarna fler gånger än jag gör nu, när jag lyssnar på fler låtar fast kanske inte på repeat.
Vad blir då slutsatsen här?
Jo: Innan internet fanns i varje mans boning så gick det fortare för folk att betala räkningarna via privatgirot för att dom slapp fylla i OCR-numren, musiklyssnandet var mer begränsat och så hade folk givna samtalsämnen på jobbet eftersom alla tittade på samma program på teve. Och så var hemmen inte lika fulla av konstiga begagnade saker som ingen riktigt vet vad dom ska användas till. Och så skrevs det fler brev. Möjligen det enda som verkligen saknas.
Ämnet som jag skickar vidare till Rexxie är som följer: För säg låt trettio år sedan, vad hade du då för förväntningar på livet, och hur har de motsvarats?
Andra bloggar om: blogstafett, stafettpinne, internet, datorer, tid, räkningar, tradera, blocket, möblera, måla om
2008 01 25 at 18:58
Ok Mymlan, nu har jag mottagit utmaningen :)
2008 01 25 at 19:33
Herregud vad snabb du är… har ju knappt skickat pinnen till dig….(;-)
Men det är kul när det är fart i laget…
2008 01 25 at 19:42
Jepp, jag är snabb…
2008 01 25 at 19:51
Du kan visst memorera fler än tre siffror åt gången. Det är bara det att kostnaden för att göra detta (i tid) överstiger kostnaden för att memorera grupper om tre.
Internet har varit här sedan åtminstone 1970-talet (The Epoch räknas som 1/1 1970)… innan webben kom 1993 fanns sådant som news och ftp, liksom BBS:er av olika slag.
2008 01 25 at 19:54
Blogge - att internet funnits länge är ju en helt annan sak än att det “finns i var mans hem”…
På jobbet hade jag iofs internet långt innan jag hade det hemma, men jag kan inte påstå att jag använde det tillnärmelsevis på samma sätt då som nu. Det är ju som en poäng att alla andra också är här, nu.
2008 01 25 at 19:54
Om jag får fylla i lite så må jag säga att Google
är en fantastisk ordbok.
Det är det bästa med internet, helt klart!
2008 01 25 at 19:56
Seine - men man går miste om tjusningen med att bläddra i uppslagsverk och i förbifarten fastna vid ämnen man inte hade tänkt sig från början… :)
Å andra sidan kan man ju följa länkar på wikipedia och hamna i de mest märkliga sfärer…
2008 01 25 at 20:13
Ja alltså, jag hade ett uppslagsverk till “K” ungefär.
Bokförlaget hette bra böcker tror jag.
Tyvärr så slarvade jag med inbetalningarna så
jag fick inget från L till Ö.
Lite tragiskt när man tänker på det hela.
Nej nu ska jag se på “på spåret” där din one night stand medverkar! ;)
2008 01 25 at 20:26
Seine - vafan. Är det med Filip och Fredrik?
2008 01 25 at 21:28
Yepp, och de vann med bred marginal över
2 ggr Wollter.
Ja för de oinvigda kunde du kanske ha en tävling..
“med vem av”..osv..! ;)
2008 01 25 at 21:49
Fan. Du skulle inte avslöja hur det gick för jag tänkte se reprisen! :)
Men jag tror jag skippar den där tävlingen va…
2008 01 25 at 22:16
Ok, då gör du det.
I kvartsfinalen möter grabbarna Hoa-Hoa med moatje.
Det lär väl bli en något svårare utmaning antar jag.
Ser att du har börjat länka svårt igen..
2008 01 25 at 22:22
Seine - ibland länkar jag, ibland inte. De två senaste inläggen innehåller ett par länkar vardera men dom behöver du inte läsa för att fatta vad som står.. :)
2008 01 25 at 22:37
Ja visst, det förstår jag.
Ville bara påpeka att du är som bäst när du inte länkar än hit o dit.
Kolla noga när du ser “på spåret”, där dissar pojkspolingarna Martin Ljung som komiker.
Ungefär som om de själva kommer att hyllas om 10
eller ens 5 år!
2008 01 26 at 07:47
En majoritet av de som jag träffar är knappt ute på nätet alls. Betalar räkningar, läser nyheter, kanske skriver något mail.
När jag säger att jag i snitt nog är på nätet 1-2 timmar om dagen fattar de inte vad jag gör.
Jag betalade räkningarna på det gamla sättet genom att lägga ner ett kuvert i brevlådan ända tills årsskiftet i år.
2008 01 26 at 09:43
För femton år sedan satt jag på kammaren med min gamla skrivmaskin och skrev betraktelser över mitt liv. I ett betydligt värre tillstånd än nu, så det är plågsam läsning.
Ingen skillnad - egentligen, mer än att fler kan läsa.
Jag betalar fortfarande räkningarna för hand och med brevlåda.
Ingen skillnad.
Seine,
tror du det tar hela fem år? Försöker hålla ut.
Robert - Södermalm
2008 01 26 at 11:46
Åsa och Robert - intressant, att ni inte betalar räkningar på nätet! (eller nyss började)
Och Åsa, mina vänner är inte heller några nätvänliga människor. Dom vet knappast vad en blogg är (förutom det jag försökt förklara) men att de skulle faktiskt titta efter, kolla in min blogg, det är liksom för krånligt och onödigt och obegripligt för dem.. :)
Robert - vad är det för fel på Filip och Fredrik? Och - är det någon som tvingar dig att titta på dom? :)
2008 01 26 at 17:24
[...] 26, 2008 vid 5:24 pm · Arkiverad under Samlevnad mm Läste att Mymlan blivit utmanad att skriva om tiden innan [...]
2008 01 26 at 17:36
innan internet kom till vårt hus, då var man nästan för ung för att komma ihåg den tiden. Jag på mina knappa 24 vårar. Men en sak är säkert, det var mycket Atari, nintendo och diverse sporter.
Jag kan tänka mig att det finns färre friluftsmänniskor nu än tidigare.
2008 01 26 at 18:09
aku - jag är tveksam. Hörde på rapport bara häromkvällen att rekordmånga människor går på gym, och det hänger väl ihop en del med att vara frilufts?
Då ser jag de på senare år uteblivna vintrarna som ett större hot mot frilufsandet än vad internet är.
Men - jag vill se siffror innan jag drar för stora slutsatser…
2008 01 27 at 13:36
Oj, iofs så kollar jag aldrig på nyhetsprogram eller läser tidningar, så jag har ju inte så bra koll på siffror på olika undersökningar.
Inte för att jag för den delen ser klimatet som ett hot mot en bra kondition. Jag >tror< fortfarande att de största bovarna är snabbmatskedjor, tv och datorer.
Visst har tv, datorer och snabbmatskedjor funnits tidigare, men det är ju denna generation som är uppvuxen med allt det där som en del av vår vardag. Förr i tiden så var det olika aktiviteter utomhus som folket ägnade sig åt.
2008 01 27 at 14:37
Uteblivna vintrar får mig att gå ut mer, inte mindre.
2008 01 27 at 14:43
Ullah - okej. Själv så har jag svårt att se vad man ska göra ute när det är halvkallt och slaskigt… Bättre då när man kan åka skidor…
Det märks på barnen också, så fort det är snö så VILL dom ut, när det är slask kan jag inte komma nåt som motiverar dem att vara “ute och leka…”
2008 01 27 at 15:33
Ett par kommentarer:
Angående biobiljetterna: Du behöver inte alls hämta ut internetbokade biljetter långt innan. Betalar du biljetten via nätet så kan du gå direkt till biljettautomaten på biografen och hämta din biljett 1 minut innan filmen börjar om du så vill.
Vad gäller internet och räkningar så kan du begära att räkningen elektroniskt istället - då slipper du OCR-siffrorna helt.
Men… det finns hjälp att få ;-)
Kika på
http://www.cogmed.com
Vi jobbar med detta med våra elever och ser efter bara 2 veckor klara förbättringar! De flesta (barn som vuxna) som går igenom programmet ökar sin arbetsminneskapacitet och därmed sin koncentrationsförmåga med väldigt många procent.
2008 01 27 at 16:02
Och som svar på huvudfrågan “Vad gjorde folk innan internet?”
Antagligen det samma som de flesta gör nu. Jobbar, sköter hushållsarbete, tar hand om barn, Fixar, donar, läser, ser på tv.
Jag fattar inte hur man kan sitta och surfa runt på nätet i flera timmar… jag får så nedra dåligt samvete över all tid som går förlorad.
Som förälder så finns det ju alltid massor av “måsten” att ta tag i.
Dessutom jobbar jag ofta någon timme hemifrån varje kväll.
Jag har svårt att få min tid att räcka till, till det jag måste göra - hur ska jag då få någon tid över till att slappa framför en dator??
Men - jag kan förstå att internet fyller andra funktioner för tex långtidssjukskrivna, eller hemarbetande som har en annan möjlighet att disponera sin vardagstid.
I den situationen är det nog även lätt att bli isolerad - och då fyller kanske internet upp vissa behov.
Men för andra, som jobbar heltid och har en aktiv fritid, så tror jag inte det finns ett behov av att skapa ett socialt umgänge via internet.
De sociala kontakterna sker ute bland folk istället - och där sker även kommunikationen och diskussionerna.
Jag är därför mest intresserad av hur bra internet egentligen är.
Kanske var det bättre förr när människor tvingades ut utanför kammaren när de hade behov av möten och kommunikation.
Det k a n ju vara så att människor luras att tro att de är otroligt social och kommunikativa - och så är de egentligen ensam och isolerad, eftersom internetvärlden tar slut så fort datorn upphör att fungera, eller det blir ett längre elavbrott.
Om det DÅ uppstår en “abstinens” efter kommunikation - så tror jag inte internetlivet är så där helt helt “friskt” längre.
2008 01 27 at 16:05
mamman - *suck*
2008 01 27 at 16:29
mamman, men de som jobbar heltid och skaffar sig ett umgänge via internet, är det nåt fel på dem då?
Vissa träffas via internet, andra gillar det inte, det är väl bara acceptera att vi är olika. Själv tycker jag internet har skapat många olika möjligheter för mig och gett mig större insikter genom diskussioner och samtal. Och även fått mig att träffa nytt folk. Jag är inte asocial för det. Dessutom är väl ändå mymlans blogg nog bevis på både kommunikation och diskussion?
2008 01 27 at 16:53
Kurry - mamman talar mot sig själv för hon deltar i diskussioner på nätet och har så gjort i många många år, som del i communitys har hon även varit på nät-träffar och fått flera IRL-vänner via nätet. Så jag fattar itne vad hon svamlar om.
2008 01 27 at 17:02
Om vädret och att gå ut vid vinter/avsaknad av den: Det beror nog på var man bor. Här är inte slaskigt och inte särskilt kallt heller. Bara det inte regnar är det helt OK ute. (Nu börjar det väl snöa bara för det…)
Vinter (med “snö”) i Göteborg = slask.
Avsaknad av vinter = ungefär som på sommaren (i alla fall den senaste), fast bara några plusgrader. Inget slask.
2008 01 27 at 17:04
Ullah - okej. Då är det ju nåt helt annat. Då är det ju som vår istället för vinter…
För mig är vinter = snö och några minusgrader.
2008 01 27 at 19:00
Ja du mymlan, alla nålstick som mamman delar ut
i sin blogg verkar vara riktade emot dig..
men föralldel, jag kan ju ha fel.
2008 01 27 at 19:10
Seine - märkligt. Det är fler än du som uppfattar det så.
2008 01 27 at 19:11
Kurry: Jag tror det beror på intensiteten i användandet. Jag började fundera när jag märkte att internetvännerna tog över tid från mina “riktiga” vänner IRL. Så ville i allafall inte jag ha det.
Men som jag sa… Det beror ju väldigt mycket på var man befinner sig i livet. Hur livssituationen ser ut, och vilka prioriteringar man tar… samt (men absolut inte minst)… Hur mycket tid man har över.
2008 01 27 at 19:13
Mamman - *gäsp*
2008 01 27 at 19:21
mymlan: Jag deltog frekvent förr, när jag jobbade hemifrån (6 år sedan nu). Nu hinner jag faktiskt inte, samtidigt har jag analyserat mitt eget surfande genom åren och kommit fram till att det faktiskt tog alldeles för mycket tid från annat, som jag idag bedömer som både roligare och viktigare. :-)
Men visst är frågan adekvat - Hur kommer det sig att de allra flesta har internet, men att surfvanorna och den tid människor lägger ner på nätet är så otroligt olika?
Skapar kanske internet beroenden för vissa, medan andra tillfredsställer de behoven på annat sätt?
Jag tror det är så…
Sedan inte sagt att det ena är mer rätt eller fel än det andra. Det handlar nog mest om olika livstilar, olika prioriteringar… och ffa om olika mycket tid vi har att lägga ner på oss själva…
Något som också kan växla beroende på vår livssituation för stunden - så klart.
2008 01 27 at 19:22
Mamman - *gäääääsp*
2008 01 27 at 19:26
Intressant att mamman som har så ont om tid och prioriterar bort nätet ändå prioriterar att läsa bloggar av människor som hon är aptrött på och inte vill ha med att göra, och dessutom tar sig tid att kommentera hos personer som hon inte vill kommunicera med, som hon inte vill ha i sitt liv.
Det kallar jag sunda prioriteringar, verkligen. Not.
2008 01 27 at 19:36
Värsta catfighten på gång här eller? ;)
Oavsett så är det nog sällan som så att gemene man väljer bort familjerelationer osv för att internetta. Det som väljs bort för att ha tid med nätandet är väl andra saker såsom tv-tittande, bokläsande, näspetande, navelpillande och andra aktiviteter som man ändå sällan blandar in familj och irl-vänner i. Typ. :D
2008 01 27 at 19:39
nef - klart du har rätt. Jag tittar till exempel i princip aldrig på teve. Om jag någon gång gör det så är det ofta med datorn i knät…
2008 01 27 at 19:55
om nån är intresserad, jag tror att det var det här som Seine syftade på:
http://stumpan.wordpress.com/2008/01/27/internetvanner/
2008 01 27 at 20:02
mymlan: Aptrött.. inte alls.
nef: Jag är nog för gammal för catfights. Ursäkta om jag gjorde dig besviken. ;-)
Jag håller helt med dig. Visst ska mänskliga relationer irl självklart prioriteras mot surfande och, för all del, även tv-tittande.
Även om vi kvinnor sägs besitta en otrolig simultankapacitet *asg* så handlar det ju även om vilka signaler vi tex ger våra barn, när vi vuxna sitter med näsan i en datorskärm titt som tätt.
Det räcker ju liksom med den tid vi måste sitta där pga arbetet.
Tycker jag då…. :-)
(och återgår härmed till tvätt och strykjärn)
2008 01 27 at 20:06
mamman - nähädu.
2008 01 27 at 20:52
@ mamman: Äsch, inte blev jag besviken inte, men nog har man märkt ett visst morrande och fräsande er emellan från varsitt hörn ett bra tag nu. Kanske det vore bättre om ni slutade lägga band på er och gav er in i en redig catfight för att rensa luften en gång för alla?
Ur mitt perspektiv så verkar det faktiskt som om luften är rätt så infekterad vid det här laget. Men det är ju bara min analys. ;)
“måsten” är jag däremot (som tidigare nämnt på egen blogg) allergisk emot. Det finns inga styk- och tvätthögar i världen som skulle få mig att skippa en stund vid datorn för att kolla in mina favoritbloggar (som denna) eller en stund vid teven för att se mitt favoritprogram. Strykande och tvätt kan alltså enligt mig gott vänta tills jag har lust eller tills det inte finns ett endaste rent och slätt plagg att sätta på sig. Innan dess så är det inget “måste”.
Men det är väl klart - vi har alla våra olika proriteringar, jag för egen del skulle aldrig prioritera bort eget välbefinnande före andras även om jag nu förmodligen skulle prioritera bort det egna välbefinnandet före andras ovälbefinnande. Dock inte på en vardaglig basis. Om mitt välbefinnande kostar att andra inte är välbefinnande så skulle jag på sin höjd försöka komma fram till en kompromiss så att vi alla är nöjda och välbefinnande.
Men inte fan skulle jag jag ta hand om tvätt, strykning, matlagning, whatever medan resten av kollektivet satt vid tv eller dator eller läste en bok utan att jag skulle börja knorra fan så högt. Och det definitivt inte om det inte ens var min egen tvätt som behövdes tvättas eller strykas. Ungarna, likväl som sambon, är fullt kapabla att ta hand om sådant själv. Det är liksom inte mitt jobb att ta hand om en syssla av det slaget bara för att den inbegiper hela familjen.
Jag har rätt till min egen “fritid” och “egentid” lika mycket som de har. Underhållet av hgemmet delar vi på, även om jag som oftast är orginsatören som har koll på vad som ska/bör/måste göras så innebär inte det att jag även ska utföra det. Typ.
2008 01 27 at 21:01
Ja mymlan, men det där är ju bara ett av alla
de inlägg som hon riktat emot dig.
En intressant människotyp denna “mamman”! ;)
2008 01 27 at 21:07
Seine - problemet med mamman är att hon aldrig skulle erkänna att det handlar om mig.
Och där nef har du svar också. Jag har inga problem med att säga att jag tycker att mamman är en idiot, som jag inte på något vis förstår. Jag tycker att hon är elak och falsk.
Mamman tycker förmodligen en massa saker om mig också, men istället för att ta det som en vuxen och säga det till mig skriver hon “allmänna” inlägg och kommentarer och gör sig oåtkomlig.
2008 01 28 at 13:28
[...] För det första: Internet finns inte riktigt i var mans boning. Och även bland dom som faktiskt har både bredband och nya datorer finns fortfarande massor av människor som använder internet uteslutande till vissa mindre tidsbesparande ärenden som att betala räkningar. Läs mer [...]
2008 01 28 at 13:36
Mamman. Du är så jävla korkad att jag inte ens vet om det är värt att besvara dina dumheter.
1. Det är inte bara långtidssjukskrivna och arbetslösa som använder nätet mycket. Själv jobbar jag mer än heltid - men i mitt jobb är nätet nödvändigt för att vara bra på det jag gör. Vilket borde vara samma sak för lärare.
2. Att divergera mellan “riktiga vänner” och “nätvänner” visar snarare din ignorans och din uppenbara avsaknad av social kompetens. Det finns få skillnader - den enda är att man inte alltid ser varandra. Själv anser jag att jag lär känna personer som jag umgås med på nätet bättre än de som jag möter IRL.
3. Tid. Allt handlar om prioriteringar. Att säga att det är viktigare att läsa en bok än att läsa något på nätet är korkat.
För övrigt är du ett vidrigt äckel som hela tiden försöker ge Mymlan nålstick. På ålderns höst kommer du antagligen att sitta bitter och förgrämd eftersom du inte insett att din inbilskhet helt enkelt repellerar alla människor i din närhet.
2008 01 28 at 13:42
Jösses. Mamman: allvarligt - är du verkligen utbildad? Har du läst någon som helst logik eller retorik? För det saknas om du inte bara är precis så inbilsk, elak och dum som det verkar:
Skapar kanske internet beroenden för vissa, medan andra tillfredsställer de behoven på annat sätt?
Jag tror det är så…
Alltså: beroende blir man av nätet men andra tillfredsställer de behoven på annat sätt? Vilka behov? Varför blir man inte då beroende av IRL? Eller är det så att du anser att allt som handlar om internet är lek? I sådana fall borde du kanske ta och läsa på lite. Internet är inget “utöver” vare sig när det gäller media eller kommmunikation mellan människor - det är själva hubben för allt.
Sedan inte sagt att det ena är mer rätt eller fel än det andra. Det handlar nog mest om olika livstilar, olika prioriteringar… och ffa om olika mycket tid vi har att lägga ner på oss själva…
Du förklarar ju vad som är rätt och fel. Så det där är ren och skär bullshit. Och vadå tid att lägga ner “på oss själva”? Antar att du funderar på samma prioriteringar när det gäller att locka håret, sminka dina röda ögon och titta på Glamour? Eller läsa kärringlitteratur, ringa dina (stackars) väninnor och skvallra om granntanten?
2008 01 28 at 13:46
deep - den frågan har jag ställt mig många gånger. Är hon elak, eller bara dum?
2008 01 28 at 13:48
@nef: jag har via mymlan följt mamman en stund, läst hennes blogg och försökt att kommentera där - hon har dock en väldigt strikt censurregel: allt som inte stämmer med hennes värderingar och åsikter tas bort. Bilden av henne genom hennes texter skulle jag vilja påstå är en sorts diametral motsats av det du skriver. För henne är det viktiga vad andra säger, hon kan knappast tänka sig att låta tvätthögen ligga och eftersom hon är en sån perfekt person som vet hur precis allt är så lär hon inte låta sin man komma i närheten av vare sig disk eller tvätt. Hon lever genom att vara till för andra: hennes personlighet bygger inte på ett jag utan på bilden hon skapar i andras ögon. Gissningsvis spenderar hon även mycket tid IRL att påpeka hur fel andra människor gör, och är en person som antagligen skulle kunna rynka på näsan om hon kom hem till någon som prioriterade bort sånt som ett clean hem.
2008 01 28 at 14:08
Oftast är ordning utanpå ett gott tecken på totalkaos innanför…
Angående Mamman håller jag med dig Deep.
Innan internet fanns, som ju var huvudtemat,
satt jag väääääldigt länge och ofta i telefon.
Det är inte alltid man har tid
att umgås fysiskt med sina vänner,
med tanke på
bland annat
alla skjortor och örngottar som måste strykas,
så man får umgås med dem så gott man kan.
Det gick alldeles utmärkt att snacka skit
om andra även då,
per trådfast telefon.
2008 01 28 at 14:09
Man får umgås med sina vänner så gott man kan menar jag såklart,
inte med skjortorna och örngotten!
2008 01 28 at 14:20
Själv försöker jag att spendera mer tid med att umgås med örngotten - om de sitter på min kudde! :)
2008 01 28 at 14:25
Mmmm, det är det allra bästa förstås :D
Men du Mymlan,
vad gjorde journalister innan internet fanns?
När jag började var det redan etablerat.
2008 01 28 at 19:43
nef - vaddå redig catfight? om man säger saker som jävla kärring till henne så ler hon och säger lilla gumman och så är hon borta i ett par månader, för att komma tillbaks som om inget hänt…
2008 01 28 at 22:12
Hahaha. Mycket underhållande läsning (bland kommentarerna alltså). Först kommer det in en 100-årig diakonissa som kallar sig mamman och skriver en jävla massa, men får inget sagt. Sen äntrar deep scenen och projicerar svavel och ättika över henne så att det riktigt fräser om bloggen. Det är underhållning på hög blognivå det.
2008 01 28 at 22:16
Fredo - eller hur? ;)
2008 01 29 at 20:50
@deep(50) & mymlan(55)
Mjo, nog har jag allt lagt märke till prusseluskafasonerna som inte sällan följs av en klapp på huvudet.
Näe, nu måste jag ju sudda bort bilden av skolans mest hatade lärare under mellanstadiet som just poppade upp på näthinnan. Jag riktigt såg henne stå där och vifta med den långa pekpinnen medan hon orerade om hur det SKA vara, alltid avslutande med en snurpning på munnen och en knyck på nacken och och orden “Bara så ni vet. och minns nu det mina barn - så är det!”.
*rysa*
2008 02 05 at 01:22
lite sent kanske och egentgligen bara en liten historia, men… Jag umgås inte med mina arbetskamrater privat trots att jag gillar dem båda två jättemycket och vi pratar om det mesta med varandra. Det “vanliga” tar tid och vi har inte helt lika dygnsrytm. En av dem använder numera msn och sen dess pratar vi med varandra varenda dag och i och med det så lär vi känna varandra privat på ett annat sätt. Visst, vi skulle kunna ringa varandra, men det blir inte av och man blir låst vid telefonen på ett sätt man inte blir när man sitter online (det är helt godtagbart att gå och pinka om man pratar online, inte lika okej att pinka när man pratar i telefon t ex). Alltså, i det fallet har internet främjat mitt sociala irl-liv och jag är knappast mer isolerad nu än jag var innan.
Visserligen sitter jag antagligen vid datorn mer än många andra och det finns antagligen både disk och tvätt som jag skulle kunna ta hand om istället, men om jag fikade lika mycket på kafé som jag surfar så skulle det ändå inte bli något tvättande av, däremot så skulle jag bli fattigare.
(och utan internet så skulle jag med största sannolikhet inte ha kunnat importera en norrlänning heller och en hel del av min bekantskapskrets skulle vara inavlad och enögd.;)
2008 02 05 at 01:23
jamen vaffan! Inte ens första raden fick jag till utan att halka omkring på tangenterna!
2008 02 05 at 19:57
Drottningen: men det var jäkligt långt för att komma från dig! :) Som kommentar, alltså. Eller, hemska tanke, har jag missat dina andra kommentarer bland de vilda bloggarna? (=hypotetisk fråga)
2008 02 05 at 22:39
Drottningen - jo. Jag sitter också oftare vid datorn. Men att fika på stan är ofta inte ett alternativ, med tanke på att jag har tre barn som jag ändå vill finnas till hands för.
Och vid datorn är jag tillgänglig.
(dessutom umgås de flesta av mina kompisar på krogen sent på kvällarna, fika på dagarna är inte så vanligt…)