2008 03 22
helvetet på jorden
Posted by mymlan under livets allvar, mymlan tycker, underbart | Taggar: älska, bibeln, danmark, förlåt, helvete, kärlek, kyrkan, synd |Yes! I Danmark pratas det om att avskaffa helvetet. Det är inte en dag för tidigt. Och helvetet är en av anledningarna till att jag en gång i tiden lämnade kyrkan. I min värld går det nämligen inte ihop att Gud älskar men straffar genom att skicka folk till helvetet, särskilt inte som han sände sin son för att vi skulle få förlåtelse för våra synder.
Antingen har jag fullständigt missuppfattat orden kärlek, älska och förlåtelse, eller också har danskarna helt enkelt rätt. Helvetet går inte ihop med Bibelns kärleksbudskap.
Heja Danmark!
Läs även andra bloggares åsikter om danmark, helvetet, syndernas förlåtelse, kärlek, älska
2008 03 22 at 22:03
Synd bara, kära mymlan, att det inte är upp till oss människor att bestämma huruvida det finns ett helvete eller ej. Tänk om det finns trots att vi bestämmer oss för att det inte gör det. . .
2008 03 22 at 22:07
Samuel - bestämma och bestämma. Allt handlar om hur man väljer att tolka skriften.
2008 03 22 at 22:14
jag tror att danskarna kan vara något på spåren. påven och katolska kyrkan är inne på ett liknande - rent av samma(?) - spår. Se t.ex. http://www.expressen.se/1.303414
En lustig berättelse jag läst skickar jag också med:
En professor i termodynamik gav sina avgångsstudenter som hemtentamensuppgift en enda fråga:
“Är helvetet exotermiskt (avger värme) eller endotermisk (absorberar värme)? Bevisa din teori.”
De flesta studenter hänvisade till Boyles lag - gas kyls av när den expanderar, och värms upp när den komprimeras - eller någon liknande lag. En student skrev dock följande:
“Först och främst måste vi veta hur helvetets massa ändras med tiden. Vi behöver alltså veta hastigheten av hur många själar som anländer till helvetet och i vilken hastighet de försvinner därifrån. Jag tror vi kan anta att när en själ väl kommit in i helvetet så kommer den inte därifrån. Alltså, inga själar lämnar helvetet.
När det gäller antalet själar som anländer till helvetet behöver vi titta på världens alla olika religioner. En del av dessa religioner säger att då du inte är en anhängare av just deras religion så kommer du att sluta i helvetet. Eftersom det är fler än en religion som säger så, och eftersom människor inte är anhängare av flera religioner samtidigt kan vi anta att samtliga människor och själar kommer att hamna i helvetet. Med födelse- och dödstalen som vi har i dag kommer antalet själar i helvetet att öka exponentiellt.
Nu måste vi räkna in ändringar i helvetets volym då Boyles lag säger att för att temperatur och tryck i helvetet ska kunna hållas på samma nivå, måste helvetets volym öka då nya själar kommer till. Detta ger oss två möjligheter:
1. Om helvetet expanderar med en mindre hastighet än den hastighet med vad det kommer till nya själar, kommer temperaturen och trycket i helvetet att öka tills hela helvetet brakar loss.
2. Om helvetet å andra sidan expanderar med en högre hastighet än den hastighet med vad det kommer till nya själar, kommer temperaturen och trycket att sjunka tills helvetet fryser till is.
Så vilket stämmer? Om vi tar med i beräkningen den grundprincip som gavs till mig av unga damen Therese Banyan under mitt första universitetsår: “Helvetet kommer att frysa till is innan jag går till sängs med dig” och sedan tar in det faktum att jag fortfarande inte haft några framgångar i att förverkliga en sexuell relation med henne, faller möjlighet nummer två, och därför är helvetet exotermiskt.”
Denne elev fick den enda femman i klassen.
2008 03 22 at 23:05
Min far skulle bli så himla glad. Han som tror på helvetet och är säker på att han kommer dit.
2008 03 22 at 23:50
Danmark… på efterkälken som vanligt. Tror det var i början/mitten av nittiotalet självaste Vatikanen kom till insikten att det var omoraliskt att hota de troende med helvetet eftersom man inte kunde bevisa att någon hamnade där p g a dåligt leverne.
De kristna är konstiga.
2008 03 23 at 00:41
Per - ahh, underbart! Verkligen. Tack!
Göte - men om han tror på helvetet och är så säker - så kanske han vill dit? :)
kontaktmannen - jag håller med om den sista meningen…
2008 03 23 at 07:15
Falska profeter härjar även i Danmark. Tyvärr är nog nästan hela den kristna historien omgärdad av falska profeter som i egen högfärd har bestämt sig för att Helvetet inte finns. Ändå finns den här platsen omnämnd på mer än 150 ställen i Bibeln…
Artikeln i DN är ett slående exempel på den här tidens falska prästerskap. Det handlar om de kyrkliga ledare som hellre anpassar sig till de rådande vindarna i stället för att förkunna ett klart och bibliskt varnande budskap om både Himlen och Helvetet.
Både Jesus, Johannes “Döparen” och apostlarna talade mycket om det eviga straffet för den som ställer sig utanför Guds nåd och förlåtelse. Men varför är tystnaden på den punkten nästan total i våra kristna församlingar, för att inte tala om det utslätade budskapet generellt sett inom Svenska kyrkan? Kanske behövs det lite mer “helveteslära” för att få en väckelse i vårt land? Man börjar undra.
Författaren Mary K. Baxter har skrivit gudomligt ledda böcker om både Himlen och Helvetet. Den sistnämnda platsen finns i svensk översättning på den här länken:
http://spiritlessons.com/Documents/a_divine_revelation_of_hell/Swedish_A_Divine_Revelation_of_Hell_Mary_K_Baxter.htm
Själv ser jag den här fruktansvärda skildringen som sanningsenlig och i överensstämmelse med Bibelns och Jesu skarpa och varnande budskap. Likväl är det, som jag upplever saken, väldigt svårt att föra ett samtal om de här frågorna, inte minst i kristna sammanhang. En del kristna förkunnare har till och med förkastat “helvetesläran” eller åtminstone ifrågasatt den. Även en så högt aktad förkunnare som pastor Stanley Sjöberg hör den till gruppen, såvitt jag minns.
2008 03 23 at 07:42
Jag läste nyligen i lokaltidningen att man skulle hålla en speciell gudstjänst för de föräldrar som mist ett barn, vars barn har dött.
I mina öron låter det lite absurt. De skall gå dit o. fira en påstått allsmäktig kärleksfull gud, som valt att ta deras barn ifrån dom.
I mina ögon är den guden antingen inte helt allsmäktig eller så är han/hon rent av sadistisk.
2008 03 23 at 07:51
Per W: Din kommentar var mycket läsvärd och rolig! Stor humor…
2008 03 23 at 11:14
Gunnar: Jag levde också länge i en ganska fundamentalistisk kristen tro, och där lärde vi oss att ordet som vissa “biblar” översätter till “Helvete” kommer från det grekiska ordet “Hades” som i sin tur betyder Grav. Det vill säga Guds eviga straff skull vara döden utan hopp om uppståndelse.
Sedan att alla tron verkar behöva ha nåt sorts hot för att hålla sina troende i Schack är ju också det som förbryllar mig mest. I vårt fall var det inte helvetet, utan “Harmageddon” som i sin tur inte beskrivs mycket snällare än helvetet…endaste kortare.
En Gud som måste hota och hojta om vidriga och ondskefulla straff, är i min värld inte så mäktig och älskvärd.
För mig har Gud i alla fall aldrig varit synonym med kärlek, som vissa hävdar.
2008 03 23 at 12:22
Gunnar - nu när du säger det minns jag ju att Stanley Sjöberg var inne på samma för ett tag sen.
Luckypunk - grunden i hela min fostran var att “Jesus älskar dig” och det var väl också det som gjorde det svårt för mig att förstå det här med synden och helvetet senare…
2008 03 23 at 12:32
Jo, men att Gud och Jesus är kärlek och godhet det öste de på en…men inte fick jag ihop det med stora delar av det gamla testamentet…om jag nu inte ska nämna de mest omtalade exempel av krig och straff som tillämpades så kan jag säga så här:
bara det att Gud skaffade Adam och Eva för att omedelbart testa dem med en förbjuden frukt…vad betyder det? vad säger det om Gud? Inte ställer jag Godis framför mina barn för att testa om de är lydiga och kunna straffa dem om de inte är det….och vilket straff! döden!
nä, men man kan kalla Gud för det man vill, men inte kärlek!
2008 03 23 at 12:35
luckypunk - i know. Som sagt - det är svårt att få ihop det.
2008 03 23 at 12:39
Inte den Gud som beskrivs i Bibeln…en annan kanske. Den Gud jag lärde mig om gör inget annat än att gång på gång försöka bevisa för oss vanliga hur ofullkomliga och ovärdiga varelser vi är…och vems fel är det, käre skapare?!
2008 03 23 at 12:40
nej nu blir jag så upprörd igen…
2008 03 23 at 12:41
luckypunk - det jag har gjort och fortfarande gör är att helt enkelt tänka bort det jag “fick lära mig”. Och läsa och känna själv, att använda min hjärna och skapa min egen bild av Gud.
2008 03 23 at 12:50
ja…det står på min “att göra” lista…men jag kan inte ta mig till att ägna en positiv tanke till religion, Gud,andlighet…
Jag antar att det måste mogna fram.
2008 03 23 at 12:51
luckypunk - det är inget jag “bestämt” mig för, det har bara kommit eftersom. Tror inte man kan stressa fram det. Man kan behöva stänga dörrar ibland, och öppna dem senare när man fått till distans till det som finns bakom…
2008 03 23 at 13:06
Hm.Borde skriva något “tänkvärt” här, men det skulle antingen bli åt helsicke för långt, för att vara en kommentar, eller en svamlig sörja.
Men, i absolut korthet ; jag tror inte på “helvetet” som ett ett ställe att straffas i efter döden.
Däremot tror jag_absolut_på att vi människor själva kan skapa ett helvete för oss, medan vi lever.
Det är vi själva som straffar oss, inte Gud.
(P.W. Underbar historia!)
2008 03 23 at 14:11
Nu handlar det mesta i sentida teologi om felöversättningar.
Europeiska akademiker, mer eller mindre ny-platonska, läser Bibelns Grekiska (som återger specifika hebreiska teologiska teknikaliteter med vardagliga grekiska ord) som den Platonska Akademiens Grekiska. Ett tydligt exempel är epithumía; begär, som i Bibeln betyder Girighet/Själviskhet (10:e Budet), men i Akademisk Grekiska kan stå för vilket begär som helst - alltså oxå sexuella.
Ergo blir Girighet/Själviskhet sexualiserat till begär-else i översättningarna, alltifrån 1100-talets n y a Scholastiska översättning till latin ; = )
Själva ordet “helvete” är nordiskt: Hels boning. En plats av is, snö och kyla där de döda som inte samlades av Odin och Val-kyrjorna till Val-hall fick dväljas. Ordet står naturligtvis inte i varken Gamla eller Nya testamentet och har ingenting med Kristendom och Kyrka att göra.
Däremot är det, jämte de Gnostiska föreställningarna om ett Fall, delvis grundläggande för dualistiska Kristendomsformer i Medeltiden (den Karolingiska Renässansen) och senare (1500-talets nya Ny Platonistiska Renässans).
GT har motsvarande Hel ordet Sheol för de dödas rike, men Judendomen saknar de senare föreställningarna om evigt liv (annat än genom släktens fortplantande).
Felöversättningen (kritiserad och övergiven redan av 1917) i NT gäller ordet Gehenna, platsen utanför Jerusalem där stadens sopor (säkerligen inkluderande de fattigas, djurs osv, lik) kastades och brändes.
Föreställningarna om ett lokalt Helvete är hednisk dualistisk europeisk folktro. Den fanns redan före Platons tid. Föreställningarna om “eviga straff” är akademiska, dvs. platonistisk dualism, alltså hednisk Hellenistisk ideologi.
Helvetesföreställningarna är alltså främst Akademiska och litterära, Dantes Divina Commedia är det främsta (och tidigaste) exemplet.
Som en kuriositet kan nämnas att den Romerska kyrkan i 4:e Lateran-konciliet 1215 införde en lära om Skärselden, ett mellanstadium i dödsriket, men detta gäller bara i Rom. Redan Tridentinska koncilierna försökte delvis undanröja detta vid 1500-talets mitt (dock inte avskaffa – sånt går inte om man är ofelbar ; = )
Intressant läsning är lundaprofessorn Martin PN Nilsson: Helvetets förhistoria, från 1937 (nytryck 1963).
2008 03 23 at 14:23
Göran - Tack!
2008 03 23 at 14:31
Ta nu inte ifrån de kristna helvetet då faller den näst starkaste påtryckningen man har, att hota. Överträffas bara av lyckan av ett evigt liv. Konstigt att en myt kan ha denna effekt.
2008 03 23 at 15:28
Tänk dig en man som tvingar dig att för evigt leva med honom…utan att du har möjlighet att säga nej…är det kärlek?
Nej Gud har gett oss frihet, möjlighet att välja bort honom…nåd, förlåtelse och gemenskap om vi vill…det är kärlek.
Helvetet är inget annat än Gudfrånvaro.
2008 03 23 at 21:34
Nineve. tack för ditt illustrerande exempel för begreppet gudomlig kärlek och människan fria vilja!
Luckypunk, jag kan bara beklaga att du tydligen har fått en så snedvriden bild av kristen tro. Levande kristen tro förutsätter personlig överlåtelse till Jesus och förlåtelse från synden. Därmed behöver du inte frukta döden och att hamna på den fruktansvärda plats som egentligen är ämnad för Satan och hans demoner.
Att kalla Bibelns och Jesu klara budskap i det här ämnet för en “fundamentalistisk kristen tro” är ett ganska populistiskt sätt att slingra sig ur själva sakfrågan. Bibeln talar om Helvetet på minst 150 ställen. Och i sina tal och predikningar hänvisade även Jesus till Bibeln (dåvarande Gamla testamentet). Det gällde inte minst hans skarpa varningar för just Helvetet som en konsekvens för dem som inte tar emot honom och hans förlåtelse för synden.
Om du ändå tvivlar, läs då Mary K. Baxters bok om Helvetet som finns på den här länken i svensk översättning:
http://spiritlessons.com/Documents/a_divine_revelation_of_hell/Swedish_A_Divine_Revelation_of_Hell_Mary_K_Baxter.htm
Gud “hotar” ingen människa om Helvetet. Hela hans väsen är kärlek. Han vill att varenda människa ska räddas. Men samtidigt är vi skapade med en fri vilja att välja mellan gott och ont – mellan att hålla Gud borta eller att bejaka hans erbjudande om förlåtelse och evigt liv i härlighet.
2008 03 23 at 22:11
Det är mycket ogenomtänka tankar här märker jag. Jag nöjer mig dock med att kommentera Nineve:
Även om man håller med om att evigt tvång inte är kärlek så betyder inte det att avsaknad av tvång (frihet om du föredrar det ordet)ÄR kärlek.
Jag hoppas du ser det ologiska i resonemanget?
Det kan lika gärna vara likgiltighet.
2008 03 23 at 22:17
När jag använder ordet “fundamentalistisk” känner jag mig varken populistisk eller media påverkad.Jag har fortfarande en mormor som inte fick närvara på mitt bröllop, inte får sätta sig vid samma bord som mig för en måltid eller umgås med mig, detta för att jag lämnat den “kärleksfulla församlingen” som tillhör en Gud av “kärlek och förlåtelse”.
Jag har inte “fått” en snedvriden bild av kristen tro, jag har levt halva mitt liv i en snedvriden kristen tro.
Jag har aldrig behövt frukta själva helvetet, men Guds hämnd och “rättvisa”.
Jag förstår verkligen inte din retorik:
Gud hotar ingen med helvetet, han erbjuder evig liv och förlåtelse…
Så vad påstår du händer om man bestämmer sig för att inte ta emot erbjudanden? eller inte kan, eller inte vet hur?
är alla otrogna onda? är alla ateister och agnostiker onda?
Bara hängivna kristna blir räddade? de som äger sanningen eller hur?
men som jag förstått så när det gäler religion och politik är vi alla sanningsägare…eller nästan alla.
2008 03 23 at 22:24
Gunnar-Jag glömde att säga att jag inte syftar på dig och din tro när jag pratar om att jag OCKSÅ levde i en fundamentalistisk tro, utan på Mymlans, som har delat av sig sina erfarenheter här på bloggen förut.
jag vet inte vilken tro du tillhör och menar absolut inte att förlöjliga den. Talar bara rakt ur hjärtat.
2008 03 23 at 22:24
Luckypunk - intressant slutkläm du har där, men tanke på att just när det gäller religion och politik så är det omöjligt att hävda någon sanning, då både religion och politik bygger på personliga värderingar och tro. Tro är ju just tro och inte veta…
2008 03 23 at 23:05
Luckypunk, tack för ditt förtydligande svar!
Jag kan bara åter beklaga att, som du skriver, har levt halva ditt liv i “en snedvriden kristen tro”. Tyvärr är du långt ifrån ensam om den erfarenheten.
Men som kristen ska vi inte fästa oss för mycket för mänskliga fel och brister. Även kristna är ofullkomliga gör ibland handlingar i strid mot mot Guds vilja och det som Jesus lär oss genom sina tydliga exempel i evangelierna. Därför ska vi ha blicken riktad mot Jesus och inte mot bristfälliga människor.
Bibeln och Jesus talar klarspråk om syndens konsekvenser för människan. Guds helighet kan inte fördra synden i en gemenskap med honom i hans himmelska boningar. Därför har han erbjudit oss förlåtelse från synden genom att han genom Jesus offrade sig själv på korset för att ge dem tror på honom förlåtelse och evigt liv med Gud.
Den som har den här kunskapen om Guds “krav” för att ta emot den här gåvan får också ta konsekvenserna av sitt beslut. Det betyder inte att alla “otrogna” är onda i sig. Däremot säger Bibeln tydligt att “alla människor har syndat och därmed gått miste om härligheten från Gud”.
Du kan likna det här erbjudandet med att du råkar trilla i en brunn och håller på att drunkna. Visst, du kan välja att avstå från att bli räddad. Men av ren självbevarelsedrift väljer du förmodigen att ta emot den hjälp som du kan få att leva vidare. Det förhåler sig likadant med Guds erbjudande om evigt liv.
Ur Guds perspektiv är inte sanningen relativ och något som vi människor kan snacka oss ur. Jesus säger i Johannes evangelium: “Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig”.
2008 03 23 at 23:16
Jag läser dina svar och blir inte klokare för det…jag kanske är en sån jord där frön faller och aldrig gror…
Tack ändå.
2008 03 24 at 00:35
[...] Jag börjar med denna, skriven som kommentar till “helvetet på jorden“: [...]
2008 03 24 at 09:36
ettnoll det skulle kunna handla om likgiltighet - En Gud som inte bryr sig….nått sånt kan du inte kritisera kristna för att tro på.
2008 03 24 at 11:10
Per Ws kommentar och lilla historia renderade dagens första gapflabb.
Tack för det!
I övrigt rekommenderar jag Jonas Gardells bok “Om Gud” som handlar just om det här: Om hur Gud beskrivs i Bibeln, om hur OLIKA “gudsbilderna” är i olika delar av bilden och hur svårt det då blir att “få ihop det”.
…och jag har våldsamt svårt att få till en tro på en straffande Gud, en gud som fördömer och dömer, och jag har väldigt svårt för hela syndbegreppet.
“Helvetet” har jag aldrig ens tagit på allvar, lika lite som jag tror på “himlen” som en “plats” där man hamnar efter döden, och där man har vita kläder och vingar på ryggen…? Nä…