2008 05 18
Så har Linda Skugge anslutit sig till dem som inte tror att utbrändhet finns.
Och jo man blir lite provocerad. Faktiskt. Hon hävdar att utbrändhet inte finns. Att det är provocerande att vilja ha ledigt. Samtidigt som hon säger att det är barnplågeri att vara två föräldrar som jobbar heltid. Då måste man ha barnflicka. Jaha. Om man är en förälder som inte har råd vare sig att jobba deltid eller ha barnflicka då? Eller om man är två i samma sits? Hur ska man göra då? Om man är ensam om både barn och försörjningsansvar, hur ska man då bära sig åt? Och är det konstigt om man ibland vill vara ledig för att hinna med sina barn, barnflicka eller ej?
Och visst Linda. Man ska ta saker i egna händer och göra det man vill. Men alla har inte samma möjligheter. Det är klart man kan jobba hela tiden om man kan göra det hemifrån. Jag skulle älska att göra det, då skulle jag jobba jämt samtidigt som jag fanns hos mina barn. Men jag har hittills inte hittat någon som betalar mig för det. Det kan säkert bero på att jag är fullständigt inkompetent, men på riktigt så är det så att de flesta har ett jobb där de förväntas finnas på plats vissa tider, och det i sig kan vara rätt tröttande och då kan man önska sig ledigt ibland. Och faktiskt till och med bli utbränd, om man är en sån som vill göra ett bra jobb både hemma och på jobbet men aldrig riktigt får återhämta sig, eller har möjlighet att lägga upp det på ett sätt som funkar för alla parter.
Sen sa Linda en annan sak, om att ha barn. “Jag visste att det skulle vara väldigt underbart och det är det. Det finns ingen som inte tycker det.” Hmm. Jag tror att det finns många som inte tycker att det är underbart att ha barn. Jag är också övertygad om att man kan ha ett rikt och fantastiskt liv även utan barn. Framförallt så vänder jag mig emot att Linda gör sig till taleskvinna för alla andra när hon säger att “det finns ingen som inte tycker det”. Hon får gärna tycka att det är underbart att ha barn och att det är tråkigt att vara ledig, men snälla Linda - sluta tala för resten av världen, och sluta vara så dömande mot alla som inte tycker som du. Det gör att det blir svårt att applådera dig när du säger de där bra sakerna som du gör med jämna mellanrum. Lite om man inte är med dig är man emot dig.
Läs även andra bloggares åsikter om linda skugge, utbrändhet
2008 05 18 at 14:29
Hon har tydligen ljugit när hon sagt “de där bra sakerna”, sa hon häromdagen…Jag vet inte vem hon är men är inte imponerad av det lilla jag läst…men det är jag det.
2008 05 18 at 14:40
om hon inte haft sina föräldrar i närheten, varit skild…hur hade det då gått för linda?
hon är så självgod så det finns inte.
Man blir inte utbränd av arbete, man blir utbränd av att inte räcka till, den dag hon förstår det då kan hon prata om utbrändhet och depression. Utbränd folk är inte lat folk, men det verkar hon ju tycka.
2008 05 18 at 14:55
Jag upplever henne i och för sig inte som självgod, mer bara lite sådär svårt att titta sig omkring. Samtidigt som jag vet att hon inte är sån, jag tror att hon är ganska väl förankrad i verkligheten och rätt så insiktsfull. Därför stör jag mig ännu mer på hennes bristande ödmjukhet.
2008 05 18 at 15:11
Det känns som det är en roll hon spelar. Jag är inte alls säker på att hon menar allt det hon skriver och säger. Hon gillar att provocera.
2008 05 18 at 15:21
Hej!
Sugen på att tävla? Kika hon hos oss! Tipsa dina vänner och tipsa oss om du hittar nåt nytt!
2008 05 18 at 15:24
Ullah: Hennes jobb är ju delvis att provocera. Och hon lyckas uppenbarligen. Personligen skulle jag bara ha svårt för att basunera ut saker jag inte själv tror på, och jag tror inte att hon heller bara säger saker utan att det ligger någon sanning bakom.
2008 05 18 at 16:10
ibland kan jag inte låta bli att undra om det handlar mer om att provocera än att faktiskt vara så som hon är. narcissistiks personlighetsstörning, jawohl.
2008 05 18 at 17:12
@lisa: jag hänger inte riktigt med nu, menar du att hon inte medvetet provocerar, att hon helt enkelt är sån?
2008 05 18 at 17:23
Jag skulle inte heller klara av att säga en massa saker jag inte tycker, så du har nog rätt. Hon tycker förmodligen så. Och så spetsar hon till det lite. Sedan vågar/vill/kan hon inte bemöta reaktionerna hon får. Som till exempel det du skrev i din bloggpost, att alla inte kan jobba hemifrån. Folk har mejlat sig blå till henne och försökt förklara att alla inte kan jobba hemma, men det går inte in. Ungefär som Anna Wahlgren när det var hon som förde fram liknande tankar.
2008 05 18 at 17:33
Hon sa det själv, vad jag har förstått.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2442219.ab?teaser=true
2008 05 18 at 17:33
Ullah: precis, hon struntar i att svara. Lite fegt kan jag tycka. Å andra sidan står hon för det…
Citat ur artikeln:
“Att alltid framföra åsikter som ifrågasätts, kräver inte det ett himla självförtroende?
- Det går ju att säga vadsomhelst, det går alltid att hitta ett svar. Eller så svarar man inte alls.”
2008 05 18 at 17:38
Nu går inte hela artikeln att läsa online, men jag läste den förra vecka och har förstått som om hon bara skrev för skrivandets skull. För att få fram en reaktion för det är en krönikörs jobb…
2008 05 18 at 18:03
hon har ju nyss förklarat att det hon skrivit under åren inte är sant utan bara effektsökeri så jag orkar inte ens bry mig om att bli upprörd.
2008 05 18 at 18:08
@deeped: Jomen det är ju lite det jag tycker är trist, att hon som de fakto verkar vara en så pass smart person livnär sig på effektsökeri som handlar om att döma ut andra människor.
2008 05 18 at 18:10
Hon är en dramaqueen. Skriver sånt hon egentligen inte står för eller tycker själv. Bara röra om i grytan. Jag tycker inte om henne.
2008 05 18 at 18:20
@turez: Tycka om eller inte. Hon råkar ändå vara nån slags maktfaktor och jag tycker inte hon ska få stå oemotsagd när hon har fel.
2008 05 18 at 19:57
Hon har haft sina poänger men jag tycker hon är rätt så vidrig just nu. Självgod, förnumstig och med tunnelseende. Ingen förmåga att sätta sig in i andras situation utan utgår hela tiden ifrån sig själv på ett högst irriterande sätt.
2008 05 18 at 20:08
Jag tycker att man kan ha överseende - själv triggade jag på det där med att fixa sig en egen styrelse och insikten om att man utvecklas under livet och att livet inte bara kretsar kring ens egen ålder.
Det är precis det man själv har överst på hyllan som har betydelse. Själv har jag mina barnår långt långt bakom mig, även om bekymren int eblivit mindre precis, men deär av en annan art nu.
Nå´t har hon som lyckas provocera i alla fall..
2008 05 18 at 20:42
vad hände med min andra kommentar? jag försökte rätta den första med att skriva en andra men den verkar ha fallit bort?
vad jag vill ha sagt är att jag har börjat betvivla att hon gör det för att provocera utan att hon faktiskt är sådan. det finns bara hennes värld, hennes perspektiv och hennes tankar - narcissism i en liten ask.
2008 05 18 at 20:44
@lisa: my mistake - jag scannade och dom såg exakt likadana ut och det händer ofta att kommentarer försvinner så folk gör dubletter och då tar jag bort en… sorry.
Men det verkar som om jag ändå uppfattade vad det var du ville säga. Men jag är inte lika säker. Inte minst utifrån saker jag hör från dem som känner och har träffat henne personligen. Hon kanske helt enkelt är förbannat smart och hennes liv är ju på ett sätt en framgångssaga.
En reflektion: Om hon varit man men sagt/gjort samma saker - skulle man varit lika kritisk då…? Bara en fundering som slog mig precis nu.
2008 05 18 at 21:47
jag hade varit det.
2008 05 18 at 21:55
[...] för 19:30 som vanligt, har tappat fokuset och vill gärna tänka lite till. Det hela började med Mymlans inlägg om Linda Skugge, och mina tankar spann vidare på det där med utbrändhet, kändiskap, [...]
2008 05 18 at 21:57
Det är helt ok att säga vad man tycker, men inte om man trampar på andra. Hennes symboliska kapital har nu sjunkit rejält i mina ögon.
2008 05 18 at 22:25
asapasa: Hur tänker du dig att man ska kunna säga vad man tycker utan att folk ska känna sig trampade på? Det är nästan omöjligt.
2008 05 19 at 06:33
Jag menar att argumentationen kan föras på en annan nivå. Det går att säga vad man tycker utan att vara värderande och katagorisk. Skugge verkar vara så pass smart att han skulle klara det om hon ville. (Märk väl att jag skriver verkar istället för är) Jag har ju faktiskt ingen aning om hur smart hon är.
2008 05 19 at 08:44
HUA Hon är lite av en egoist och inte fullt så utvecklad då hon ser sin sanning som den enda sanna. :) Oempatisk och i motsats till vad hon själv säger i stort behov av bekräftelse, tycker jag… Hennes sätt att fullkomligt såga och göra ner annat än det som hon förespråkar både förfäras och beundras jag av.. Lever lite av en dubbelmoral, är inom media men skulle aldrig umgås med packet, sig själv då eller är on av en annan speciell art. JOBBAr jämnt men är en bra mamma, hennes barn är inte överaktiva utan vitala? Det hon säger då är att barn som det går att resa med är ovitala eller något fel på? *SKRATTAR* Ja hon styr upp mina tankar iaf. Tycker mycket om vad hon säger emellanåt men hon provocerar ibland bara för att få utrymme=bekräftelse…. Jag är utbränd=utmattad….har 6 barn och det går nog att resa med dem också… :)
2008 05 19 at 09:09
Jag instämmer i Deeped kommentar nummer 13! Det var flera bloggare som erkände att det inte är sant det de skriver i sina inlägg. En viss bakgrundsfakta kan finna men mycket är påfyllnad för stt det ska vara intressant och reta folk till att rwagera. Magnus Uggla sa likadant i sin intervju i kvällstidningen här om dagen.
De är helt enkelt utmanade bra historieberättare och debattörer!
Men det värsta av allt är att så många köper det som sanningar!
2008 05 19 at 09:38
annastidoliv: När det gäller resandet med småbarn kan jag iofs hålla med henne. Jag reste en hel del när barnen var små, och njae, det var inte nåt riktigt nöje, det var definitivt inte semester… :)
Syster Yster: en god debattör bör kunna stå för det den skriver/säger…
2008 05 19 at 09:40
Hennes egna barn är vitala…andras barn är ouppfostrade jävla skitungar… det är ungefär så hon resonerar. När det passar henne själv så vänder hon kappan dit.
A few shrimps short of a BBQ skulle jag vilja säga att hon är…
2008 05 19 at 10:21
Hon är ju ett av världens största hembyggen - inte en skruvdjävel sitter fast nånstans alls…
2008 05 19 at 11:51
så självgod hon låter. Hon må vara provocerande, men vem är det hon försöker provocera egentligen? Hon vänder sig mot fel folk och ser bara ignorant och klumpig ut.
2008 05 19 at 16:53
Håller med dig Mymlan i allt du skriver i inlägget. Ingenting att bråka om alls. :-)
2008 05 29 at 21:04
Du kommer att få äta upp dina ord samma mina ord!! Nu tillbaka.
2008 06 19 at 22:53
tyvärr så är hon inte den enda som anser att utbrändhet är ngt påhittat. men jag är heller inte överförtjust i henne, men sen å andra sidan så känner jag inte henne på det privata planet.