rädda pipeline!

Jag var ganska ensam som barn. Inte mobbad, inte alls. Jag fick vara med och leka på rasterna. Men ingen bad mig följa med hem. Jag hade inga kompisar på fritiden. Ingen riktig bästis och jag var aldrig en del i något gäng som hittade på saker tillsammans.

Så när jag var 16 år började jag hänga på Pipeline. Jag fick också förmånen att jobba där ett år. Pipeline, för er som inte vet, är en rockklubb i Sundsvall. En idéell förening som funnits sedan punkeran på sjuttiotalet, som fostrat ett par generationer musiker och människor. För man behövde inte vara musiker för att hänga på Pipeline. Jag kan inte ta en ton rätt, inte spela något instrument, ingenting. Men Pipeline blev för mig första anhalten i livet där jag kände mig som en del i ett sammanhang, där jag kände mig omtyckt utan att behöva göra mig till, där jag fick riktiga vänner som hängt kvar genom livet, och finns kvar. Där träffade jag Hamlets pappa, där målade jag loger och satt i replokaler och pratade om livet med diverse långhåriga killar nätterna igenom. Där hade jag långa samtal med bajsmannen på morgnarna, där hånglade jag och där söp jag i smyg för det var ju en idéell drogfri förening på den tiden.

Jag träffade mina idoler, söp med Thåström och Ebbot och Joppe Pihlgren, och såklart söta pojkarna i Popsicle och This Perfect Day. Åt middag med Monika Zetterlund och Peter Wahlbeck. Städade toaletter och kopplade upp PA-anläggningar och lärde mig hur ett mixerbord fungerar. Jag häftade upp affischer över hela stan inför konserterna och stod i insläppet under konsertkvällarna. För att inte tala om alla fantastiska konsertupplevelser, med The Creeps, Mano Negra, Freddie Wadling och Fläskkvartetten, Di Leva, Jakob Hellman och alla andra…

På slutet har min dotter varit där ett par gånger. Jag tror hon skulle kunna känna samma som jag. Tillhörighet, att få vara som man är och bli älskad för det. Men. Nu kanske Pipeline måste lägga ner. För att Sundsvalls kommun tycker att Nationaldagsfirande för folket med ballonger och godisregn är viktigare än att ha en plats dit tonåringar och vuxna också för den delen, kan hänga, umgås över generationsgränserna, repa, träffas, umgås och få vara med och jobba och känna att de betyder något. Sundsvalls kommun vill inte betala det det kostar att ha Sveriges bästa ungdomsgård kvar.

Det tycker jag är hemskt sorgligt. Och även om det inte är många Sundsvallsbor som läser här, så vill jag ändå skriva detta. Gå med i facebookgruppen om ni känner för det. Skriv på här. Och ni som finns i stan – var med och demonstrera nästa torsdag!

Pipeline behövs.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

32 thoughts on “rädda pipeline!

  1. Som f.d Sundsvallsbo är det en självklarhet att protestera det lilla man kan göra genom att skriva på. Hur f-n tänker de?

  2. @Klura: mmm hur fan tänker dom? Kan man undra. Men har du bott i Sundsvall? Uppvuxen här eller bara tillfälligt?

  3. @mymlan: Från 1992-99. Flyttade ner lagom till att jag började gymnasiet på Hedbergska och hann med ett par busår efter. Tror vi har gemensamma bekanta… ;)

  4. @mymlan: Jo jag är lite yngre. Spana via Facebook så ser du vilka jag menar (namnet har du ju via Jaikun om inte annat)

  5. @mymlan: ha ha! Jo det har vi säkert gjort. I periferin i något sammanhang om inte annat. Köpte du möjligtvis en amazon av maken tro där runt -99?

  6. @Klura: men va? Jag har haft ett gäng amazoner… Men vem är din make då? Jag har köpt en amazon kombi av nån som jobbade på svt, kan det vara han?
    Det var typ -98…

  7. @Klura: jo världen är liten… :) Minns att han hade nån koppling till Umeå, han bodde där redan då eller? Jobbade tillfälligt i Sundsvall som jag minns det.
    Men oj vad tiden går… tio år sedan…

  8. @mymlan: Jo, han bodde där redan då och var bara nere i S-vall tillfälligtvis under en period. Tur för mig ;)

    Jo tiden går vansinnigt fort. Jag tycker själv att det var nyss jag flyttade därifrån men oj vad det har hunnit hända mycket

  9. Men Pipeline borde byta lokal. Tom en smurf som jag slår huvet i taket på det där stället. INTE BRA! Polarna borde inte vara involverade alls. Såna idioter som finns inom den föreningen alltså..

  10. @Ulrika: ja alltså, vi pratade om livet i största allmänhet. Han bodde i en replokal och kom in på kontoret varje morgon inlurad i ett täcke. Så satt han där och filosoferade över det mesta. Jävligt intelligent kille.

  11. Ett ställe som heter Pipeline och ligger i Sundsvall måste bara räddas!

    Vet inte bakgrunden till namnet men kanske hänger det ihop med Johnny Thunders? Han spelade på Hedbergska 1982. Strax efter kom det en bootleg med namnet Pipeline – http://www.thunders.ca/discs/pipeline.jpg
    Bakom den låg bl. a. en numera hyfsat känd skådis.
    Thunders brukade nästan alltid inleda sina konserter med instrumentallåten Pipeline. En cover från 60-talet.

  12. Robert: Pinsamt nog så har jag ingen aning om varför det heter Pipeline. Först hette det bara ”sundsvalls musikforum”, men bytte namn på åttitalet så din teori kan stämma. Måste kolla upp det…

  13. @Ulrika: sånt är livet. :) Jag kan avslöja att han en gång korsfästes på scenen på Pipeline, i en slags performance. Han blev piskad med en piska doppad i grisblod som stänkte över halva lokalen. Jag fick städa upp efteråt…

  14. Intressant, jag bor och är uppväxt i Sthlm och här hade vi under många år en svartklubb som hette Pipeline (det är möjligt att det är detta Pipeline som hänger ihop med Roberts Johnny Thunders-bootleg för han brukade frekventera Pipeline) och nu tror jag mig förstå var inspirationen kom ifrån; om jag tolkar ditt inlägg rätt mymlan så fanns Pipeline i Sundsvall långt tidigare.

    Pipeline i Stockholm var primärt en rockklubb, det var många lite obskyra (eller borde jag säga marginella?) band och artister som framträdde här men problemet var att klubben höll öppet till 5 eller 7 på morgonen och det var ju inte OK på den tiden det begav sig (för att inte tala om alla tillstånd som saknades) så till sist stängdes den ned. Ah, nu blir jag lite nostalgisk

  15. Rädda Pipeline! Stället är great, även för våra barn!
    (Det låter så illavarslande att du skrev att din dotter varit där ”på slutet”, fast du menade väl inte så?)

  16. Hittade förklaringen till namnet Pipeline – en historia som jag hört med alldeles glömt bort:
    Vill bara berätta att namnet Pipeline kom sig av att ett tämligen känt punkband från Timrå vid namn Krunch började skrika Pipeline på konserterna i början av 80-talet. Resten av publiken hängde på – och snart tvingades i princip alla band som spelade på Musikforum att spela låten som extranummer. En minnesvärd kväll spelade t ex Asta Kask en oförglömlig version efter att ha gått ut i logen och frågat vad det var för en låt och hur den gick!

  17. Jag kommer absolut delta under demostrationen på stora torget 29 maj och jag hoppas att många väljer att göra detsamma. Var på Pipeline senast igår och påmindes om hur tråkigt det vore om stället tvingades lägga ned. Det behövs en plats åt alla de som vill kunna umgås och träffas utan att det kostar allt för mycket.

    Jämförelsen med nationaldagen visar hur absurda prioteringar vi har i Sundsvall. Inte nog med att hela ”kalaset” 6 juni kostar dryga 800000 så har man tillsatt en tjänst åt en person som de senaste månaderna jobbat med att planera denna tråkiga dag, bara detta har kostat dryga 200000.

  18. Pingback: shades of orange « the real mymlan

Kommentarer inaktiverade.