ramadan

Idag hittade jag den här fina bloggen, som rekommenderas.

Jag hoppas de fortsätter blogga även efter Ramadan. Själv har jag upplevt Ramadan i Mellanöstern och som icketroende ickefastande muslim var det inte det minsta kul kan jag säga.
Inte ens tuggummi fick man tugga.

Men jag tycker det är intressant att läsa detta, för även om rökarna inte syntes dagtid under Ramadan så upplevde jag det som att var och varannan människa rökte, även praktiserande muslimer, och rökning var också tillåten precis överallt.

Ungefär som att muslimer inte heller ”får” dricka alkohol. Jag känner rätt så många som gör det. Och det var inte som att de som levde i Förenade Arabemiraten var något undantag.

Så det där med rök och alkoholförbud inom Islam låter för mig ungefär som inom kristendomen. Det står i Bibeln att man ska vara rädd om sin kropp för att den är ett tempel, och inte vill väl Gud bo i en kropp med svarta lungor eller förstorad lever?
Samtidigt som jag inte någonstans i Bibeln kan se att det finns något uttryckligt förbud mot vare sig tobak eller alkohol. Det dricks utav bara den i Bibeln faktiskt. Att sen Paulus kom där efter Jesus och började tolka in grejer som Jesus inte sagt vad jag vet i varje fall, det var ju väldigt synd, och har skapat alldeles för många smygrökare, skåpsupare och människor som är rädda för att komma till helvetet för att de inte kan avhålla sig från livets nöjen.

Ska man vara rädd om sin kropp bör man kanske inte heller äta sig fet heller, men konstigt nog pratas det inte om det i kyrkan.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

3 thoughts on “ramadan

  1. Var har du fått det ifrån? Tycker det talas ungefär i samma utsträcking om rökning som att äta ohälsosam mat i kyrkan. Något mer om alkohol då många församlingar bedriver ett arbete att hjälpa alkoholister och det finns många alkoholister i församlingarna….klart att det då blir en konkret fråga hur man ska underlätta för dem.

    Men någon predikat mot vare sig alkohol, fett eller rökning har jag aldrig hört…..inte för fullkorn och grönsaker heller…inte riktigt det budskapet vi har i uppdrag att tala om.

  2. @Nineve: Det kan ju ha ändrats men i kyrkan där jag var medlem var det totalt tabu att tända en cigg eller dricka ett glas vin medan det var helt okej att duka upp sju sorters kakor i tid och otid.

  3. Men… de har ju SJU dödssynder, varav frosseri är en! Jaja, återigen praktexempel från religionens tempel av dubbelmoral och dess enorma behov av modern tidsanpassning…

Kommentarer inaktiverade.