rasister är vi allihopa

Jag behöver er hjälp.
Statsvetaren Bo Rothstein anser att bloggosfären är en fara för demokratin och en grogrund för rasism.

Hur svårt kan det vara att visa honom att han har fel?
Eller åtminstone – visa honom att bloggosfären är full av människor som tydligt tar avstånd från rasism och antisemitism?

Vill du vara med? Skriv ett inlägg där du helt enkelt förklarar att du tar avstånd från rasism och antisemitism. Något i stil med: Jag mymlan tror på alla människors lika värde och tar öppet avstånd från rasism och judehat.

Tagga det som ”antirasism”. Nog borde vi kunna skrapa ihop några stycken bloggare som kan visa att bloggosfären är större än så och inte bara så smutsig som Rothstein tror?

Och sen tar vi allihop och sjunger tillsammans…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Reblog this post [with Zemanta]
33 reaktioner på “rasister är vi allihopa

  1. De senaste två jag publicerade var om IPRED och antisemitism som jag skrev med länkar till fascinerande läsning hos Israel i Sverige http://israelisverige.no-ip.info/blog/index.php (ocensurerade jerusalem nyheter) sen kan man jämföra själv med TT.
    Nu vet jag varför jag slutade titta på Aktuellt och endast ser världsnyheter på CNN. De fyra som är mest seriösa i ämnet är IIS,MXp,Al Hamatzav och även Jihad i Malmö. Jinge kan alla glömma då han censurerar lika mycket som TT för att få fram sin vinkling vilket många gör. ”Att det inte finns antisemitism i vänstern” nähä, och än sen och det finns det visst bevisligen på felskrivningar av fakta på hans och Svenssons sidor om man jämför direkt med Jerusalem Posts nyhetskanaler.
    Krossa terrorismen inte Israel!
    http://lordparzifal.blogspot.com/2008/11/i-ruinerna-av-civilisationen-och-den.html

    Be well,
    LordParzifal

  2. Vad har det tagit åt karln? När jag pluggade statsvetenskap själv gick jag på ett föredrag som han höll och jag har själv läst böcker han skrivit. Minns det som givande. Sorry att jag glömt titlarna nu. Det var ganska längesedan jag läste statsvetenskap.

    Min blogg ligger rimligen utanför hans intressesfär, men den är icke på något vis rasistisk eller antisemitisk. Ska fundera över något inlägg inom kort.

  3. Pingback: Jamen självklart | Skrymta

  4. Pingback: opassande » Blog Archive » Fredagsrunda — IPRED

  5. Är inte media märkligt, jag kommenterade med ett citat om TTs censur av Israelnyheter om lögner och halvsanningar om oljetransporter och det är i sin tur statlig antisemitism som klart redovisas på Israel i Sveriges sida och det i sin tur blev censurerat och borttaget här. Ja här är länken i alla fall. Antisemitismen kanske det har blivit bättre med men censuren i massmedia är det sämre med, allrahelst sr och svt.
    http://lordparzifal.blogspot.com/2008/11/ur-holger-carlsson-nazismen-i-sverige.html

    Be well,
    LordParzifal

  6. Nu tillhör jag lyckligtvis klientelet som kan blunda, bara lyssna på vad som händer omkring mig, och spela mer eller mindre allt jag tänker att jag skulle vilja spela… så på tal om att sjunga; musik är ju ett område där det blir extremt påtagligt att ålder, kön och hudfärg inte spela nån som helst roll. However – det betyder inte riktigt samma sak som att jag ”tror på människors lika värde” fullt ut… :P´

    Sen finns det andra faktorer och steg i ledet inom ”branschen” som, lite beroende på genre, är något ”mindre generösa” med att ge fantatiska musiker en möjlighet och istället gör det möjligt för Carolina Gynning att bli… nåja… ”Popstjärna”…

  7. Pingback: Är bloggsfären en odemokratisk grogrund? « Rumptroll`s Webblogg

  8. Pingback: En skrattretande efterkonstruktion. «

  9. Pingback: I’m a rasist, yes I am. : Jimmy Asklund

  10. Jag tycker ärligt talat att man faktiskt inte skall behöva säga det. Jag har inget att bevisa för Bo Rothstein. Det måste väl ändå vara defaultläge att man har en demokratisk syn och en grundsyn där alla har lika värde? Visst kan jag skriva inlägg som debatterar emot rasism/antisemitism men utan att ha något att skriva om så känns det bara konstlat. (Fast nu tycker ju en SD-anhängare att jag skall förklara varför jag anser att deras politik är rutten så anledning kanske kommer även om SD-snubben påstår att de inte har sådana åsikter längre).

    Gubben är ju försjutton professor, han borde kunna inse var man står utan att man tvingas skriva det. Jag säger som Opassande ”Varför försvara sig mot något jag inte gjort sig skyldig till, eller ens är medansvarig för?”

    Får fundera på saken, det är emot mina principer att behöva stå till försvar för något jag inte gjort.

  11. Bloggosfären innehåller väl lika mycket skit som andra sfärer. Och det är som vanligt bara att låta sin röst höras eller vara tyst och gnälla.

  12. Pingback: fredagskärlek V46-08 « the ‘t’ in wicked

  13. Jag är inte av någons skola, deeped. Varför bara en kryptisk fråga (för att provocera, mon dieu). Jag skrev länkar till fakta, vad folk tycker är ju helt upp till dom själva, det lägger jag mig inte i.
    Men det är bättre att veta nåt om dagens och dåtidens situation ist.f. att bara säga det, isåfall kan man ju påstå vadsomhelst men det är med sina handlingar man visar vem man är. Artikeln var om svensk nazisms grundare, lika viktigt att veta som vilka kommunister som startade vad som nu äntligen blivit likhetstecken med nazism då det förut inte ens funnits mycket av det i historieböckerna i ”svensk skola”.
    Naturligtvis är jag antisemitist och tillhör inte vänsterbloggar som sätter likhetstecken judendom=Israel enbart, utan ser lite längre, men artikeln är också till för sverigedemokrater att läsa vilket kanske är ännu viktigare för de som inte vetat historien innan.
    Och så här mycket har jag inte skrivit på en blogg sedan ett halvår om de som inte fattar Toran, så det räcker också för ett halvår. Tillbaks till kulturen.
    Adieu

    Be well,
    LordParzifal

  14. @Tobias: Nicklas har ju redan svarat, men jag har inte använt något ord som står i motsats till ”svenskfientlighet” någonstans.

    @Beatrice Karjalainen: Jag känner inte alls att jag måste försvara mig, däremot så känns det som om det skulle vara bra att kunna visa herr Rothstein ett gäng bloggar som tar hål på hans teori. Han menar ju själv att han skrev sin debattartikel för att han ville ge bloggosfären en chans att visa var den står när det gäller rasism och antisemitism. Det gick inte fram så jag tänkte jag skulle hjälpa honom lite på traven. :)

    LPVJ: Men du kan ju! Skriva begripligt alltså…

  15. Haha
    Jag skrev som Patrik den där LordParzifal är ett alter ego och skriver poesi och kåseri.
    Än om vi skriver på olika sätt och om olika saker behövs alla bloggar.
    Kulturell liksom rasmångfald spöar de inskränkta ideologiskt UTAN att ta till vapen. Läs Dalai Lama om nån funderar ”var jag kommer ifrån”. Viktigare idag än nånsin.

    Be well,
    LordParzifal

  16. Pingback: Professor Bo Rothstein kallar bloggvärlden för kloak och rasister | Kulturbloggen

  17. Varför ska vi ens behöva visa honom att han har fel? Mer än för att knäppa honom på näsan alltså.

    Jag tycker att det räcker alldeles utmärkt med att visa vad man tycker – varför ska man därtill behöva påvisa vad man inte tycker?

    Det blir lite för mycket av ”guilt-by-association” av det hela då tycker jag.

  18. Pingback: Hej Bo Rothstein! Jag är inte rasist. « Anders har en åsikt om…

  19. I och för sig bör det inte vara så viktigt att visa att man ogillar rasism – men här gör jag det: Jag ogillar rasism!

  20. Pingback: Oväsentligheter tar öppet avstånd från …. « Oväsentligheter … Ασήμαντα

  21. Pingback: Självklart är jag mot all främlingsfientlighet och rasism!

  22. Pingback: Kloakföreståndaren talar ut

  23. Pingback: Veckan som gick - vecka 46 at Same Same But Different

  24. Pingback: men nu tror jag professorn har hakat upp sig « the real mymlan

  25. Pingback: Är bloggsfären en odemokratisk grogrund? « Åsiktsfrihet

  26. Pingback: polymeriska tankar » Att vara eller inte vara…

  27. Orkar faktiskt inte ta in alla kommentarer. Förstår inte varför det skall vara så himmelens svårt att acceptera människor för VAD/VEM de är. Du möter en människa – skräp samma från vilket land/vilken religion/hudfärg/språk de har … SE MÅNNISKAN! Vi ÄR alla olika – men lika på olika sätt! DÖM ingen om du inte anser dig superior … och då är du redan uträknad!!!:( Närma dig människan utan förutfattade meningar, trivs ni ihop – fine – om inte behöver ni inte umgås, men kan ändå hövligt hälsa på varandra. Tror inte det är svårare än så. Att acceptera varandra istället för att tvinga in ovilliga medmänniskor i en form de inte trivs i är aldrig bra – då är det fråga om makt över andra – och RÄDSLA för olikheter. Live and let live. Birgitta

Kommentarer inaktiverade.