spotifyinvites again (eller mymlan gör bort sig)

Jag har fått mer Spotifyinvites, inte så många dock, så jag kan inte dela vilt.
Men här är en liten rebus – knäck den, gå till spotify.com och registrera dig. Må bäste man hinna först!

Uppdatering: Jo. Jag lyckades. Jag gjorde det jag bestämt att jag inte skulle. Nämligen klickade på publicera innan jag raderat själva koden ur inlägget. Kan innebära att den som har bloggen i RSS hunnit se den fast jag var kvick som satan att ta bort den… (men än är den kvar, ingen har tagit den…)
Lite pinsamt, men kunde såklart varit värre… Ska inte göra samma misstag när det är dags för nästa invite. Promise.

Uppdatering 2: Det är med glädje jag konstaterar att saom knep inviten. Nu är frågan – gjorde hon rebusen eller fick hon koden i sin RSS?

Koden består alltså av 16 tecken vara två siffror, resten bokstäver. Ena siffran är nummer fem bakifrån och är densamma som antal söner jag har.

Före den siffran kommer en konsonant som ska skrivas som gemen. Det är den fjärde konsonanten i alfabetet.

Efter siffran har vi en annan konsonant, också den en gemen som förekommer sjutton gånger i den här meningen.

Allra först ska det vara en vokal, den näst sista i ett engelsk alfabet. Den är inte en versal.

På plats nummer två är det så enkelt som att det är bokstaven som kommer efter den på plats nummer ett, fast som versal.

De tre sista bokstäverna är alla konsonanter som skrivs med versaler. Dom kommer i den ordning de finns med i alfabetet.
Den första (alltså tredje bakifrån) är den första bokstaven i min dotters namn.
Den andra är en bokstav som förekommer en gång i rubriken till den här postningen, och sex gånger i den här meningen. Det är en sådan som ifall den skrivs som gemen har en liten krok som hamnar under raden man skriver på.
Den tredje (och allra sista bokstaven i koden) är en som ibland utmärker just norrländska då den uttalas väldigt artikulerat, men det är inte R. Den är ganska mjuk och är den allra första bokstaven i mitt fullständiga namn.

Siffra nummer två i koden kommer före siffran ni redan knäckt. Den är på plats nummer nio i koden. Siffran förekommer i en utmaning på den här sidan i bloggen, som handlar om dygder.
Direkt efter den kommer en konsonant som ska skrivas som versal. Det är en vanlig bokstav och kan påminna om hur en orm låter. Åtminstone låter ormarna i Disneyfilmer så.

Före den siffran – alltså på plats nummer åtta i koden – har vi en versal. Det är en vokal vars ljud i svenskan oftare skrivs som I eller J.

På tredje plats i koden har vi en konsonant som redan förekommit en gång, fast den här gången ska den skrivas som gemen. Det är den första konsonanten i alfabetet.

Direkt efter den, på plats fyra, upprepar vi bokstav nummer ett i koden.

Bokstav nummer sju i koden är en konsonant som finns med i ordet ladda. Den förekommer bara en gång i koden.

Före den har vi en konsonant som förekommit två gånger redan, en gång som versal och en gång som gemen. Den ska skrivas som versal den här gången.

Nu fattas bara en bokstav, det ska vara ett litet k.

Lycka till!

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Reblog this post [with Zemanta]
10 reaktioner på “spotifyinvites again (eller mymlan gör bort sig)

  1. @saom: Nice! Då behöver jag inte må allt för dåligt för att jag lyckades skicka ut koden i några sekunder! :) Mycket nöje med Spotify!

  2. Men fy fan, hur fick jag in så där många utropstecken i en så kort text? Känns som om jag ska hålla mig ifrån bloggen idag.

  3. @mikaelf: Man brukar få en hint om det när man öppnar Spotify, annars loggar man in på Spotify.com och går till ”Share Spotify” så ser man om där finns några att dela ut.

  4. Pingback: Spot i fy at Deepedition

  5. Bara av nyfikenhet: räknar du in Y bland vokalerna i det engelska alfabetet? Jag kan inte minnas att jag fick lära mig det här i skolan men Y är alltså inte en vokal för dem; det här är förmodligen självklart för de allra flesta men jag var helt okunnig om det tills ganska nyligen.

  6. Tack! För att ytterligare öka förvirringen så använder de ju Y i många ord för att markera vokal-ljud (try, spy, cry osv.) men själva bokstaven är alltså ingen vokal. Det är ingen ordning på de där människorna :)

Kommentarer inaktiverade.