äntligen

Förresten.
Stora bloggpriset. Det är väl en strålande idé? Äntligen ett seriöst pris för att premiera bloggosfären.
Jag blir fan förbannad nästan på de bloggare som dissar det hela för att det är gammelmedia som arrangerar. Är det inte nåt bra? Att gammelmedia äntligen tar bloggosfären på så pass stort allvar att de faktiskt instiftar ett pris och en gala för att belöna bloggare, och faktiskt låter bloggarna själva nominera, och folket rösta?
Jag förstår inte surheten, även om det kan tyckas märkligt att inte Blogge Bloggelito hamnade på listan över de hundra mest inflytelserika bloggarna.

Inget ont om Björn Wadström vars pris jag vann ifjol, men Aftonbladets bloggpris smäller nog lite högre i min värld.

Jag är med Jardenberg. Jag dissar inte stora bloggpriset.

Sen tycker jag det ska bli otroligt spännande att se vem/vilka som vinner ”Stora gammelmediapriset”. Jag har redan nominerat mig själv för min insats på SSBD. Men det är ju såklart en blogg och inte gammelmedia. :)

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

18 thoughts on “äntligen

  1. Det är väl mest att det går inflation i bloggpriser för tillfället. Tycker upplägget känns rätt spännande men samtidigt som att de 100 som är i panelen kommer nominera varandra. Många bra småbloggar man läser får aldrig någon uppmärksamhet. Tvivlar på att de i panelen kommer att läsa en massa nya bloggar som de inte läst förut och upptäcka att det finns annat än det på Bloggportalens topplista (eller vilken lista det nu är som flest använder). Det jag försöker säga är att det är svårt att utse bästa bloggarna utan att faktiskt ta del av största delen av dem.

    Men jag önskar er lycka till. I vilken kategori har du nominerat SSBD? För det är oxå ett litet probelm hur väljer man vilken kategori en blogg skall in i?

  2. @Beatrice: SSBD/mig själv nominerade jag i gammelemdiapriset mer som ett litet skämt i kommentarerna hos Rick, bara för att jag anser mig vara en journalist som förstått… Sen är det ju som det är och svårt att visa det… Någon särskild kategori skrev jag inte. Men det verkar som om Kjell Häglund tar hem det. :)

    Vad gäller stora bloggpriset så är det väl inget unikt. Så är det väl egentligen med alla priser, att de minsta mest okända har dålig chans. Själv känner jag nog att jag kommer nominera ett par som inte ligger på några topplistor… Men eftersom de slutliga utvalda är resultatet av alla nominerade kanske inte det hjälper.

  3. Jag är också en journalist som förstått!

    Tycker att det är kul att Aftonbladet/traditionell media tar tag i saken. Vart det leder är sen en annan sak.

    Som både Rosemarie (Kulturbloggen) och jag skrivit, så småningom kanske blogg- och journalistpriste går samman och blir ett.

  4. Storbloggarna lär ju göra stor reklam för sig
    och ett ”röstköpande” utan sans och vett borde
    ju rimligtvis uppstå.

    Det kanske hade varit bättre om en jury fått
    avgöra de slutliga vinnarna?!

  5. @Seine: Självklart är det så att stora bloggar med många läsare kommer ha större chans att vinna. Nu är det som det är. Men så har vi ju Aftonbladets hederspris som utses av Helin och Jungkvist. ;)

  6. Nu är det ju så att hela allmänheten ska kunna rösta, d.v.s. det blir en push för bloggarna från Aftonbladets enorma läsekrets, läsare som normalt inte bekymrar sig om bloggar (de är fortfarande i majoritet, om någon trodde annat). Därför kan bloggar som inte fångats upp i det vanliga bruset på Knuff med mera få en oväntat stark skjuts, ungefär som bloggosfären puffade upp Isabella till seger i förra årets politiska blogg – Isabella är egentligen en nischblogg.

    Den bloggmobb som idag dominerar på grund av länkteknikaliteter och annat är därför inte på förhand given som segrarkandidater.

    Bland de 100 (+ gäster) som ska nominera bloggar torde det bli en hel del mindre uppmärksammade bloggar, eftersom alla vet att de stora bloggarna kommer att nomineras ändå.

    Mina nomineringar för Vardag ska jag bjussa på här och nu:

    Kvalitetsbloggen http://kvalitetsbloggen.wordpress.com/
    Alex i Kina http://alexikina.se/
    the real mymlan http://mymlanthereal.wordpress.com/
    Stationsvakt http://stationsvakt.blogspot.com/
    Polymeriska tankar http://nef.teflonminne.se/

    Bea fanns med i alternativen. So shoot me.

  7. Jo, en sak till: det skulle vara kul om vi kunde göra ett litet hyss för att puffa fram Alter Ego som vinnare i någon lämplig kategori. En postum hyllning till en och alla bloggare. Jag är säker på att någon nominerar henne.

  8. Jo Alter Ego skulle definitivt vara värd en postum hyllning.

    Kul att se Blogges nomineringar för vardag, bloggar man läser förutom Alex i Kina som jag inte visste fanns innan. Får kika in i den. Kvalitetsbloggen hade jag ju tappat bort, ett kärt återseende, nu inne i min GR så jag tackar.

  9. Pingback: Priser för bloggar och annat at Deepedition

  10. Pingback: Veckan som gick - vecka 50 at Same Same But Different

  11. Pingback: Vad är det för fel med stora bloggpriset? | Svensson

Kommentarer inaktiverade.