hänt på nätet

Jag älskar Wikipedia.

Idag har Joakim Jardenberg skrivit en underbar artikel på Newsmill om Wikipedia och Wikipettrar. Läs den, och läs kommentarerna, intressant diskussion.
Jag har inte haft någon direkt kontakt med Wikipettrarna och ska kanske inte tycka så mycket, men jag känner igen den rädslan Jardenberg beskriver i texten, från andra håll i samhället. Eller om man ska säga prestigen.

Och det är inte så lätt som Navid tror att skriva in sig själv i Wikipedia. (se gärna kommentarerna till inlägget) Jag har i och för sig aldrig försökt, men vet att någon annan skrev in Björk för ett par år sedan och att den artikeln inte fick ligga kvar särskilt länge. Jag undrar verkligen varför. Kanske dags att starta upp en ”personwikipedia”?

Jag älskar Spotify.

Men dagens utskick från dem känns sådär. Jag har hittills stört mig en del på att låtar plötsligt försvinner, och ens spellistor blir stympade. Nu verkar det som om de komer att stympas big time.
David Hylander har skrivit och dissar Spotify rätt hårt.
Kjellberg skriver och är försiktigt optimistisk. Jag tror han är för optimistisk. Med tanke på hur mycket musik som hittills försvunnit, utan ett ord från Spotify, kan man nog anta att det den här gången kommer att bli rätt kännbara nedskärningar i musikutbudet.
Peter Sunde kommenterar också, inte oväntat.

Jag hoppas verkligen att det inte kommer att drabba Anders Mildners Mellanlägeslista, som är alldeles alldeles underbar.

Det har varit ett jävla liv kring Kleerups ”debattartikel” på Newsmill.
Den mest läsvärda kommentaren hittills kommer från Niklas Strömstedt. En kille med hjärna och hjärta.

Det är med någon slags bitterljuv förtjusning jag följer Fredriks resa till San Fransisco, och hans berättelse om flygresan från New York är fantastisk. Om ett möte, med en mycket speciell person. Läs den.

Innan jag går och lägger mig ska jag också be er läsa Halvars blogg. Den är bra. Jag nominerade honom till Stora Bloggpriset i kategorin Kultur och Nöje, men tyvärr nådde han inte fram till omröstningen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

5 thoughts on “hänt på nätet

  1. jag blev lite förvånad över det här med spotify. mycket av det som försvunnit från mina spellistor är små obskyra band som inte ligger på stora bolag. de tjänar ju på att synas i sådana här sammanhang så varför har de försvunnit? de flesta har ju gratislåtar uppladdade på lastfm?

  2. Kan inte undanhålla dig Kleerups kommentar till Strömstedts lilla blogginlägg. Ett praktfullt självmål!

    Andreas sa…
    Kära Niklas Strömstött.

    Tack för respekten.

    Tänk Nästa gång på att göra lite Musik som Någon

    bryr sig om innan du yttrar dig.

    Din ex-fru went gay.

    säger väl ganska mycket.

    för övrigt:

    Har folk som bryr sig om mig

    hur jag mår ska du skita i.

    Testa att göra lite konst som säger något.

    ”Den sommaren. Vi åkte ut på Lidingö och hem igen.
    Och körde på en fågel och begravde den nånstans vid en sjö”

    D Räcker Så.

    Nu Håll Käften.

    Eller få några mer öl hällda över din fina själ.

    Eller bara sluta blogga.

    MvH

    A K

  3. Att det inte är så lätt att skriva in sig själv på Wikipedia beror på att man inte ska göra det.

    Är man känd nog för att platsa kommer någon annan förr eller senare att skriva in en.

    Exempelvis är det bara en bråkdel av aktiva Wikipedia-skribenter som har artiklar på Wikipedia, och dessa är, åtminstone på svenska, undantagslöst där av andra anledningar. De jag spontant kan komma på är Fredrik Tersmeden http://sv.wikipedia.org/wiki/Fredrik_Tersmeden och Lars Aronsson http://sv.wikipedia.org/wiki/Lars_Aronsson_(programmerare)

Kommentarer inaktiverade.