spotify for dummies

Hej! Om du hittat hit via Google för att du ville ha svar på frågor om hur man gör spellistor i Spotify och delar med sig av dem ska du klicka på den här länken, eftersom det här inlägget är inaktuellt, så jag gjorde en uppdaterad version.

Inser att många Spotifyanvändare inte alls har förstått riktigt de stora fördelarna med Spotify, hur kul man faktiskt kan ha.
Spotify är naturligtvis kalasbra för att lyssna på de låtar man gillar, en och en eller hela album i svep. Men jag träffar dagligen på folk som har Spotify som inte förstått att eller hur man kan göra spellistor, eller hur man kan dela med sig.

Därför kommer här en liten lektion i de enklaste handgreppen, som gör Spotify väldigt mycket roligare att använda.

bild-141

Det ska väl sägas att Spotify saknar sociala funktioner, så som möjlighet att kika på vänners spellistor och diskutera och tipsa och sådant, men fördelarna är fortfarande just att det är socialt. Det är ju väldigt mycket enklare att skicka en länk till någon än en hel fil (vilket dessutom ju är förbjudet).
Det är fantastiskt att kunna dela med sig av spellistor i sin blogg eller mikroblogg, och det är galet kul att göra gemensamma spellistor.

Så hur gör man?

Jag förutsätter att alla vet hur man hittar musik. Det är ju liksom det man gör i Spotify.
Vill man sedan använda en bra låt till en spellista så drar man den helt enkelt till ”new playlist” i vänsterspalten. Den funkar ungefär som vilken lista som helst i iTunes eller Windows Media Player. Man kan döpa om den, flytta låtar upp och ner i all oändlighet. Inte så svårt heller.

Vill man sedan dela med sig av listan
så markerar man den och högerklickar och väljer ”Copy HTTP link”. Sedan klistrar man in den där man vill ha den, som vilken länk som helst, så här.
(och om du nu klickar på länken så ska min spellista komma upp i din Spotify, bara häromdagen var det någon som inte fattat att man faktiskt kunde klicka på Spotifylänkar och lyssna…)

På motsvarande sätt gör man om man vill dela med sig av en låt, man kopierar länkadressen och klistrar in den där man vill ha den. Så här ser en Spotifylänk ut: http://open.spotify.com/track/3HaYFa3hFbyEJorTBmPfrE
(alternativt går man till spotifymenyn i listen högst upp på skrivbordet och väljer edit – copy)

Ännu roligare blir det om man gör spellistor ihop med andra. Då högerklickar man på listan, väljer Collaborative Playlist och listan blir grönmarkerad. Sen delar man helt enkelt ut länken till dem man vill ska vara med och fylla på låtar, som jag gjorde med Piratlistan häromdagen.
(men då ska man vara försiktigt med vilka som får länken, det finns flera exempel på när hela listor raderats)
När man sedan tycker att listan är ”färdig” kan den som skapat den enkelt låsa den igen, genom att avbocka Collaborative Playlist.

Är du användare av LastFM rekommenderar jag att du går på Spotify – preferences och där bockar i rutan där det står ”enabling scrobbling to lastfm”. Då kommer all musik du spelar i Spotify att scrobblas och komplettera ditt LastFMbibliotek. Vad jag saknar är möjligheten att på LastFM klicka på en låt och hamna i sin Spotify…

Spellistemenyn kan du sortera på samma sätt som låtordningen i spellistorna, alltså flytta dem uppåt/neråt i menyn. Här saknar jag också ett bättre system, jag skulle vilja ha ett mappsystem för spellistor för det börjar bli ett gäng att scrolla sig igenom…

Sen föreslår jag att du då och då går till ”home” längst upp i menyn. Där kan du dels se en del nyheter på Spotify men också få tips relaterade till den musik du brukar spela.
Du kan också gå till ”radio” och där sätta ihop din egen kanal, en funktion jag själv inte använder mig av så ofta.

För mer Spotifynyheter rekommenderar jag bloggen Spotinews som håller bra koll på vad som är nytt.

På Spotifylists kan man spana in andras listor, lägga till egna och rösta.

Spotifys egen blogg är också bra att ha lite koll på.

På Facebook kan man gå med i gruppen Spotify Playlists om man vill.

Självklart tycker jag också att du ska börja prenumerera på Dagens Spotifylista, där listor med ny men allra mest gammal musik presenteras varje dag.

Har du inte Spotify? Jag har ett par invites. Först till kvarn…

Uppdaterat: Mina invites är slut, men här finns det ett gäng.

Läs även andra bloggares åsikter om

107 reaktioner på “spotify for dummies

  1. Jag vill gärna ha en invite, fick en härförleden men lämnade över den till gubben och lär inte få tillbaks den :) Så visst det hade varit trevligt med en egen som man fick tillfälle att använda.

  2. Pingback: Hatkärlek till Spotify « onasut

  3. ‘Allo

    Oh, har du en invite kvar så blir jag glad för den. Jag hade nog mycket riktigt inte fattat hur man använde det förän nyss då det började ramla in spotify-länkar som jag inte kan använd :)

  4. Pingback: jaha liksom « the real mymlan

  5. @Linda: Kolla din mail nu. Och av nån anledning hamnar Spotifymail ofta i spamkorgen när man har hotmail, så kika där om den inte finns i inkorgen.

  6. Försökt hur länge som helst att få Spotify så om någon råkar ha en invite över skulle jag bli hur glad som helst!

  7. Ser att inlägget publicerades för några dagar sen, men om du har kvar någon invite får du gärna skicka en! :-)

  8. Jag är också väldigt intresserad av en invite. Jag försökte få en via en annan sida, men verkar inte som denne har kopplat samman requests mot en epost-adress… så jag förstår inte hur inbjudan skall komma fram till mig :-p

    Här var det enklare. Tack för en bra förklaring av vad Spotify är.. även fast jag visste vad det var. Jag är mest här för jag vill ha ett konto till denna kanontjänst!

  9. Hej! Jag har försrått det där med att man drar musiken man diggar till vänster paneken, sen så sparas ju den där som en spellista. men när jag lyssnar så när värge låt är slut måste jag varge gång trycka på en annan :O Det är väldigt iriterrande och jag förstår inte vrf :S , skulle va tacksam för svar =)

  10. @Natalie: Men klickar du upp spellistan då?
    När du gjort en spellista måste du klicka på den för att låtarna ska spelas i ordning

  11. Pingback: Dagens upphittade 23/02/2009 : Jimmy Asklund

  12. Pingback: Beta Alfa » Blog Archive » Noterat 2009-02-20

  13. Pingback: Ladda ner musik från Spotify med SpotSave « Webbsnack

  14. Hej..Jag fick en gång en invite och skulle regga men det funkade ju försås inte eftersom jag inte fick nån ”postal code”, skulle vara as schysst om du kunde invita?

  15. Hejsan! Om du har invites kvar hade jag ju gärna tagit en..men om inte så är det väl förståeligt ^^ vet du annars hur man får tag på en invite lättast? Ha det gött ;)

  16. tjena mymlan jag skulle bli väldigt glad om man kunde få en invite?<: skicka gärna en te min mejl om du har nån över:)

  17. Tjena undrar om det fortfarande finns några invites kvar :)…skulle gärna vilja ha en i sådanafall

  18. jAG MISSADE MIN TOKEN FÖR INLOG,idiot som jag ÄR.kan den skickas till mej som e-mail? Isåfall tack på förhand

  19. Hej,

    Jag skulle mer än gärna vilja få en invite, jag måste ju lära sonen att lyssna på musik.. :)

    Tack på förhand!

    //Thomas

  20. hur gör man om man klickade på ge mig 1 invite å sen kom det inte upp något ip som man kan registrera? nu säger den bara att det redan är registrerat men jag vet inte…

  21. Fick en invite igår, klickade igång den inatt men det vart bara en tom vit ruta när jag klickade på den, så jag klickade igen men då stog det bara att mitt ip redan är registrerat, nu är det slut på invites o jag har inte fått det o funka =( ingen som vill skickade en?

    Tack på förhand.

  22. Hej!
    Jag skulle jättegärna få en spotify-invite.
    Är så tyst hos mig nu när jag inte har nån musik.
    Tack på förhand!

    Mvh,
    Lisa

  23. Hej, jag har lite smått panik över att inte fått tag på någon invite. Jag fick höra talas om dessa invites idag (!!) Har vart inne i min egen lilla bubbla..

    Skulle vara toppen om du skickade en!

  24. Finns det någon chans att man skulle kunna få en ”Invite”?
    Om det finns skicka gärna till min email då :)

  25. Hej

    Jag letar efter en invite till Spotify.
    Har hittat en del som inte delar ut längre..
    Nån som vet var man kan få tag på en nu?
    Tack på förhand.

  26. Hej

    Jag skulle vara evigt tacksam om någon vänlig själ kunde ge mig en Spotify-Invite.

    Tack på förhand!

    MvH // Patrik

  27. Hej, jag har lite smått panik över att inte fått tag på någon Spotify invite.

    Tack på förhand!

    Kari

  28. Skulle hemskt gärna vilja ha en invite om det är någon som har en över att skicka..

    /Mvh Fredrik

  29. Tjolahopp! :)

    En invite är inte så lätt att få tag på har ja märkt. ;/ skulle någon underbaring vilja skicka en invite till mig?

    puss. amalia.

  30. Hallojsan! Det kanske är alldeles försent. Men. Fan. Skulle bli jätteglad om jag fick en invite. Snälla!

  31. jag vill jätte gärna ha en invite jag skulle bli väldigt glad om jag fick en.Jag har sökt länge efter det här tack på förhand =)

  32. Om det finns någon spotify invite kvar skulle jag bli överlycklig! :) tack på förhand! :)

  33. Jag skulle strippa naken och springa runt hela stan för en spotify invite. Kanske med en rosa string på så det inte blir olagligt.

  34. hej mymlan! Jag har försökt fått tag i spotify länge nu men inte lyckats skulle vara väldigt tacksam om jag fick en invite

  35. Pingback: idag söndag stör jag mig på; « the real mymlan

  36. hejsan:D Skulle bli super glad ifall jag skulle kunna få en spotify invite:D

    tack på förhand :)

  37. Hej.
    Har hört att Spotify är ett bra ställe att lyssna på bra musik..
    så om ni har någon invite kvar, så vill jag bli tacksam för denna.
    Tack !

  38. Hej finns det nån som skulle tänka sig ge mig in invite till spotify
    hört att det ska var en himla bra att lyssna på musik med

  39. Pingback: Spellistor och Spotify – Macbloggen

  40. Pingback: » Blog Archive » ååå

  41. Pingback: » Blog Archive » Ladda ner musik från Spotify

  42. Mina låtar har ”låst” sig, kan ej flytta dom in i själva spellistan…Så hur gör man för att lösa detta? + att listan har ändrat sig helt, allt är omflyttat. Råkade trycka på något tror jag :-0

    • Troligen har du klickat i listen ovanför låtlistan, där det står ””track” ”artist” ”time” eller ”added”, och då ändras låtordningen tillfälligt, men det är bara att klicka tillbaks. Att låtarna har låst sig vet jag inte hur du åtgärdar annat än väntar en stund och försöker igen…

  43. Pingback: #spotify i klorna på facebook « mymlan

  44. Pingback: spellistor i spotify | mymlan

Kommentarer inaktiverade.