gammelgäddan förklarar begreppet ”riktiga medier” i babel

Puh. Då var det sänt och klart.
Klicka på bilden för att se programmet i SVTPlay:

babel-prg-7-grupp

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

50 reaktioner på “gammelgäddan förklarar begreppet ”riktiga medier” i babel

  1. Mymlan – Guillou 1-0 säger jag.

    Pösmunkeri är inte bra för trovärdigheten. Och hans snack om kontrollerat och relevant vet ju alla – som någonsin varit med om något och sedan läst om det i en kvällstidning – är skitsnack.

  2. Hej!
    Såg programmet ikväll, intressant att det blev en lite hätsk debatt. Uppenbarligen finns ett behov av denna diskussion. Du pratade om en krönika som ”gammelgäddan” hade skrivit som innehöll många bra råd för bloggare,som kanske folk hade kunnat ta till sig, om inte tonen hade varit på nedlåtande. Menar du den krönika som du länkar till eller var det någon annan?
    Stå på!
    Vänligen /J

  3. Pingback: Själavård » Kamelpuckel

  4. Tyckte det var ganska uppenbart att den gamle kände sig förvirrad av utbudet. ”Hur ska man hitta bland allt detta ogräs?”

    (Länkar in och länkar ut från bloggar man tycker håller bra kvalitet funkar rätt bra för mig.)

  5. Kanonjobb Mymlan, som jag sagt lite varstans vid det här laget! :) Önskar förstås att Babel-folket hade avsatt lite mer tid för diskussionerna, men det är ju som det är med det.

    Ni som inte sett det bör ta en titt i SVT Play. Kan ni inte med Babel så spola, var väl ungefär 20 minuter in eller så tror jag…

  6. Hoppas detta får mer utrymme i ”riktiga medier” framöver. Den lätt arroganta ton ”gammelgäddan” anlägger genom att gång på gång avbryta pågående talare visar hur hotad man känner sig av att inte längre ha monopol på opinionsbildning.

  7. Ahhh
    Här kan man graulera dig=o)
    Grattis
    Tycker du gjorde riktigt bra ifrån dig.
    Guillou har tappat trovärdighet efter hans chatt i aftonbladet för ett tag sen. Där han i sämta stil tydlig gjorde det faktum tt de inte går att ha samma lagstiftning för helt olika media. Något medie cocherna kännt till länge och sett till att utnyttja. Att svara med ett film svar på en bok fråga håller inte.

    Hoppas du får chansen att debattera mer och längre nsta gång.

  8. Bra jobbat Mymlan. Jag tror du nådde fram till den ”traditionella gäddan”. Ger man respekt så får man respekt.

  9. Det där manövrerade du verkligen galant. Intressant diskussion, även om jag inte riktigt förstår att det måste bli en sådan polarisering, att det verkar som om man måste välja sida. Och det fick du ju fram. Tack för det.

  10. Jag tycker att skiljelinjen framgick med tydlighet och att du tillsammans med PM Nilsson med bravur lyckades förklara detta.

  11. Strongt möte! Och att du inte lät dig provoceras av Guillou är i mina ögon en större bedrift än den klarhet du hade i dina förklaringar och hållning i debatten. Om du nu blev provocerad – så gick det inte genom rutan.

    Hade förmodligen själv gjort ”en Guillou” (TV-programmet Svepet som Janne lämnade under direktsändning) efter att ha tryckt ner ett antal kvällspresslöp med rump-, tros och nackenchocker i truten på honom, apropå på kritiken kring skvaller och babbelbloggar.

    Än en gång – Heders åt dig, Mymlan!

  12. Det här var ett intressant möte. Strålande kommentar av dig om Guillous krönika.
    Det känns som att Guillou fick gå hem och börja omvärdera ”snattrarna” och ”ogräset”…

  13. Jag förstår inte riktigt Guillous uttalanden,
    spelar han?
    Överdriver han sin åsikt/position med flit för att det ska bli debatt eller?

    Eller har han verkligen så lite koll på vad som har hänt på senare år?
    Isåfall är det skrämmande, det är inte lite ignorant att inte ens försöka sätta sig in
    i detta fenomen.

    Hursomhelst så fick jag mersmak.
    Jag vill se mer och höra mer!

  14. Jag skulle nog tro att Guillou överdriver medvetet – jag tror inte han är omedveten om att en stor del av t.ex. Aftonbladets utbud hör till ”skvaller och pladder”. Och nog har han en poäng med att traditionella medier är mer återhållsamma med att publicera sådant som personuppgifter och att det finns ett värde i detta.

    Tyvärr är det ju precis som Mymlan tidigare påpekat att hans mästrande sätt gör att det kloka han får ur sig lätt försvinner bland allt det nedsättande.

    Och igen, bra gjort Mymlan! Låt dig inte kuvas av gammelgäddorna. :)

  15. Det är nästan lite sorgligt att se hur han försöker raljera och förminska betydelsen av den ”inte riktiga mediavärlden”. Men viktigt var att du lyckades få honom att lyssna på vad du sa även om han hela tiden försökte avbryta.

  16. Jag har just kollat programmet på SVT Play, och jag instämmer med de övriga som sagt 1-0 till mymlan. :-)

    Det är fascinerande att Guillou verkar se det som ett krig, nya medier mot gamla. Jag tycker du gjorde ett strålande jobb med att försöka hålla debatten på den sakliga och vettiga nivå som den BÖR ligga på, d.v.s. att det finns poänger med nytt men också med gammalt, och att alla kan vinna på att lära av varandra.

    Guillou förlorar på att försöka lägga fram ”riktiga” media som mer trovärdiga eller mindre skvallriga, det vet ju alla som någonsin läst Aftonbladet. Stenarna viner i glashuset…

    http://listoplisto.blogspot.com/2009/03/gammelgaddan-guillou.html

  17. Igen – tack alla! Däremot ger jag mig inte inte i diskussionen om gammelmedia vs bloggosfären här. Känns onödigt för redan frälsta… :)

    @lalanda: Guillou tycker sådär.

  18. Herregud,
    När blir det ok för en journalist (framförallt av den kalibern) att förlora sin nyfikenhet och intresse för omvärlden?

    Sorgligt.

  19. @lalanda: Jag är mer förvånad över hur chockad du är än över hans åsikter. Vi som är i mediebraschen och den världen varje dag stöter på liknande uppfattningar ständigt, dagligen, hela tiden…

  20. Med dåliga dator kunskaper och tålamod som en fem åring kan det vara så att personen ifråga läst tre mindre bra bloggningar sen byggt sin världs bild runt det. Vad vet jag =)

    Fördelen med Guillou är att man inte behöver vara självkritisk iaf……

  21. Jag har nog varit hemma för länge.

    Och så umgås jag nog för mycket med bloggare och folk som bloggar trots att de är journalister och mediefolk.

    ;)

  22. Pingback: Det finns blogginlägg « Lalanda

  23. Pingback: När Jan Guillou blir gammal blir han skivbolagsdirektör « Jeppelin

  24. du skötte dig bra i tv, jan G blir bara jobbigare och jobbigare att se/höra, men du var balanserad och saklig… och, jag upptäckte en sak till, du har väldigt vackra ögon.

  25. Tiden går långsamt här nere på slätten, så lite sent stämmer jag in i hyllningskören. Såg just SVT Play och Sofia vann ju inte bara med 1-0, utan snarare med utklassningssiffror. Guillou vann inga nya fans, stackars PM kom helt bort och programledaren var rätt yr han också. Den självlysande stjärnan i showen kom alltså från Sundsvall. Grattis!

  26. Nu har jag sett halva…..och jag tycker att du avbryts för ofta, du såg ut att ‘spricka’ av allt du ville ha sagt:)

    Guillou höll sig lugnare än jag trodde att han skulle vara.

    Grattis till AB-bloggandet också….jag verkar inte kunna kommentera där!

  27. Den där bilden på dig med de andra som var med i programmet är så himla mycket power. Det är liksom ett så tydligt bevis på så mycket. Och allt har du skapat själv. Starkt!

  28. Tyckte att du tog för dig bra. Herr Guillou är – som vanligt utan att vara varken sann, relevant eller speciellt kunnig – ett debattgeni. Se hur han avbryter (tar ordet av) programledaren (22.29 in i inslaget, samt 23.59). Efter det är han svår att ta ordet ifrån.

    Märkligt sedan att ingen påpekar det uppenbara. Att bara hitta en enda länk att lägga i sin bloggpost, tar förmodligen mer tid än den herr Guillou lägger på research per krönika.

    Mycket bra det du fick fram angående förhållandet nöje vs. grävande journalistik i de traditionella, (oftast vinstdrivande) medierna.

    Tack för ordet.

  29. Jag har sett det nu och tycker att du gjorde ett enastående arbete.

    Saklig, korrekt, direkt samtidigt som du ger ett mycket trevligt intryck.

    Kul att se dig ”live”.

  30. Pingback: Veckans lästips 06/03/2009 | Livet på Ölandsgatan

  31. Pingback: Han är bara en vanlig människa. Nästan. « Philosophus Autodidactus

  32. Pingback: Bosse 56 behöver din hjälp « Badlands Hyena

  33. Jag tyckte det var rätt så befriande ändå att gammelgäddan bet ifrån. Det har blivit lite för mycket självrättfärdighet kring alla som dödförklarar ”gammelmedia” och samtidigt är väldigt känsliga när kritik framförs mot bloggosfären. Reaktionerna på DNs FRA-reportage är ju mycket talande. För faktum är att det är ”gammelmedia” som bashas hela tiden. Inte tvärtom.

  34. Ulf*
    Skrev det här nyss på twitter.

    ”Gammel Gäddan håller på att bli ett begrepp Lite kul nu kan bli lika respektlöst i längden dock.”

    ”Jag vill gärna se oss som ”bättre” och man förtjänar inte mer respekt än den man själv visar.”

    =o)->–<

  35. @Mymlan:
    Du gör dig ju alldeles utmärkt i TV. Bra, saklig och träffsäker argumentation.

    Sedan måste jag säga att jag delar Lalandas förvåning. Inte över att mediafolk reagerar som Gammelgäddan, utan att just han gör det. Nog för att JG kan vara en högfärdig jävel, men jag trodde faktiskt aldrig att han skulle börja låta som Siwert Öholm.

  36. Pingback: Jens O. » Blog Archive » Vill vi ha ett kabel-tv-Internet?

  37. Pingback: Bloggen som journalistiskt verktyg | Bloggtidningen

  38. Pingback: Thomas Tvivlaren - Med tvivlet som insats

  39. Pingback: Aprilskämt! « Herr Kobras iakttagelser!

  40. Pingback: om ekström, gardell och guillou « mymlan. the real.

  41. Pingback: Veckans lästips 06/03/2009 | Niklas Jakobsen

Kommentarer inaktiverade.