skvaller i natten

Inatt skvallrades det på Twitter. Det var Sigge Eklund och Fredrik Virtanen, två kända journalister, som skvallrade om att två andra kända journalister skulle ha en romans.

En av de utpekade, Amelia Adamo, har nu skrivit en artikel på Newsmill där man kan säga att hon rasar mot Virtanen och Eklund, men inte bara det, hon rasar mot hela twitterkulturen, och börjar blanda in motsättningarna mellan gammelmedia och nätkulturen i det hela.

Hon påstår att händelsen skulle visa att journalister inte tar något ansvar.
Utan att försvara nattens tilltag vill jag ställa några frågor.

För det första: om två journalister klantar till det borde väl Adamo med sin mångåriga erfarenhet i branschen inte vara så snabb att använda dem som representanter för en hel yrkesgrupp? Är inte journalistföraktet nog utbrett som det är?

För det andra: varifrån kommer de långsökta referenserna till gammelmedia in i bilden?

Föraktet för oss inom gammelmedia står mig upp i halsen. Vi har i alla fall en värdegrund att stå på. Jag köper inte ett försvar byggt på tesen ”du förstår inte, det här är nytt och du är för gammal”.

Jag föraktar inte gammelmedia. Jag är själv en gammelmediajournalist. Men jag begriper det nya, och rätt använda är de sociala medierna så som bloggar och Twitter fantastiska verktyg för såväl seriösa som oseriösa journalister.

Skvaller och rykten har alltid förekommit, inte minst bland journalister. Ibland på hemliga mejlinglistor, andra gånger har de tryckts i tidningar. I gammelmedia. Men oftast över kaffeborden på redaktionerna. Nu har kaffesnacket flyttat ut i offentligheten och ut på nätet. Det kan givetvis ställa till det när omdömeslösa personer får idéer. Det skulle också kunna skilja agnarna från vetet.

Nattens skvaller har ingenting att göra med de motsättningar som finns mellan det nya och det gamla. Det är same old story, i en annan kanal. Eklund och Virtanen finns på Twitter som privatpersoner, de representerar såvitt jag vet inga mediaföretag eller utövar journalistik där. Dessutom är väl inte Virtanen känd för att vara särskilt försiktig eller genomtänkt alla gånger, inte heller när han har ett större medieföretag som plattform och kanal för sina tankar och infall.

Jag vill att Amelia Adamo ska veta att det på Twitter (och i andra mikrobloggar och bloggar) finns långt fler seriösa journalister än oseriösa, precis som gammelmedia där det också finns båda sorter. Många är de som använder Twitter som journalistiskt verktyg och gör det på ett bra sätt och som inte vill riskera sin egen trovärdighet och integritet genom att sprida lösa rykten.

Andra – som Eklund och Virtanen – använder den för just skvaller och trams, och ska jag vara ärlig så tror jag inte att så värst många tar tramset på allvar, det har långt ifrån samma genomslagskraft som gammelmedia och förmodligen kommer Newsmillartikeln att få betydligt större spridning än de stackars (numera raderade) tweets om 140 tecken vardera som skrevs inatt.

Amelia skriver:

I praktiken handlar det om brist på regler som får erfarna journalister som Fredrik Virtanen och Sigge Eklund att köra i diket.

Men Amelia. Samma regler gäller för journalister nu som förr. De är kanaloberoende. Eller vill Amelia på något sätt sätta upp regler för vad man får eller inte får tala om på just Twitter?
En klantig journalist är en klantig journalist, oavsett om klantigheten syns i en tryckt tidning eller på Twitter.

Uppdaterat: Virtanen gör en pudel.

Uppdaterat II: Jan Helin ger sin syn på saken. Mycket bra.

63 reaktioner på “skvaller i natten

  1. Amelia rasar mot ”twitterkulturen”.
    Men inte om vad det här nattliga dramat i kändisankdammen kring Stureplan i grund och botten handlar om: alkoholkulturen.

  2. Pingback: skvaller i natten

  3. @halvar: Jag förstod det. Å andra sidan är ju Amelias text också väldigt märklig, om hon låtit det vara hade ingen brytt sig i morgon. Nu kommer det att leva kvar och det känns mer som om hon befäster ryktena än tvärtom…

  4. Tsss…. Amelia ligger i samma påse dom den där gammelgäddan Guillou. Klart hon tagit intryck. Klent – trodde hon höll sig för god för sånt.

  5. Korkat…och det enda hon som sagt har uppnått, är att ge vidare spridning åt skvallret, så att det riktigt gnuggas in i folks medvetande.

    Trodde också att hon hade bättre omdöme och förmåga att se klart på att det bara handlar om olika kanaler och inget annat.

  6. Pffff…hahahahhaa!
    Korkat! Av både Amenlia och Virtaanen.

    Tack för denna dagens internet-garv Mymlan.
    :)

  7. Ja vad är det man säger. Det är den hunden som träffas av stenen som skäller?

    Tänk om Adamo och andra journalister kunde bry sig om andra som förtalas än att gnöla om när det skvätter lite på dem själva bara.

    Vet ju i och för sig inte vad som stod, men det kan inte ha varit i samma klass som när Expressen skrev ner Elisabeth Hermon och stiftelsen Trossen i alla fall.

  8. Sådär halvspännande… Whatsthepoint?

    Hade minst 3 olika saker i min mail idag som var betydligt festligare och större skvallervärde på många olika plan…

  9. Så när någon säger ngt elakt ska man bara hålla käft eller?

    Jag blev mobbad under hela grundskolan och utfrusen i gymnasiet Mymlan.

    Jag tar inget skitsnack längre.

    När fullvuxna människor beter sig på det där viset ser jag röTT!

    och sen är det ju så himla eeenkelt att bara skylla ifrån sig på att man var full och att det ”bara” var twitter” osv.

    Fan ta mobbare.
    Även engångsmobbare.

  10. Men vad ska vi göra av skvallerpressen som sprider den typen av skvaller regelmässigt varje vecka?
    Skvallerpressen tillhör väl också så kallad gammelmedia, men var börjar och slutar deras ansvar och moral?
    Tillhör Adamo skvallermedia eller gammelmedia?
    Kommer hon medverka till att skvallerpressen sätter upp regler för sina löpsedlar och rubriker?
    Jag håller med Mymlan!

  11. @Josephine: Jag förstår inte riktigt vem du riktar din kommentar till? Sen måste jag säga att ordet mobbning känns lite missbrukat. Mobbning i min värld är långvarig och systematisk utfrysning och illa behandling av en person, jag ser inte det är det som hänt Amelia här…

  12. Osäker på vem mustafa can är för övrigt… spontant känns det som snubben som spelar percussion med Mendez… men ingen jag känner…

  13. @mymlan – till den som skrev att hon borde ha hållit tyst.
    Det fick jag höra ett antal gånger från min mellanstadiefröken. När mina såkallade klasskamrater provocerade skulle jag bara låtsas som ingenting. Jotack.

    Men ok. jag kan gå med på att detta kanske inte är mobbning, men var går gränsen mellan upprepat skvaller om en person och mobbning?

  14. @WB:
    Sett honom i TV någon gång. Halvbekant. Intervjuprogram.

    Stor relevans för jordens fortsatta rotation.

    Tycker Virtanens upplåst självbelåtna ursäkt äger annars. ”Till skillnad från amatörerna…”

    Man blir stum av beundran.

  15. Pingback: Kändisarnas hemliga trick för att slå igenom bland sociala medier : Greenhill Relations PR -och kommunikationsbyrå

  16. Pingback: jardenberg kommenterar - 2009-03-21 — jardenberg unedited

  17. Lite sent, kanske, men för den som undrar varifrån skvallret om Amelia kommer: läs denna blogg:

    http://www.kinkyafro.se/?p=107

    Kinkyafro = David Djuphammar (ingen hemlighet, det är bara att googla på honom), som just nu är verksam som journalist på DN PåStan.

    Han är även medlem på mailinglistan Elit. En av de nämnda i Kinkyafros blogg, gjorde det för Elit oförlåtliga: Han avslöjade hela listan och vad man talade om, i just Dagens Nyheter.

    Eftersom jag själv varit medlem i Elit, kan jag garantera att man inte har förlåtit honom för det. Kinkyafros blogg är inte ny; den publicerades ungefär en månad efter att avslöjandet av Elit gått i tryck.

    Så det här är ett gammalt, recyclat rykte.

    Men se Kinkyafros blogg. Finns det någon ursäkt för att man ger sig på en människa på det här sättet? Och detta sagt av en författare som är en en av de elakaste…

    Så när till och med jag finner en text stötande… Ja, vad ska man säga…

  18. Jons: Jag gjorde mig medvetet omöjlig. Framför allt bråkade jag väldigt mycket med Bard, och när han gjorde sig redo för sin årliga utrensning, så sa jag genast att han borde rensa ut mig först. Och det gjorde han.

    Innan dess hade jag involverat mig i många gräl, med många Elit-medlemmar. Det första handlade om de så kallade Stureplansprofilerna, som jag hade lite till övers för. Men det fanns det andra som hade.

    Ja, för att göra en lång historia kort, det var mycket som fick mig att inse att Elit inte var den klubb jag ville vara medlem i.

  19. … för övrigt skulle jag gärna vilja vidga diskussionen något, eftersom jag tycker att det här faktiskt handlar om något riktigt viktigt. I sin blogg

    http://www.kinkyafro.se/?p=107

    ger Kinky Afro alias David Djuphammar uttryck åt åsikter som jag trodde och hoppades dog någon gång under 70-talet. Han förfasar sig över att en kvinna i femtioårsåldern har yngre älskare; han försöker göra sig lustig på denna kvinnas bekostnad, och det påminner mig om den debatt som uppstod när Kerstin Thorwall gav ut sin självbiografiska roman Det mest förbjudna.

    På den tiden skulle kvinnor i Thorwalls ålder helst inte ha någon sexualitet över huvud taget – och framför allt inte leva ut den.

    Jag skrev en gång i tiden en bok med titeln Den högsta kasten. Några månader efter att boken kommit ut, stötte jag på Kerstin Thorwall på krogen. ”Ja” , sa hon, ”man märker ju att tiderna förändrats.”

    Men hon hade fel. De har inte förändrats ett dugg.

  20. Carina: Du menar inte att bakom kinky finns en person som t o m jobbar på DN och som skriver sånt skit om kvinnor! No swet!

    Nej tiderna har inte förändrats ett dugg. Allt är som vanligt. Kolla bara på påven och hans kukbröders inställning till kvinnan i världen. Hans makt över kvinnornas äggstockar! Stackars flickor!

  21. Helena: Jag ska säga att jag blev förvånad själv. Men jag fick för någon vecka sedan en intervjuförfrågan från Djuphammar, och intervjun var tänkt att publiceras just i DN PåStan.

    Naturligtvis blir det ingen intervju med mig signerad David Djuphammar, och DN vet varför.

  22. Carina: Vilken tur att vi har nätet och bloggarna! Ha, ha, ha… nu kan man aktersegla vilken jävla redaktion som helst.

    Varför väljer man ett namn som kinky afro om man heter David Djuphammar? Nu ska jag genast snoka lite på honom för att se vad det kan tänkas vara för gök! Jag menar att ha som rubrik att en kvinna i sina bästa år luktar fisk måste straffa sig kan man tycka! Han kan i alla fall inte vara en gentleman. Han är nog inte ens torr bakom öronen och ballarna är nog inte av stål! Ha, ha, ha en gång till!

  23. Verkar så… Unfuckingbelievable… Men det bevisar i och för sig min teori: Det går bra att säga vad fan som helst, så länge man inte blir ertappad – så länge ingen avslöjar identiteten bakom ens alias. Jag kommer aldrig att lämna ett enda inlägg, på en enda blogg, under alias. För mig är det bra att internet innebär yttrandefrihet. Men jag anser också att det medför ett ansvar: Att man helt enkelt vågar stå för det man säger. Annars urartar den här yttrandefriheten i mobbning och pöbelmentalitet. Vilket för mig är lika med feghet.

  24. Stod mycket om den käre Djuphammar när man googlade lite. Han hade ju inte ens krulligt hår. Kinky afro (vilket jävla namn) startade han redan 2005. Jag läste inlägget om Amelia och fisklukten – men nu är det borta. Jag har sett det. Varför tog han bort det? Han jobbar verkligen På Stan – han bloggar där. Kolla själv! Han ser dessutom ut som en svärmorsdröm! Men även såna kan tydligen fastna med handen i syltburken.

    http://www.pastan.nu/bloggen/skribent/DavidD

  25. Tro mig: Han tog bort det eftersom han fick talas höra talas om att alla visste att det var han som låg bakom pseudonymen Kinky Afro. Det här blogginlägget har varit tillgängligt i 3 år – plötsligt försvinner det. Vad kan det bero på?

    Ja, han jobbar för närvarande bland annat för DN PåStan. DEt ‘är helt OK för mig – så länge jag slipper ge intervjuer till honom. Och det har jag som sagt talat om. Inte för Djuphammar. Men för DN.

  26. Va´menar du att inlägget om Adamo har varit tillgängligt i tre år på Kinky Afro? Jag trodde det kom i anslutning till Adamos inlägg på Newsmill. Det han skrev skulle han nog kunna bli åtalad för. Det var ju ärekränkning.
    Javisst – kan man skriva vad som helst som anonym. Det är inte kul med alla som inte vågar stå för vad dom skriver och tycker. Jag tycker det är tröttsamt.

  27. Läs mitt första inlägg igen. Där skriver jag bland annat:

    Han är även medlem på mailinglistan Elit. En av de nämnda i Kinkyafros blogg, gjorde det för Elit oförlåtliga: Han avslöjade hela listan och vad man talade om, i just Dagens Nyheter.

    Eftersom jag själv varit medlem i Elit, kan jag garantera att man inte har förlåtit honom för det. Kinkyafros blogg är inte ny; den publicerades ungefär en månad efter att avslöjandet av Elit gått i tryck.

    Så det här är ett gammalt, recyclat rykte.

    Och när jag säger: Gammalt, recyclat rykte, så menar jag Kinky Afros blogg, som jag inte tänker ge länken till, eftersom Kinky Afro/Daniel Djuphammer just raderat detta blogginlägg. Detta inlägg är som sagt daterat mars 2006 – en månad efter att en av Adamos påstådda älskare skrev en för Elit-listan pinsam artikel i DN.

    Det är i min värld denna DN-artikel som gett upphov till skvallret.. Men det blev Adamo som tog den tyngsta smällen.

    Det vill säga: Adamo-skvallret = Elitskvaller.

    Vad gäller sanningshalten i det så har jag absolut ingenting att tillföra.

  28. Nä, hade ingen aning. Artikeln var skriven 2006 och eländet fortsätter alltså. Det måste vara ett skämt. Undrar om Adamo vet om att fiskinlägget funnits i tre år. Det var ju mycket grovt. Det var ju twitter-skvallret som fick henne att skriva på Newsmill.
    Är Djuphammar verkligen journalist? Vet han inte att allt kommer fram på nätet? Är det ingen som har skärmdumpat inlägget?

    Elit – är inte det ett foder för hundar?

    mymlan: Vi ska nog på samma kalas i morgon! I S-vall!

  29. Nåväl. Nu är i alla fall den här vidriga texten väck. Och det är nog det bästa.

  30. Jag efterfrågar medier där man kan diskutera vilka medier man ska använda för att, enligt dom som tycker dessa medier är dom ”korrekta”, bli känd i rätt medier…

    I väntan på att få rätsida på… ”problemet”… gör jag något…

  31. @Carina, menade du mig?

    Bekant med Anders B [Författaregruppen]. Medialomaniac? Dear God… va tråkigt det såg ut. Vem orkar när man precis fått nya tools – Tony Maserati signatur series – från Waves…

  32. Amelia? Min frus tandläkare premumererar på hennes tidning. Den där Mustafa vet jag fortfarande inte vem det är, men spontant skulle hans seger i Lets Dance vara kanon som löpsedel; ”Can kan Cancan”…

  33. Ja, Den högsta kasten kan nog tyvärr vara svår att få tag i på annat sätt. Och då finns det ju inte så mycket att säga om saken. En gång hittade jag en hoppfull amerikansk ebay-säljare, som ville ha 39 US dollar – för pocketen! Jag skrev till honom och sa att det inte fanns en chans i helvetet att någon skulle betala så mycket. Han drog ned priset. Men inte tillräckligt mycket…
    Själv föredrar jag emellertid riktiga, och helst inbundna böcker. Det är mycket behagligare att läsa på det sättet – och slippa skärmen eller en jävla massa A4-papper…

    Så vitt jag vet har de större förlagen mer eller mindre slutat med sin e-boksutgivning. Det är i alla fall ingenting man pratar om med mig nu för tiden. Hur som helst; pappersböckerna är ingenting författarna förlorar särskilt mycket pengar på – det är på ljudboksfronten stålarna ryker. Och då kan det handla om ganska mycket pengar. Det är väl antagligen därför ljudboksförlagen hängde på låset när Ipred-lagen trädde kraft för några dagar sedan.

    Men hoppsan – vad har nu detta med Skvaller i natten att göra…

  34. @Carina, nej det har nog inte här att göra, det är ju dessutom lunchtid nu och inte så mycket natt. Håller helt med om resonemanget kring inbundna böcker och i mitt fall är heller inte ljudböcker något att ha, skulle bara tappa bort mig efter 2 minuter. Men det är ju stort på nedladdningssidan.

    Må du sälja böcker som Stephen King framöver!

  35. Ja vad är det jag brukar säga? ”Jag älskar när min blogg förvandlas till ett forum där debatten lever av sig själv och jag kan kliva åt sidan…”

    :)

  36. @Helena Palena, @Carina

    Ett sista inlägg från mig i denna kommentarstråd (och debatten över huvud taget), om Djuphammars fiskdoftinlägg och att texten är borta osv: Ingenting är någonsin helt borta, har man bara lite grundläggande koll (SVART PÅ GRÅTT!!!) på saker och ting så hittar man allt.

    Ooops:

    http://web.archive.org/web/20071106202932/http://www.kinkyafro.se/?p=107

    (är jag mest taskig mot Djuphammar eller Adamo nu?!?)

    Samma fenomen jag ville påskina i mitt blogginlägg genom att citera Virtanens nattliga skvaller som Carina reagerade på.

    För övrigt tror jag att både Amelia och Mustafa fixar denna ”mobbing” på ett alldeles utmärkt sätt.

    Puss på er och trevlig helg!

  37. Ja, jag misstänkte att det skulle dyka upp igen. Och jag tror till och med att jag vet varför det har gjort det.
    Men det är en annan historia.

    Men i och med att texten är tillbaka, så kan ju den som vill ta en skärmdump, och sedan sprida detta till dem som till äventyrs inte redan känner till KinkyAfros identitet.

    Jag vill för övrigt också önska en trevlig helg!

  38. Medialo: Ja, vem är du mest taskig emot? Kanske Djuphammar i alla fall. Undrar hur han känner sig? David D – hur mår du?
    Kliv fram! Kom ut!

  39. Carina: Det är ju inne att komma ut! Om man är deppig kan man sitta i en mörk garderob i tre dygn. Gissa om man blir lycklig sen när man kommer ut!
    Nu är det också inne att vara annorlunda – och läge nästan att komma ut som normal!

  40. Pingback: en gång på nätet - alltid på nätet « the real mymlan

  41. @Medialomaniac, det är alltid roligt med folk som förstår… nästan lika kul som dom som tror dom förstår…

  42. Pingback: what have i done? « the real mymlan

  43. e så pissigt o ge sig på en tjej
    men alla karlar tor dom talar sanning
    har fett ont i magen

Kommentarer inaktiverade.