ordning på spotifylistorna

Jag har länge saknat en funktion för sortering av spellistor i Spotify. Det börjar bli rätt många att scrolla bland och inte särskilt praktiskt.
Så idag hittade jag ett skitbra sätt, om än inte ultimat, att sortera dem lite bättre.

Det är Nisse Wångstedt på Macbloggen som berättar hur man kan spara spellistorna i en egen mapp och öppna dem direkt från sin egen dock på datorn. Funkar ju såklart utmärkt också om man vill spara ett favoritalbum eller artist också.

bild-13

Så här förklarar han:

1. Kopiera bilden ovanför till datorns urklipp.
2. Skapa en ny mapp med namnet Spotify Playlist – förslagsvis i mappen musik i din hemmapp.
3. Välj visa info på mappen, markera ikonen och välj redigera och klistra in. Stäng visa info.
4. Dra mappen till den högra delen av docken där hemmappen och papperskorgen finns.
5. Ändra inställningarna för Spotify Playlist i docken till att visa innehåll som lista och visa som mapp.

Nu är det bara att dra favoritartister dit, vänta tills finderfönstret öppnas och släppa dom där. När du vill öppna en artist är det bara att klicka på Spotify Playlist och välja i menyn. Vill du går det självklart att organisera i undermappar och även lägga till vanliga spellistor.

OBS! Spellistorna lagras lokalt på din dator och inte hos Spotify. Du kan därför inte komma åt dom från någon annan dator på samma sätt som med spellistorna i Spotify. Glöm inte att ta backup.

Smidigt, eller hur?
Som sagt – inte den ultimata lösningen, men väl så bra i väntan på något bättre. Förhoppningsvis händer det grejer nu när Spotify öppnar sitt API för utomstående.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

8 reaktioner på “ordning på spotifylistorna

  1. Försöker – men det tar stopp på punkt 3.

    Förklaring – jag är dum i huvvet alt. Instruktionen är otydlig

  2. @Niklas: Men jaa! Dropbox har jag ju. :)

    @Nemo: Det är nog varken eller, men jag är så pass dum så jag har svårt att hjälpa också. På vilket sätt tar det stopp?

  3. @Nemo
    När du klistrar in i rutan Visa info efter att ha markerat mappikonen kommer bilden i datorns urklipp att bli ny ikon. Det är mest kosmetiskt, hoppar du över det steget får du en vanlig mappikon i docken istället.

  4. Både Nisse o Mymlan: Jag inser nu att Mac-world och PC-world inte mötts. Alltså. Begrepp som ”dockar” och sånt… nehej.

    Finns det en instruktion för en ohipp PC-användare?

  5. @Nemo
    Förutsätter att du menar Windows när du skriver PC. Har inte testat det mer än att det går att spara ”genvägar” på samma sätt ur Spotify genom att dra och släppa. Har även testet i Ubuntu via Wine och där går det inte.

    Har för mig att man kan lägga mappar så man får upp dom som lista ifrån aktivitetsfältet vid snabbstart genom dra och släpp. I alla fall i XP men det bör ju vara liknande i Vista. Tror det blir som en mapp med en pil bredvid. För att få dit bilden som ikon måste du nog ha något specialprogram, bilden måste dessutom vara sparad någon stans på datorn tror jag eftersom Windows länkar till den. Här är nog Google en bättre källa än mig =)

Kommentarer inaktiverade.