mymlan svarar om böcker

Hittade en liten sån utmaning eller uppmaning som jag väljer att kalla det, hos Anders Gustafsson:

1. Tre viktiga läsupplevelser under din uppväxt?
Bibeln. Jag levde och andades den.
Alla böcker om Narnia. Läste om dom så många gånger att jag tappade räkningen. Däremot fixade jag inte Tolkien, som jag istället läst högt för sonen…
Hans och Greta. Antagligen för att det var den som lärde mig läsa. En bok med kassettband till som jag lyssnade på tills jag kunde texten. Sedan följde jag med i texten och så kunde jag plötsligt läsa vilken text som helst, utan att nånsin ha tragglat alfabet eller ljudat.

2. Tre viktiga serieupplevelser under din uppväxt?
Kalle Anka, läste hos en kusin som hade massor av årgångar samlade i pärmar. Regniga dagar på sommarlovet.
Bamse. Jo.
Pellefant.
Sen hur viktiga ovanstående egentligen var vet jag inte, jag har aldrig riktigt gillat serier, inte bilderböcker heller. Jag gillar text.

3. Romaner som överrumplat berättartekniskt på senare tid?
Den var väldigt svår. Men jag var om inte överrumplad så i varje fall tokkär och lyrisk efter att ha läst Jan Kjaerstad första gången. Förföraren.
Sen gillar jag Loe, Naiv, super. Kanske inte heller överrumplande men jag tokgillar verkligen just naiviteten, så totalt motsatt mot föregående norske författare…

4. Musik eller inte när du läser?
Absolut inte.

5. Vilken bok blir ytligt bekanta överraskade över att du läst och gillat?
Hmm. Alla möjliga deckare. Jag är verkligen totalt såld på deckare, kanske för att jag blir sämre och sämre på att byta fokus och därför gillar såna böcker man kan läsa i ett sträck…

6. Finns det någon adaption från bok/serie till film som du ser fram emot?
Njae. Inte direkt. Brukar normalt sett inte gilla filmerna. Fast Män som hatar kvinnor var en positiv upplevelse.

7. Vilken bok blir ytligt bekanta överraskade över att du läst och ogillat?
Små citroner gula av Kajsa Ingmarsson kanske. Jag förstår verkligen hur nån kan tycka att den är bra, och den har definitivt avskräckt mig från att ens försöka läsa någon av hennes andra böcker.

8. Vilken författare hade du velat ge en stor kram, tagit en öl med, och vem hade du velat ge en omgång stryk?
Hahahaha. Jonas Gardell är en av dem jag velat krama. Och det har jag också gjort.
Jag är inte den som brukar vilja ge folk stryk. Men kanske det skulle kännas skönt att ge Ulf Lundell en örfil?
En bok som gjort mig förbannad eller i varje fall irriterad är Gömda. Men inte fasen vill jag slå Liza Marklund för det.

Om nån tycker att det är ofantligt intressant att ha koll på vad jag gillar att läsa så kan ni följa mig på Boktipset.se.

6 reaktioner på “mymlan svarar om böcker

  1. Pingback: BokUppmaning á la Mymlan | Sjumilakliv

  2. Jag är med såld på deckare. Ska det läsas så finns det bara en genre. Deckare. Men det behöver inte alltid vara Mördare VS. Polis. Senaste trenden grävande journalist funkar faktiskt riktigt bra! Kul att följa jakten från en lite annorlunda arena. Polisjargongen har man följt många gånger nu.

    Och jag håller med angående Män som hatar kvinnor. Den var faktiskt riktigt bra.

    • @Johan: Mmm… Sen torskar man ju dit på vissa författare och poliser. Själv är jag väldigt förtjust i Michael Connelly och kommissarie Bosch.

  3. Pingback: Bokuppmaning. : Jimmy Asklund

  4. Pingback: Även jag gör en bokuppmaning… | Suzannes.se

  5. Pingback: Sagor från livbåten » Bloggarkiv » Svar om böcker

Kommentarer inaktiverade.