kvinnor håller också män om ryggen

Det är så sorgligt, att man fortfarande år 2009 i Sverige, nästan dagligen får bekräftat att det faktiskt är så.
Att kvinnor håller männen om ryggen. Försvarar de märkligaste beteenden och supportar männen när de beter sig som idioter, och är beredda att slicka hur mycket röv som helst och till och och med trampa på en och annan kvinna för att inte tappa sina hierarkiska ställningar.
Det gäller allt från det mest privata till det allra mest professionella, och det äcklar mig inte riktigt lika mycket som när män gör detsamma, men det gör mig väldigt sorgsen att det tycks vara det enda sättet för så många kvinnor att hävda sig.

39 thoughts on “kvinnor håller också män om ryggen

    • @MJV: Sen tycker jag inte att man behöver hjälpa bara för att nån är kvinna, vore lika illa om kvinnor höll varandra om ryggen på grund av kön.

      • Okej. Så vad var din poäng med postningen alltså? Var det inte bristen på kvinnor som hjälper varandra – och att de snarare tenderar att liksom män hjälpa män?
        F ö håller jag med om att det knappast är pga könstillhörighet man väljer att stödja eller inte stödja någon på den individuella nivån. Men i dina postningar i detta ämne pekar du ju på ”strukturerna” – am I right or wrong?

        • @MJV: Du har helt rätt i att jag försöker peka på strukturerna. Men jag vill inte ha en ”omvänd” struktur heller. Alltså – jag tycker att kvinnor ska stötta hjälpa och uppmuntra varandra. Absolut. För att ”ingen annan gör det”, typ. Men om en kvinna beter sig som ett svin tycker jag inte att man ska hålla henne om ryggen för att hon är kvinna.

          • Naturligtvis inte. Men så kan det ju också vara så att ramarna för hur kvinnor tillåts bete sig på är snävare än de är för män. Om en kvinna/tjej beter sig bara litegranna svinaktigt någon gång sådär, kan det vara svårare att få förlåtelse för det, medan män han ägna sig åt ganska grov svinaktighet gång på gång och ändå komma undan. Rent socialt och yrkesmässigt menar jag, framförallt.

          • @MJV: Ja och det är precis det jag försöker komma åt. Och att i de fall en kvinna gör litegrann fel och en man storfel så är det ändå ofta kvinnan som får ta skiten medan männen kommer undan.

          • Nä men titta på Mona Sallin. Hon har gjort enorma misstag, men har idag chansen att bli Sveriges nästa stadsminister,Så visst finns det kvinnor som kommer undan med skiten.

            Däremot så borde ingen komma undan med skiten, kvinna som man.

  1. Nu vill jag höra ett erkännande: Säg ”Kvinnor är djur”… *blink, blink*

    Skämt åsido. Jag har jättesvårt att köpa generaliserande beskrivningar som ”kvinnor gör si för att de är kvinnor” och ”män gör så för att de är män”, såvida vi inte talar om toalettvanor, för då är det ett faktum att kvinnor sitter och kissar medan män kan stå och kissa, just för att de är kvinnor respektive män. Annars tycker jag det känns tragiskt att vara beskriven som ett kön, och inte som en individ.

    • Peter: naturligtvis är vi individer. Vi måste hålla isär nivåerna här. Ur ett perspektiv där man vill tydliggöra mönster och beskriva samhällsfenomen, då räcker det inte med att säga att alla är individer och alla är olika. Då har man inte sagt något alls och det blir ingen analys. Samma sak gäller när vi pratar om ev orättvisor mellan svarta och vita, mellan kristna och muslimer. Kommer någon och säger att ”jaja- den muslimen har det så (eller vita, eller asiaten osv osv), men vi är alla individer.”

    • @Peter: Jag säger inte att de gör si och så för att de har ett visst kön, utan på grund av strukturer som föser in oss i olika fåror och mönster.
      Män är inte sämre än kvinnor eller tvärtom, möjligen något olika men det jag syftar till här handlar som sagt mer om samhällsstruktur och mindre om kön.

      • Och jo det finns individer som lyckas bryta mönstren till en viss gräns, både män som vägrar klia rygg och kvinnor som lyckas bryta sig igenom utan att anamma de länge normativa mönstren.

      • Är det verkligen strukturer som är det relevanta problemet? För mig är strukturer någonting som en stiftad lag eller förordning; ett företag; en myndighet; en järnväg; etc. Alltså någonting som är reglerat.

        Att kvinnor ofta/hypotetiskt backar upp män som är arslen ser inte jag som en struktur, utan snarare som en sedvänja, och en dito dålig sådan. Sedvänja är något som nyttjas/skapas av individen, och det är däri problemet består (om jag tillåts att leka med orden ett ögonblick).

        Min tolkning om varför man (felaktigt, emöm) beskriver detta som ett strukturproblem är att man vill att problemlösningen skall utformas med samma dignitet som en lagstiftning, företagsbildning, myndighetsutövning… d.v.s. man vill uppnå en lösning på problemet genom politik (Det är därför organsiationer som Fi ställer upp i allmänna val). Och politiska lösningar är något som sällan löser problem, utan istället skapar nya. Ett paradexempel på en politisk lösning av ett ”strukturproblem” är kvoteringar. Tvinga inte mig att gå in på det ämnet…

        Så den rätta metoden bör vara att de individer (kvinnor) som stödjer män som är arslen borde ta och ändra sitt beteende – av egen kraft och vilja. För jag vill verkligen inte att vi får en lag som stiftas av klåfingriga politiker som skall reglera hur mycket stöd ett arsle skall medges.

        Du kanske att min tolkning av denna fråga känns ovidkommande för grundproblemet, men jag kan inte låta bli att tänka ett par steg längre om det är så att man på allvar vill hindra kvinnor från att stödja manliga rövhål. För övrigt har jag fått en komplimang för min stjärt i år, så för mig är allt frid och fröjd… ;-)

        • Peter: Är inte sedvänja och struktur ungefär samma sak? Uppstår inte strukturer ur just sedvänjor och är så osynliga att vi därför fortsätter slicka röv och snacka skit utan att fundera på varför. Hade människan lyckats ändra på detta utan politik hade vi väl i dag bott i drömsamhället?

          • Njae, jag själv känner att struktur är något som fastställts, inte något som uppstått av sig själv. Jag får ta och läsa genom ordlistan och se om jag kommer på några bättre förklarande ord till mitt resonemang. Är så trött efter att ha varit barnvakt idag/kväll; jag börjar förstå hur det kändes för holländarna under 2:a Världskriget…

          • Peter Harold: Hmm…Tror du att strukturer uppkommer genom lagstiftning?
            Ex kvinnan som började stanna hemma när industrisamhälle formades och som nu fortsätter stanna hemma, är det en sedvänja eller en struktur?

  2. Om kvinnor kunde ge katten i att vara så snara till skvaller och skitsnack så skulle mycket vara vunnet.

    • @Grynna: Fast jag upplever helt seriöst inte att kvinnor är värre än män på den fronten. Däremot handlar skvallret om lite olika saker, om man nu ska generalisera.

      • Kanske har du rätt i att det skvallras lika mycket på båda hållen men jag uppfattar ändå att det finns en väsentlig skillnad då konflikter mellan kvinnor ofta har sitt ursprung i skvaller, medans mäns skvaller kommer på en konflikt.

          • Ja du umgås nog med fel kvinnor och med fel män också för den delen om du tycker att de är sådana arslen.

            Ledsen men jag är skittrött på negativa svepande generaliseringar av den här typen…

  3. Jag var inne på samma ämne för ett par veckor sedan med inlägget ”Kvinnor mot kvinnor”.
    Såhär skrev jag bland annat:

    ”Män anklagas ibland för att utse och anställa män till högre poster och tjänster.
    Det är nog så och det är trist, men hur gör då de kvinnor som tagit sig in i maktens manliga korridorer?
    Ser de sig som förebilder och uppmuntrar andra kvinnor att följa deras exempel?
    Alldeles för sällan.
    Gör de som sina manliga kollegor och sopar vägen för karriärssugna män?
    Alldeles för ofta.
    Faktum är att många av de kvinnor som hamnat i olika typer av chefspositioner direkt motarbetar andra kvinnor.
    Inte alla och alltid, men alldeles för många och för ofta.”

    Varför???

    • @Lokesson: För att överleva själva i de strukturer som finns. De kvinnor som går emot rådande ordning trillar utanför själva. Det är enklare för en man att göra bort sig och ändå få vara med, kvinnor har mindre utrymme för att göra misstag eller vara lite mindre bra.

      • En del av svaret ligger säkert där, men jag tror att det ibland, eller ofta, ligger djupare än så.
        Det finns (gott om) exempel på helt ”ohotade” kvinnor som gynnar män framför kvinnor.
        Gammal vana?
        Fördomar om det egna könet?
        Vad vet jag…

        • Säker på att kvinnorna är ”ohotade”? Det mesta av det jag talar om är väldigt osynligt och suddigt i kanterna, det är ju därför det kan fortsätta pågå trots att alla är upplysta och jobbar för jämställdhet mellan könen.

  4. Verkligen! Har inte läst alla kommentarer men det som är så j-a synd är att kvinnor är så förbannat dåliga på att hålla varann om ryggen, inte att män är så bra på det. Tycker jag.

    • @Tove: Om du hade läst kommentarerna skulle du se att jag inte håller med dig. Jag gillar inte att män håller varann om ryggem och det vore lika illa om kvinnor började göra det bara för att de är kvinnor. Men bara för att man inte håller varann om ryggen behöver man ju inte hugga varann i ryggen heller…

  5. Det är något skevt i det hela. När jag och arbetskamraterna kollade på OS och tjejerna vann skidåkningen ropade en av de kvinnliga medarbetarna ”Ja! Där satt den tjejer!” Alla applåderade. En stund senare vann männen och jag ropade ”Ja! Där satt den killar!” Det blev tyst.

      • Jag tror inte att det stjälper din tes alls. Men man kan läsa in så mycket i den lilla (och egentligen meningslösa) händelsen. Det var vad jag misstänkte skulle hända och jag kan inte påstå att jag blev missnöjd även om alla var överens om att jag var en idiot.
        Men varför var jag egentligen en idiot?
        För att killar inte ingår i den gemsamhet som vann medan kvinnorna gjorde det?
        För att kvinnor är så förtryckta i samhället och arbetslivet att man måste unna kvinnor att njuta segerns sötma ostört för att det är synd om dem?
        För att jag som man ingår i gänget förtryckare och inte får bilda gäng med vinnarna?
        För att jag som medlem av ”det dominerande könet” genom mitt uttryck förtrycker kvinnor eftersom de inte vann männens åkning?
        Jag vet inte. Men ingen försvarade mig eller höll mig om ryggen iallafall. Så det handlar säkert om att det var offentligt.

    • En viktig sak som inte riktigt kommit fram här är ju att det jag beskriver inte är öppet och offentligt. De som ägnar sig åt hållaomryggenbeteende gör det inte öppet och offentligt, de allra flesta är politiskt korrekta och säger rätt saker….

      • Mymlan. Vilka är det du skriver om egentligen? Är det männen (och kvinnorna) i din familj? Är det dina vänner? Dina kolleger? Eller har du läst en bok? Eller lever du i en kultur som hela tiden förminskar både kvinnor och män genom att beskriva de förstnämnda som offer och de sistnämnda som förövare? Syna först de ”strukturer” som ligger bakom dina egna åsikter och uppfattningar…

  6. Det märks tydligt att jag är ”off” … bortom … och har glömt hur det kanske var men då när jag fortfarande var med i arbetslivet så tror jag faktiskt att det fanns det här som du uppmärksammar, kalla det struktur eller ”vana” men ett är säkert att om det inte ”pekas ut” och uppmärksammas och ”tas fram i ljuset” så kommer det fortsätta i evigheters evigheter. Om sen män eller kvinnor är de som är värst på det här ”hållaomryggenbeteendet” på arslen lämnar jag öppet. För det vet jag faktiskt inte.

    Men vem som en slickar vem i röven för att få en eller annan fördel, eller vem som håller vem om ryggen för att i sin tur kunna uppnå ett eller annat, spelar ingen roll. Det är lika vämjeligt vilket. Men jag håller med Peter Harold att det hääär inte kan lösas politiskt. Men någon lagstiftning eller så.

    Utan av oss alla på olika sätt … genom media, bloggar som din och min, ja uppmärksammas och förkastas och pekas ut. …

    och sen får man bara hoppas att de där stjärtslickarna … blir upptäckta och får stå där med skammen …

  7. Har funderat en del i dom där banorna tidigare (nej, vi män kommer aldig att förstå er kvinnor helt, men fundera kan vi i alla fall =), och kom fram till att kvinnor är mer sociala än män.
    Dom flesta tjejer verkar söka sig till en grupp eller struktur medan killar verkar mer benägna att trampa ny mark.
    Bara en observation, inte en förklaring.

  8. Pingback: det här med strukturer och kvinnor vs män « mymlan. the real.

  9. Jaha … eftersom jag nu arbetar i ett klart kvinnodominerat yrke som man och sett hur man så gott som dagligen försöker infiltrera varandras åsikter och slå under bältet på varandra i olika åsikter bland dessa kvinnor där jag läst somliga kommentarer här så gissar jag på att helvetet lär vara överbokat av dessa kvinnor … egendomligt !!!. :)

    Kram på dig Mymlan. :)

Kommentarer inaktiverade.