nä nu jävlar

Jag blir fan arg. Och det är jag inte ensam om.

Svenska Fotbollförbundet tycker att det är ANSTÖTLIGT att kräva Dawit Isaaks frigivande. Du läste rätt.
Svenska Fotbollförbundet tycker att det är ANSTÖTLIGT att kräva Dawit Isaaks frigivande.

Örgryte fotboll bötfälls av Svenska Fotbollförbundet för att de under ÖIS-matcherna haft en banderoll med texten ”Free Dawit Isaak, imprisoned in Eritrea since 2001″. Svenska Fotbollförbundets disciplinnämnd hänvisar till kapitel 3, paragraf 17, i elitfotbollmanualen, om anstötliga texter och symboler.

Jag upprepar: de hänvisar till en paragraf och anstötliga texter och symboler. Vad är det i den texten som väcker anstöt? Är det kanske bilden på Dawit, kan den rent symbolisk väcka anstöt? Bild 26För att han är svart?

Jag trodde att anstötliga texter och symboler var typ motsatsen. Kanske hakkors och texter som ”skicka hem negerjävlarna” eller ”judesvin”. Sånt väcker anstöt hos mig. Men hur i helvete kan det väcka anstöt att visa sitt stöd för en svensk som sitter fängslad utan några som helst demokratiska rättigheter, utan rättegång, utan att få ha kontakt med sin familj, utan att egentligen ha gjort något brott?
Skäms Fotbollförbundet, skäms!

Och ni Örgryte-supportrar som överklagat beslutet om bötfällning – way to go!

25 reaktioner på “nä nu jävlar

  1. Jag håller med dig.. hur kan man se detta som anstötligt? Enda förklaringen som jag ser det är att det kanske handlar om att fotbollsarenorna ska hållas ”rena” från politiska budskap… men till och med det är ju långsökt..

    Nej, tänk om, fotbollsförbundet!

    • @Martin: I så fall borde det finnas en sån regel att hänvisa till. gällande alla former av politiska budskap. Men nu verkar det inte vara en sådan de hänvisat till. Jag kan i och för sig inte regelboken…
      Men ändå. Herregud liksom, om Dawit varit fotbollsspelare, skulle de ha bötfällts då också, är ju en fråga man kan ställa sig?

      Fotbollförbundet kommer tvingas tänka om, jag hoppas verkligen att de kan släppa på prestigen här.

  2. Du får detta från fotbollshåll. Som du vet så jobbar jag med fotboll varje vecka. Träffar därmed ofta på Örgryte. Inför varje match är det möte med matchdelegaten från SvFF, arenan, hemmaklubben, TV och storbildsskärmen.

    Det finns saker som TV inte filmar. T ex är det inte vårt jobb att filma bråk, så polisen senare kan identifiera brottslingar (givna konsekvenser för oss efter något sådant). Vi brukar inte filma bengaler i onödan. Vi brukar absolut filma klackarna. Stämningen är viktig att förmedla.

    Jag har sett banderollen till stöd för Dawit Isaak varje gång jag sett Örgryte spela. Vi har noterat det och diskuterat banderollen och inte sagt mer än att det är ett hedervärt initiativ. Givetvis. Så trodde jag fram till idag att alla tyckte. Alltså, allvarligt. HUR kan man tycka något annat? Inte en enda motståndarsupporter har kommit på tanken att klaga på ÖIS Isaak-banderoll. Ingen annan heller. Utom den delegaten som anmälde banderollen som stötande.

    Så långt kan man ju tycka att allt är OK, så länge som banderollen står som en notering i delegatens protokoll. Men eftersom disciplinnämnden BÖTFÄLLER Öis är fan lös. Jag har pratat med flera ansvariga Öisare idag och de sköter det fint. De stöttar sina supportrar och tänker överklaga.

    Snart hänger de andra lagens supportrar på också. Därför att det är horribla böter. Inte klokt.

  3. Majestatispluralis: testa du. Det lär inte få något genomslag. En del är så känsliga. Minns en match mellan IFK Göteborg och IFK Norrköping 2008. Norrköping, vars smeknamn är samma som namnet på staden där OS senare hölls. I ett ganska kontroversiellt och totalitärt land. Jag tipsade då bildproducenten om den genialiska banderollen ”Nej till Peking” som några i Blåvittklacken höll upp.

    Alla garvade förstås, men jag vet senare att det var en del som faktiskt retade sig på det…

  4. Det där med att det skulle vara ett politiskt budskap och därmed böter.
    Svff och samtliga lag hade ju kampanjen mot rasism, det var ju en jättesatsning (se länktips)

    Faller inte det in i samma ram??

  5. @mymlan: jag har inte en aning om det finns en sådan regel. Mitt fotbollsintresse sträcker sig till VM bordet vart fjärde år. Men det känns som den förklaring JAG kan tänka på. Det är ju inte hets mot folkgrupp..

    @Bo: Visst borde det falla inom samma ram.

    Känns det inte som det är någon paragrafryttare som vill göra sig lite märkvärdig? Rent spontant kan jag tycka att man i så fall ska kunna vara lite flexibel och skilja mellan äpplen och päron. Vad som är bra eller dåligt.

  6. Pingback: regndroppar » Blog Archive » Anstötligt

  7. Pingback: fler som är upprörda över fotbollförbundets beslut « mymlan. the real.

  8. Ja jag tycker minst man ska rigga upp ett komplett högtalare system på varje stadium i Sverige där man kan basunera ut alla dumheter som pågår under varje fotbollsmatch även om dessa arenor nu från början var tänkt till annat från början som sagt var.Men eftersom vi uppenbart lever i en tid där det numera är svårt att hålla isär begreppen som en fotbollsmatch och en felaktigt fängslad svensk i utlandet så varför inte.Näst steg är kanske valurnor inför kommande regeringsval mitt på motorvägen för alla som saknar bil t ex bara som ett förslag för att bryta gamla invanda mönster oavsett hur konstiga de än må vara.

    Kram på dig Mymlan. :)

  9. Pingback: Uppkopplat – Avkopplat » Fotboll och politik

  10. Ytterligt stötande att fotbollsförbundet agerar på det här sättet. Är det inte rent kommersiella hänsyn man då tar?

    Samtidigt som fotboll och annan idrott stöds av samhället.

  11. SvFF är ett vedervärdigt förbund, styrt från Råsunda av paragrafryttare.

    Anledningen till att regeln om förbud mot politiska åsikter på SvFF:s läktare var, givetvis, att förhindra den växande nynazismen för att få en plattform på svenska arenor. Men nu har alltså någon förbannad åsna i DDR-Råsunda fått för sig att det här är jämförbart.

    Idioter.

    Jag är gaisare och gillar vare sig Örgryte eller deras fans, men i det här fallet backar jag dem ända in i kaklet.

  12. Nej, förbundet tycker inte att det är anstötligt. De tycker att det är politik. ÖIS bedömdes enligt kapitel 1, § 12:

    12 § Politiska budskap
    Exponering av politiska budskap på arenareklam och matchdräkter eller i
    matchprogram får endast förekomma i form av politiska partiers namn och/eller
    kännetecken. Andra former av politiska budskap är förbjudna, t.ex. politiska anföranden
    och manifestationer liksom andra liknande aktiviteter oavsett framställningsform (text,
    ljud, bild eller annat).

    Dock gjorde stolpskotten på förbundet en administrativ miss (just sånt som de så gladeligen bötfäller klubbar för!) och hänvisade till fel paragraf i det beslut som först skickades till ÖIS. Först när media lyft frågan vaknade de och skickade en rättad version.

    Detta berättade Khennet Tallinger (ordf i SvFF:s disciplinnämnd) i Gbgs lokalradio i går. Tyvärr verkar media inte särskilt pigga på att rapportera detta, då det ju är mycket roligare att prata om ”anstöt”.

    Som jag ser det finns det två fel här:

    1) Det är mycket tveksamt om Dawit-banderollen kan räknas som politik i det här fallet, eftersom familjen Isaak är Öisare. Klubbens supportrar stöttar helt enkelt en av sina egna som hamnat i trångmål, med klubbens goda minne.

    2) Paragrafen borde skrivas om så att den ger möjlighet att skilja mellan politik och politik. Självklart är fotbollsarenor ingen plats för partipolitik, så budskap som ”återinför fastighetsskatten” eller ”privatisera SJ” hör inte hemma där. Men idrotten är definitivt en plats för våra gemensamma värderingar, som t ex mänskliga rättigheter. Det är inte bara en rätt utan en skyldighet för idrottsrörelsen att lyfta dessa frågor, då fostran av ungdomen är en stor del av sportens existensberättigande.

    • @Börjensson: Ja och jag tror nog att vi som är upprörda tänker väldigt mycket som du. Det är skillnad på politik och politik…

  13. Pingback: oktoberonsdag, fra och journalistik « mymlan. the real.

  14. Pingback: Veckan som gick – Vecka 42 « Same Same But Different

Kommentarer inaktiverade.