oktoberonsdag, fra och journalistik

Det är fan inte kul idag. FRA röstades igenom och jag tror inte jag riktigt har lyckats ta in det. Även om jag inte hade något hopp är jag besviken. Samtidigt som det inte är ett dugg förvånande. Förra året var Camilla Lindberg hjälte när hon röstade nej. Den här gången fegade hon ur och avstod från att rösta. Jag kan delvis förstå partipiskan men hon verkar ju inte ha sluppit undan den ändå…

Ni får gärna hjälpa till att förklara FRA-lagen för Kalle som tror sig ha missat något viktigt.

Hur som helst. Dagens riksdagsbeslut kommer att spela stor roll i nästa års val, det är jag övertygad om. Jag som i princip alltid röstat på något av allianspartierna känner mig övergiven. Sossarna är uteslutna för min del, och jag har inte mycket till övers för Ohly. Jag är inte piratpartist men tror att det här kommer att gynna Piratpartiet stort, till nackdel för den borgerliga alliansen. I dagsläget har jag ingen aning om hur jag kommer att rösta, men jag ser fram emot en spännande valrörelse. För mig börjar den på sätt och vis i morgon när jag ska delta i Fokus konferens, När tekniken förändrar politiken.

Tekniken förändrar inte bara politiken utan också journalistiken. Kristian Lindquist är nyhetschef på SvD.se, och han håller på att skriva en lärobok för blivande journalister, om webbjournalistik. Idag publiceras ett kapitel i sin helhet på SSBD, och du får gärna kika på det och ge honom feedback, allt för att boken ska bli relevant.

Apropå politik. Både Thomas Bodström och Carl Bildt har blivit inkryssade i kyrkofullmäktige. Som om de inte har tillräckligt mycket att göra ändå, liksom.

Diskussionen om ÖIS-supportrarnas Dawit-banderoll går vidare. Och man måste nästan älska Thomas Mattsson, eller hur? Män i hans position med civilkurage, sådana behöver vi fler av.

Men allt är inte FRA eller politik. Livet går ju vidare och rent privat så är det mesta helt okej. Igår fick jag för första gången skjuts av min son. I hans bil. Och det var inte övningskörning, nej nej, han har körkort. Kändes weird, men han körde bra.
Mitt matrumsbord är fullt av trattkantareller som ligger på tork. Jag undrar hur torra de bör vara egentligen innan man stoppar dom i en burk? Vill ju inte att de ska mögla.

Jag har ätit tacos idag, vad har du ätit?

8 reaktioner på “oktoberonsdag, fra och journalistik

  1. Under ett kort ögonblick kom jag på mig själv med att fundera över vem Oktoberon är, varför han har en egen dag och vad hans koppling till FRA och journalistik är. Sedan trillade polletten ner.

    Kycklingspett med sataysås.

  2. Tyvärr så tror jag Sverige har glömt FRA när de ska gå till val. Vet inte heller vem jag ska rösta på.

    Jag har ätit grillade revben med en stor grönsallad på bla avokado.

  3. En hemlagad paj med lax och spenat. Mycket lyckad.

    Testa att smula en trattkantarell mellan fingrarna. Går den i många bitar är saken klar.

    Gonatt. (03.18)

  4. Nej, exakt. Vad fasiken skall man rösta på 2010?
    Är det inte snart dags att de verkligt liberala och integritetsälskande krafterna i Fp, C och Mp som faktiskt finns nu förenar sig och bildar ett slagkraftigt mittenparti?
    Skulle inte landet må bra av en ny, stark liberal mittenrörelse i dessa tider; inte minst med tanke på Sd:s hotfulla framgångar?

  5. Jamen vad ska man tycka, vem vet, inte jag.
    Jag gjorde biffar av kyckling, konstigt men gott. Det var kokos och kardemumma i, gott faktiskt.

    Tack kära mymlan för en bra blogg. Du håller mig uppdaterad på många områden

Kommentarer inaktiverade.