kakka i eget bo

Elin Grelsson har skrivit en mycket bra text utifrån diskussionen om Vellinge.

Och jag tänkte det igår, utan att säga något. Däremot försökte jag (till mitt meninglösa försvar) undvika att klumpa ihop alla Vellinge- eller Hököpingebor till en homogen grupp, av just de skäl Elin anför.

Om jag bestämmer mig för att alla i Vellinge är idioter, eller att ”alla i Skåne är rasister”, så faller jag absolut på eget grepp, om jag nu är emot rasister. Det är ju precis det som är rasism. Att utifrån etnisk tillhörighet, ursprung eller födelseort döma ut människor.

Jag har inget emot människor för att de bor i Vellinge eller Hököpinge. Däremot är jag starkt kritisk till och besviken på folk som dömer andra utifrån hudfärg eller födelseort, oavsett om det är Vellingebor som dissar mörkhyade eller om det är svenskar som dissar skåningar. Jag blir besviken på människor som inte visar solidaritet.

Men jag blir arg och upprörd när jag läser om Vellinge. Som så många andra. Det är nära till hands att skrika saker som att Vellingeborna är ett gäng idioter som borde buntas ihop och fraktas bort.
Att se sig själv i spegeln är nyttigt. Hur illa vi än tycker om rasism och främlingsfientlighet är det tydligt att det är klart mänskliga reaktioner på en omvärld man inte förstår eller känner igen sig i, och det är någonstans där vi måste börja om vi ska kunna föra en konstruktiv diskussion om invandring och segregering, olika former av exkludering och om vi vill försöka minimera tänk i termer av ”vi och dom”.

17 thoughts on “kakka i eget bo

  1. Nästan 200 kommuner tar inte emot flyktingbarn. Drygt 100 gör det. Att påstå att det skulle vara något specifikt moderaterna eller högern att inte vara solidariska så kanske man ska titta på hur spridningen är i kommunerna. T.ex. så tar givetvis _inte_ kommunen med 58% vänsterpartistöd emot flyktingbarn (enda kommunen med 50+ v är Fagersta), men hälften av alla kommuner med 50+% moderater. Det fortsätter på samma vis för socialdemokraterna där ca hälften av de kommuner med (s) i egen majoritet tar emot flyktingbarn.

    Partibeteckningarna på de kommuner som inte tar emot flyktingar är blandad och allihop har ungefär samma grumliga anledningar att inte ta emot kidsen.

    De som verkligen är emot kommuner som Vellinge och Fagerstas beteende borde kolla upp sin egna kommun och propagera för mer flyktingbarn där. Jag har totalt bott i fyra kommuner, tre av dem är idag styrda direkt av moderaterna eller av allianspartier, de tre tar emot flyktingbarn. Socialdemokraterna styr med stödpartier i Göteborg, de tar inte emot flyktingbarn, enligt rapporten från migrationsverket.

      • Vad jag försöker poängtera är att rasismen är lika levande överallt. Och pucko som slänger ur sig idiotier kommer styra i kommuner överallt.

        • Tänk om man använde situationen till att öka platserna för flyktingkids genom att få folk intresserade till sin egna kommuns inställning till att ta emot flyktingar som är barn, eller bara leka indignerade i syfte att må bättre själva?

  2. naturligtvis så sant.

    att hitta ett sätt att föra en dialog med de som representerar det man ogillar, det är den stora utmaningen.

  3. Jag håller med dig, och jag försökte litegrann att få fram det i mitt eget inlägg:

    http://trollhare.wordpress.com/2009/11/12/ar-skane-en-del-av-sverige-vellinge-kommun-och-integrationen/

    Fast det verkar som om en del missförstod min ironi litegrann när jag pratar om ”skånsk extremism” och sånt. Ironi går inte alltid fram, som bekant. Jaja. Jag förutspår att det ganska snart kommer att dyka upp någon utflyttad vellingebo som förklarar att de skäms, för att de känner att de måste ta avstånd. Som om det satt i vilken kommun man bor i. Att vägra ta emot flyktingar är bara en av de mest uppenbara formerna av rasism.

  4. Det handlar inte om logik utan om psykologi,
    det är det som gör det så svårt att få en nazist, nationaldemokrat
    eller sverigedemokrat att förstå att de har fel för i grund och
    botten spelar statistik och fakta ingen roll för dem.

    Osäkerhet, otrygghet, rädsla – en känsla av att inte synas eller höras? på sätt och vis är det en paradox att en liten grupp som lever
    i en majoritet i sitt eget land där de pratar sitt eget språk känner sig hotade av en inflyttad minoritet?

  5. Pingback: Det är fler som borde skämmas « Kent Persson (m) blogg

  6. Helt rätt Mymlan.Därför är det bättre att alla dessa nu boende Svenskar som nu vill ha Sverige utbytt mot en ny stat kanske tar sitt pick och pack och flyttar till … !?.Ja det vete fan vem som vill ta emot er men på någon vindpinad plats får ni säkert rum om ni föser ihop er tillräckligt.Så håller ni ju värmen samtidigt.Kvar blev resterande Svenskar.Infödda som icke infödda och kunde glädjas åt en spirande budget för nu räckte pengarna helt plötsligt till våra gamla i hemmen och på vårdhemmet.Skatterna kunde sänkas igen på flera hundra år och varje medborgare kunde sätta upp sig på tre till fyra arbeten när detta flödade.Man kunde till och med lägga ner den Sociala biståndshandläggningen när allt räckte och blev över.Sverige var inte längre ett land i en ekonomisk nedåtgående spiral som envisades med att ta emot hela världen utan en tanke på de som redan vistades i landet och blev slutligen ett litet drömland som alla avundades där de som stod tätt intill varandra i landet …. ja det vete fan nu sakta men säkert började livnära sig på varandra , kosta vad det kosta vill så länge de inte gick under i kylan i landet … ja det vete fan var de tog vägen.Tror minsann jag håller på att bli Moderat för första gången i livet.Helt fascinerande rent ut sagt ha ha … Och kom inte till Skåne med ert skit eller den Skånska slätten för då åker ni på stryk oavsett tidpunkt.Ni vill kanske ha en brinnande container i julklapp , för de har vi redan en hel del av i Skåne.Dessa fick vi genom den kulturberikade befolkningen !!!. :)

    Kram på dig Mymlan. :)

  7. Bara en sak till. Något jag gillar med dig är att när man lämnar en kommentar slipper man ta sig igenom en mängd koder och säkerhetssystem.TAck!

  8. Pingback: vellingebor för flyktingar « mymlan. the real.

  9. Blippe har missat poängen. Det handlar inte om att kommunen inte anordnar flyktingboende. Det handlar om att kommunen på alla vis, inklusive rena lögner samt hot om nedbränning, försöker förhindra flyktingbarn att ens vistas i kommunen.

    Det är ett privat bolag som hyrt vandrarhemmet. Detta ha innan hyst utländska turister och torde därför klara att hysa utlänningar nu. Kommunen försöker hindra det privata bolaget att hyra vandrarhemmet enbart för att flyktingar ska bo där.

    Det är något annat än att själv undanlåta att planera ett flyktingmotagande. Det är ett steg värre.

Kommentarer inaktiverade.