lyxproblem en dag i januari

  • Kylan. Den äter upp på tok för mycket energi och lust att göra något av allt som kräver någon som helst transportsträcka utomhus.
  • sj.se. Har ägnat två (!) timmar åt att boka om ett par sketna biljetter, och kommer aldrig mer att vara förutseende och boka i god tid. Det är något dyrare att boka dagen innan men åh så mycket smidigare det är och så mycket tid man sparar. Hur svårt kan det vara att bygga en användarvänlig sajt?
  • Jag har ingenting att ta på mig. På riktigt. Eller i varje fall nästan. Och det är för kallt för att ge sig ut och shoppa. (om jag hade haft några pengar att shoppa för vill säga)
  • Min dator börjar sjunga på sista versen tror jag. Den är seg och gammal och har börjat hänga sig så man måste starta om i tid och otid.
  • iPhonebatteriet. Det är verkligen under all kritik. Det är inte för mycket begärt att det ska räcka en dag, från morgon till kväll, eller? Som det är nu kan man ju inte gå nånstans utan att ta med sig laddaren och nästan hysteriskt stoppa i kontakten så fort man har ett eluttag i närheten.
17 reaktioner på “lyxproblem en dag i januari

  1. Hahaha – mitt i prick på alla punkter. Funderar själv på att byta dator – den på jobbet som inte är snabb men så är den inne på sjätte året. Dessutom tittade jag på Trinny och Susanna i em och inser att jag har en helt vidrig garderob d v s mest bekvämt och inte alls smickrande. Och Sj ska vi inte prata om vad gäller deras webbplats – den är gräsligt omständig och seg – dom bör ha en kvinna med i omgörningen av den…
    Kylan gör ingen glad, inte mig i alla fall och jag inser att jag alltid har för lite kräm i iPhonen…
    Handlingskraft – måste till i alla fall i mitt fall.
    //Kikki

  2. Haha. Jag träffade en kille en gång när jag var ute. Och så skulle man säga vad man gjorde och han vred och vände på sig men sa till slut att han arbetade med webblösningar för ett större reseföretag. Jag förstod inte varför det var genant. Ja, tills jag fick höra att det var SJ som var det där reseföretaget. :)

  3. Jag har märkt att mitt iPhonebatteri mår sämre när det är kallt ute. Så du kanske kan skylla även det problemet på alla dessa minusgrader…

    • @Anna: Jo alla batterier blir ju påverkade av kyla, men jag tycker det har varit rätt kasst från start, inne och ute, i alla väder…

      • Jag håller iofs med. Jag märker det inte så mycket sen jag skaffade en högtalaranläggning som den får bo i. Men dt finns tydligen skal och annat som man kan ladda så att de kan använda energin i skalet. Borde kanske testa ett sådant för Lillagumman…

  4. Nämen hörni, ska vi ta och göra en kraftsamling och agera på något smart sätt så att alla vi som är beroende av tågen (=SJ) kan göra vår röst hörd? Jag håller ärligt talat på att bli galen på signalfel, ”folk på spåret”, fel på dörrar, fel på loket, fel på bromsarna, väderorsaker, fel på balanstjossan och brist på personal. För att inte tala om alla tonval och extremt användarovänliga kontaktvägar. Och glöm för guds skull inte något på tåget – det tar veckor att få tag på grejerna fastän man vet exakt var de är.

    Hoho, alla företagsamma! Hur ”hjälper” vi SJ?

    • @Lotten: Det finns ju en ganska stor rörelse på Twitter som försöker hjälpa SJ att komma tillrätta med allt ovanstående. :)

      Personligen är jag strålande nöjd med SJ, de är nästan alltid på tid, inte sällan några minuter tidiga. Det är bekvämt att resa och allt trassel som beskrivs på Twitter känns som hittepå utifrån mina erfarenheter…
      Jag är däremot – som sagt – inte nöjd med deras sajt.
      Om man bara ska boka en biljett rakt av funkar den, men allt därutöver är ju som värsta examensarbetet.

  5. Mja..vet inte. Har rest i många år med SJ, och jag
    skulle kunna skriva en hel roman om allt strul och helvete
    jag varit med om under denna tid.
    Men ok, jag har inte dött i någon tågolycka än, så vem är jag att klaga? ;)

  6. Om batteriet: stäng av 3G. Det funkar att surfa (för mig utan) och det drar mindre batteri.

    ”Detta är inget problem med all säkerhet.
    surfar du kan du räkna med ca 4-5 tim så har du tömt batteriet HELT om du kör på 3G.
    För att spara batteri skall du stänga av 3G och låta iphone 3g gå på Celluar Data Roming.
    Du stänger av 3G i Inställningar – > Nätverk

    För att spara batteri ytterligare skall du också stänga av WiFi så att din iphone inte letar efter WiFi nät hela tiden

    Skall du sedan surfa kan du gå in och slå på 3G och stänga av roming

    Roming innebär att iphone skickar data via GPRS som är långsammare men fyller funktionen i vad du behöver i form av push mail och liknande .

    Glöm inte att alltid stänga av roming om du är utom sveriges gränser .”

    • 4-5 timmar? Ja jävlar, mitt batteri räcker i kanske två om jag surfar.
      Men att stänga av WiFi och 3G när telefonen inte används är ju en idé, fast det är inte standbytiden som är problemet, däremot rasslar det till fort som fan så fort jag gör minsta lilla med fånen…

  7. Klla också på statistiken under Settings > General > Usage.
    Tiderna för Usage och Standby ska inte vara samma, då är telefonen igång även fast den är i standby.
    Om det är så, starta om telefonen och kolla att tiderna på usage ändras.

Kommentarer inaktiverade.