åka tåg

Jag sitter på tåget, och har det ganska bra. Jag reser oftast mellan Sundsvall och Stockholm, och det fungerar för det allra mesta alldeles utomordentligt bra. Tåget brukar gå på tid, komma fram i tid, det har en bistro och toaletterna är helt okej. Personalen är också bra, trevlig och tillmötesgående, ofta med humöret på topp.

Visst, man kan klaga över att det är trist att sitta still i sådär halvobekväma stolar. Toaletterna luktar inte gott. Somliga har inte förstått att man bör sitta ner på en toalett om man befinner sig ombord på ett fordon i rörelse. Men på det stora hela funkar dom. Toaletterna alltså.
Utbudet i bistron är verkligen inte något att längta efter när man reser ofta och börjar kunna de torra mackorna och de alldeles för små chipspåsarna. Men lasagnen har räddat livet på mig många gånger, och kaffet är helt okej.
Och så är det väldigt trevligt att överhöra medpassagerna. När de pratar med varandra, och i telefon.

Den här tiden och när jag reser i första klass talas det mest affärer. Möten hit och dit och meddelanden om olika ankomsttider. I den här vagnen reser folk ensamma och talar därför inte med varandra.
Andra gånger och i andra klass är det en salig röra och blandning av folk, och man kan få höra både det ena och det andra. Folk som löser konflikter eller trappar upp dem i mobiltelefon på skakig ledning. Andra som ringer hem till barnen och talar med mjuka röster. Några har sällskap och diskuterar husrenovering eller anställda…
Hur som helst – jag älskar att lyssna till andras samtal. Alltid lär man sig nåt nytt.

På tåget finns dessutom internet, massor av eluttag och det går bra att jobba. Till skillnad från flyget som landar ute på en slätt nånstans långt från stan glider man in mitt i Stockholm och har nära till både taxi och tunnelbana.

Jag tycker verkligen om att åka tåg.

Men så har jag under det senaste året tagit del av andras erfarenheter. Erfarenheter av att åka tåg. Och inser att jag måste ha haft världens tur, eller också är det bara så att tågen funkar bättre i Norrland, att norrländsk tågpersonal är trevligare än den söderut och att det kanske inte är så trångt på rälsen.
Märkligt ändå att det är södra Sverige som tycks drabbas så hårt av vintern, för vintern har varit på många sätt rekordlik också här i Norrland, vi har fått mycket mer snö och har haft det väldigt mycket kyligare än de som lever och reser söder om Stockholm.

På Twitter flödar tåghistorierna, den ena värre än den andra. Följer man flödet som riktas mot @sj_ab kan man tro att inte ett enda tåg i det här landet går som det ska. Kulmen nåddes i fredags. Tror jag det var.
Kulmen nåddes i torsdags.

I Mjölby stod Niklas Orrenius och väntade på tåg som aldrig kom.
På tåg 541 satt Morris Packer och twittrade fram upplevelser som kommer att gå till den svenska twitterhistorien.
Och vi som följde tåget från helvetet och väntan i Mjölby trodde liksom inte att det var sant när det visade sig att tåget som Niklas Orrenius väntat på var just tåget från helvetet. Tåg nummer 541 på vilket Morris Packer bevittnade de mest otroliga scener man kan tänka sig på ett svenskt tåg. Människor började hjälpa varandra och vara snälla, sådär i nöden som förenade de stackars resenärerna som var många timmar försenade.
Niklas inte ont anande hoppade på och resan fortsatte mot Lund, tror jag det var.

Och här sitter jag oförskämt bortskämd på mitt tåg mot Stockholm, jag har blivit serverad helt okej renskavsgryta med potatismos, vi håller tiden, det är tyst och lugnt i min vagn och jag läser om tåget från helvetet, underhållande läsning för mig som slapp vara där.

Här några utdrag för att ni ska förstå:














Andreas Ekström föreslog att vi skulle sätta ihop alla tågtweets till en liten bok. Det är faktiskt ingen dum idé. Det är till och med en riktigt bra idé. En bok att dela ut till alla anställda på SJ och Banverket, och till beslutsfattare med makt över infrastrukturen.
@SJ_AB twittrar inte på kvällstid, men dom har verkligen all anledning att försöka dra nytta av dylikt twittrande. Jag kan liksom inte föreställa mig vad de har att förlora på det…

Uppdaterat: Man ska visst aldrig säga att något är bra, eller funkar. Tåget jag sitter på nu har dels tvingats köra sakta på grund av signalfel och just stått stilla i skogen på grund av ett par tågmöten och därför blivit försenat en kvart…

21 reaktioner på “åka tåg

  1. Wow! Otroligt intressant och välskrivet.
    Jag köper gärna en twitterbok, med utgångspunkt från tåg 541.
    Fascinerande – eftersom jag aldrig upplevt något sådant, Umeåbo som jag är.
    Norrland verkar bättre i det här fallet. :-)

  2. Pingback: Tweets that mention åka tåg « mymlan. the real. -- Topsy.com

  3. Tack för ditt blogginlägg, härligt att läsa. Jag gillar också att åka tåg och tänk vad det är fantastiskt att följa alla tågresenenärer i vårt avlånga land via twitter! Med hopp om mindre tågproblem framöver. Mvh @cebris8

  4. Jag stod också och väntade i Mjölby, men på tåget 545 som skulle anlända 20.15, men som kom 21.15. Dock blev jag riktigt förundrad över mina medresenärer som stått sedan 18.30 och väntat på 541 (bl a Niklas). De väntade vidare trots att 545 anländer i Mjölby långt före 541!

    ”Nej, nej – vår biljett gäller bara på det andra tåget”

    Herregud! Only in Sweden!

  5. Helt klart är Morris Twets om tåg 541 redan en klassiker, och en bok där denna följetong blr centrum kommer att sälja som smör.Kanske Piratförlaget kan ge ut den? Jag har (peppar,peppar) ingen sån tåg historia, däremot har jag en skräckresa med Gotlandsfärjan att berätta vid tillfälle, och den är en riktig rysare den…….

  6. Pingback: Mot Stockholm … « SKATANS TANKAR

  7. [Med anledning av min postning på Skrivarens Blogg]

    Jag är inte 100% på att det var du, men 99%…! ;-)

    Debatten sändes i kunskapskanalen igår vid 17.30-tiden. En av panelbröderna hette Peter (tror att han representerade en PR-firma som kallade sig Den Tredje Statsmakten), och en bröt på norska. Kvinnan i publiken som frågade om allt kortare nyhetsartiklar tog drygt en minut på sig att formulera frågan. Ringer det någon klocka nu, eller tog jag fel på person?

    • Ahh, då vet jag, det var jag!
      Debatten var från JMKs jubileum. Den tredje statsmakten är inte en PR-firma, han producerar radio, Medierna för P1 bland annat.

  8. Sedan så är det ju ofta som så att söder om Stockholm vid (Skåne) så är ju folk mer härdade än dessa Stockholmare som fryser vid plus fem grader där Skåningen tar det med ro även om nu tåget stannar eller vägen blåser igen av eventuellt snöhinder.Vinter är liksom vinter vilket många Stockholmare uppenbart aldrig förstått sig på riktigt när de nu bor mellan söder och norr.Lite av varje men aldrig något ordentligt med andra ord.Man sneglar kanske lite snett om man någon gång passerar Göteborg och Malmö och förbannar detta Stockholm som ligger totalt fel i landet och inte ens får ta del av västkustens varma sommarhavsvatten mm.Det positiva med Stockholm är ju att man t ex har …. ööhhhh … ja , något har man säkert.Med ironiska hälsningar utan baktanke från (söder).

    Kram på dig Mymlan. :)

  9. Du kan göra sök även på….
    Train from hell – 434

    12:42 Göteborg C – 15:50 Stockholm C
    SJ, X 2000, 434
    JOHAN PEDER LANGE:
    Vagn 1, plats 7, Fönster, Salong
    Plusmeny

    Inte lika jävligt men lämnade Göteborg 12.42
    Satt i vagn 12, som egentligen var vagn 1.
    ”men det går inte att programmera om! – och det är inte det enda som inte funkar” sa konduktören uppgivet. Han visste inte då hur otroligt rätt han skulle ha…

    Anländer Stockholm kl 20+, bara 4 timmar sen.

  10. Hej Sofia!
    Jag vet inte vad vad det är för tåg som du har lyckats tajma in så bra. De senaste veckorna som jag har åkt mellan Sundsvall och Jönköping har varit en ren katastrof. Möjligen åker jag avgångar som helt enkelt inte kan hålla tiden, av en eller annan anledning.
    Växlar som fryser, tåg som ställs in, tåg som går sönder, inga lokförare, försening efter försening. De senaste gångerna har både ditresa och hemresa försenats med 3-4 timmar. Sånt gör mig trött.
    Gott att du har en annan bild, trots allt.

    /Anna

    • Så tråkigt för dig!
      Värsta förseningen jag råkat ut för på hela vintern är förra veckan då tåget stannade i Hudiksvall och vi bussades därifrån till Sundsvall. Förseningen blev typ 45 minuter eller en timme.
      Tilläggas ska väl att jag inte riktigt räknar förseningar på 5-10 minuter, och om jag ska åka med anslutande ser jag till att boka med marginal.
      Jag vet ju att det varit massa trassel med SJ, jag hör ju andras berättelser och tror inte att ni ljuger. :)
      Mer glad att jag haft sådan tur då som det verkar vara.

  11. Pingback: tågtwitter i en aldrig sinande ström « mymlan. the real.

  12. Pingback: SJ på Twitter — Next Generation Internet

  13. Pingback: Twitter + Hype = Sant | SiXX - Fredrik Stenbeck

  14. Pingback: SJ på Twitter | SiXX - Fredrik Stenbeck

Kommentarer inaktiverade.