mer internetkunskap

I morgon ska jag spela in några fler filmer till projektet internetkunskap.

De ska handla om bloggar och bloggande. Allt ifrån bloggens struktur till tips på hur man blir en bättre bloggare.

Vad tycker du att jag inte ska glömma?
Är det något du vill veta mer om eller fråga, eller något du önskar att någon berättat för dig innan du började blogga?
Jag är visserligen nästan färdig med mina manus, men det är inte för sent att ändra om det skulle komma upp något som jag missat.

13 thoughts on “mer internetkunskap

  1. Hej,

    Några saker jag spontant tänker på är

    * vikten av att tillåta kommentarer
    * olika spamskydd (tyvärr oftast nödvändigt, akismet, captcha osv)
    * Interna länkar/Navigation hittar man tillbaka till förstasidan? Hittar man från förstasidan direkt till olika inlägg? (har sett skräckexempel)
    * pingar trackbacks och länkkärlek
    * Blogroll – behövs det? vilka ska man länka?
    * egenhostad blogg eller onlinehostad? (ursäkta svengelskan)
    * Keywords, taggar och kategorier
    * Gränsen mellan privat och personlig, proffessionell och politisk?
    * Anonymitet – Kan man blogga anonymt? Ska man tillåta anonyma kommentarer? (jag tycker ”ja” på bägge men det är en intressant diskussion)
    * Upphovsrätt – vilka bilder är OK? Creative Commons… Filmer? Citaträtt?
    * Marknadsföring – så får man fler läsare

    Mina 25 eurocent :)

    • @Doris: Jo det är ju en av mina käpphästar, att engagera sig i sina läsare och föra en dialog. Lovar att inte missa det!

  2. Jag borde se dina filmer då jag är på våg mot ett liv med blogg. Tror jag. Jag är ute efter en internetplattform som tål en hel del och orkar bära mer en bara text. Hur stora infall kan man ha och ändå kalla sig bloggare? WordPress eller Unity väljer jag emellan. Du använder det förstnämda. Varför? Vet du något om Unity? Har inte sett något av dina alster varför jag kanske undrar över saker du redan besvarat. Vilka programvaror bör man ha i burken och vilka bör baskunskaper bör man behärska? Jag är inte helt novis, men teknikerna har inte klingat av även då jag gjort det teknikmässigt som mammaledig. Och så vidare. Kort vad behöver en teknikringrostig glufsa i sig innan man sätter tänderna i resten?

  3. Rikard var ju smart! Det där med anonymitet är intressant. Jag är anonym pga mitt yrke. Men det har absolut sina nackdelar.

  4. @Mymlan: Jo jag såg den när den kom. Du kan ju pusha den i nästa film ;-)
    @Doris: Så jag jobbar ;-)

    Jag kom på några saker till.

    Man kan faktiskt använda en blogg (ex. wordpress) som ett publiceringsverktyg för en hel sajt. Det behöver inte vara reflekterande texter eller loggbok. Kanske värt att nämnas?

    Och så kolaborativa bloggar. Där flera skriver. Det tycker jag är trevligt och intressant :)

    • @Rikard: Min utgångspunkt är att bloggen är ett publiceringsverktyg, som kan användas till precis vad som helst, jag har alltså inte ”dagboksperspektivet” även om det såklart nämns att man kan använda bloggen till det också…

  5. Jag som relativt ny i bloggvärlden funderar kring det här med kommentarer. Vad är kutym? Om jag skriver en kommentar i din blogg, svarar du i den eller i min? Jag tycker det faller sig naturligt att svara där frågan eller kommentaren uppstod, men jag har märkt att en del gör så att de går in i frågeställarens blogg och svarar i stället.

    • @Kristina: Du har helt rätt. Att svara i den andre personens blogg blir rätt förvirrande för andra läsare.
      Jag vet att det på vissa ställen i bloggvärlden är vanligt förekommande att man svarar i personens blogg, kanske för att försäkra sig om att personen ser svaret…

      Bra tips, kommer nog att nämna det på något sätt, eftersom det råder en viss förvirring.

Kommentarer inaktiverade.