ninna ninaninnananaaa ni nanna na nina

Veckans bloggtema är Boken med stort B. Det vill säga boken som gjort starkast intryck på dig.
För att puffa för temat och även inspirera tänkte jag länka till dem som redan hunnit skriva.

Yvonne skriver om Den oändliga historien. En bok som jag faktiskt inte ens läst. Filmen har jag sett med ett halvt öga någon gång för länge sedan. Kanske borde jag tänka om.
Också Kristina skriver om en bok som också blivit film, där båda haft stor betydelse för henne. Fjärilen i glaskupan.

Misswar nämner tre böcker som etsat sig fast i henne, böcker av rätt olika karaktär, och nej, jag har inte läst någon av dem heller…

Carina Rydberg tipsar om Hemingway och ger oss en liten författarskola. Tänk. Jag minns när jag först läste en recension om en av hennes böcker, och det mycket riktigt stod att hon plankade Hemingway. Jag har aldrig fallit för Hemingway, däremot läste jag gärna Rydbergs böcker då när jag fortfarande slukade böcker.

Determinerad utnämner Extremt högt och otroligt nära till den viktigaste boken. Och motiverar på ett sätt som gör mig väldigt sugen på att läsa den.

Jimmy Asklund skriver inte helt oväntat om en poesibok. Migrationer, av Gloria Gervitz.

Så, vilken är din bok, den som hittills betytt mest, varit viktigast i ditt liv, lämnat starkast avtryck?
Skriv en bloggpost och lämna en länk till ditt inlägg i kommentarsfältet här.

27 thoughts on “ninna ninaninnananaaa ni nanna na nina

  1. Rosario är död av Majgull Axelsson, gripande, sorglig. Även fast det 15 år sen jag läste den så känner jag rysningar när jag tänker på den.

  2. Barn 312, den första boken jag lyckades låna från vuxenavdelningen när jag var 10 år. Smög in och högg tag i en tillräckligt ”tjock och vuxen bok” och försökte se oskyldig ut när jag skulle låna denna bok. Bibliotekarien undrade om jag verkligen ville låna denna. Högröd om kinderna lyckades jag svara ja. Oj, vad jag läste denna i andakt. Men jag läste den, och kommer ihåg att jag grät lite under tiden. Jag jag var en rätt stolt 10-åring som lämnade tillbaka boken på biblioteket och visste att jag hade läst den, trots bibliotekariens uppsyn om att så inte var fallet.

  3. Heh – läste första raden i inlägget och tänkte Den oändliga historien – innan jag hann till andra stycket och såg att den redan var tagen… Attans! Men hörru – att ha sett filmen med samma namn motsvarar INTE att ha läst boken. Ge den en chans – den är… bra. Även för vuxna. Inte minst för vuxna, nästan.

    (Jag har börjat leka med tanken att läsa den på originalspråk – nu när jag ändå måste lära mig tyska… Lika bra att öva på nåt man gillar!)

    Hm – nu måste jag ta och sova på vilken annan Bok med stort B jag skulle kunna vaska fram ur gömmorna. NÅN måste det ju finnas… :)

  4. Pingback: Bibeln, Kina och Facebook | Oh, genomtänkt!?

  5. Pingback: Den bästa bok du läst? | Örfilar & gladsparkar

  6. Nu lyckades du inspirera mig till att skriva en liten bokrecension. Bra jobbat! Av dig, alltså. :)

    Skriv gärna en kommentar hos mig, om du håller med mig i mitt val, då blir jag grymt glad!

    Vårlig hälsning från Jönköping.

  7. Pingback: Böckerna med stora B : Motbilder

  8. Pingback: hans och greta « mymlan. the real.

  9. Pingback: Boken med stort B « Bengt

  10. Pingback: Min viktigaste bok « Anders har en åsikt om…

  11. Pingback: böckerna « mymlan. the real.

Kommentarer inaktiverade.