veckans bloggtema – boken

Den här veckans tema är Boken. Men stort B. Jag vill att du skriver ett inlägg om den boken som gjort starkast intryck på dig. Kanske förändrat ditt liv, eller din syn på omvärlden.
Skulle också kunna vara den bok, kanske en barnbok, som fick dig att fastna i böckernas värld, eller en bok som gjorde dig upprörd, ledsen, obeskrivligt glad eller på annat sätt etsat sig fast.

Skriv om den bok har haft störst betydelse för dig, helt enkelt.

Skriv, dumpa en länk till din bloggpost i kommentarsfältet här, och gör det senast på lördag förmiddag.

46 thoughts on “veckans bloggtema – boken

  1. Flera böcker har påverkat mitt liv – en som fick mig att älska varje bokstav och varje formulering var Klas Östergrens Fattiga Riddare och stora svenskar, från 1983…en fantastisk språkbehandling. På senare tid är bl a Anna Gavaldas bok Tillsammans är man mindre ensam, en helt underbar och gripande bok om relationer och hur vi är som människor. Den har många bottnar och gav mig ett uppvaknade om hur vi lever och vad vi gör med våra liv samt relationer. Senast har jag läst trilogin av Anna Ragde om syskonen på gården Neshov. Rekommenderas starkt.

  2. Underbart tema! Ser verkligen fram emot att få många spännande boktips. Att skriva ett eget inlägg, det blir värre… men det kommer.

  3. Vissa böcker stannar kvar och vissa glömmen man fort, men oj vad svårt det är att bara nämna EN bok…nä, jag väljer att nämna tre som gjort väldigt starkt intryck på mig!

    Den första är ”Boktjuven” av Markus Zusak. Den handlar om flickan Liesel och människorna runt henne i Tyskland under andra värdskriget, med fokus på hur det var för människor som inte var nazister. Fängslande historia såväl som språk.

    Den andra är ”Rött land, röd jord” av Ming Wang-Sonnerup. En riktig tegelsten till bok. Otroligt intressant att få en personlig redogörelse om hur det var att leva under Maos styre.

    Den sista är ”Gud vill att du ska dö” av Mitra Lager. Mycket tänkvärt om en student som protesterar mot regimen i Iran, fängslas och slutligen flyr från landet.

  4. Pingback: Boken med stort B.

  5. Pingback: 3/3/10 « Determinerad’s Blog

  6. Pingback: ninna ninaninnananaaa ni nanna na nina « mymlan. the real.

  7. Pingback: På den tiden när jag läste böcker

  8. Pingback: Böckerna med stora B : Motbilder

  9. Pingback: Benen i kors – ni kan gissa varför… « Min värld, mina tankar, mina ord

  10. Pingback: hans och greta « mymlan. the real.

  11. Pingback: Anhörig « ORDINERAT

  12. Pingback: Böcker, livets elixir |

  13. Pingback: Den förbjudna sorgen @

  14. Pingback: Boken med stort B… – Fiktiviteter

  15. Pingback: Daniel Åberg » Den främsta boken i mitt liv

  16. Pingback: Boken med stor B « This and that and what not.

  17. Oj så som jag har läst i mina dar, men jag har två böcker som jag läste om och om och om igen. Den första är ”Pip-Larssons seglar igen”, för att den är så fantastiskt full av frihet och självständighet. Den andra är ”Jag saknar dig, jag saknar dig”, för att den är så sorglig och det är bra att gråta av sig ordentlig någon gong ibland. Fast också för att den är så full av hopp mot slutet.

    Som barn brydde jag mig inte så mycket om om boken var välskriven eller inte. Jag slukade allt, men böckerna med teman som passade mig fastnade.

    När jag kommer till Sverige ska jag köpa ljudböcker till min tre-åring. Tack för iden.

  18. Pingback: En värld som betytt mycket | Sjumilakliv.se

  19. Pingback: böckerna « mymlan. the real.

  20. Verkar som det går att delta i boktemat även den här veckan.
    Vi prövar så får vi se – länkar från bloggen Landseglares dröm…

    http://kistalightnow.blogspot.com/2010/04/landseglarens-drom-eller-nur-einen-acht.html

    Se PS Missade din förra veckans bloggtema om böcker – här en länk i efterhand om en stor bok om en talangfull kvinna av en fantastisk författare http://kistalightnow.blogspot.com/2009/11/i-dag-nagot-om-den-stora-amerikanska.html

    Jättesnygg frisyr förresten – från mobilbilden.

  21. Jag ska rekommendera en film, som ursprungligen är en bok, som tagit tag i mig så hårt att jag aldrig kommer att glömma den. Jag vågar knappt läsa boken så mycket känslor som jag varit med om. Jag grät i en halvtimma efter filmen. Den heter ”Into the wild”, och är den bästa film jag sätt.

  22. Pingback: Det geniala hos Ernest Hemingway. | Carinas blogg

  23. Pingback: Bloggturbon på med grått hår! | mariabahia

Kommentarer inaktiverade.