bloggval 2010

Väldigt nyfiken på vad ni, mina läsare och followers, har för politiska sympatier.
Berätta vad ni röstar på i riksdagsvalet!
(och ja, det är helt anonymt)

Tack för din röst!

Hjälp mig få fler väljare – Pusha!

26 reaktioner på “bloggval 2010

  1. Jag röstar på miljöpartiet, det enda flerfrågepartiet som har praktiska lösningar istället för höger/vänstertänk. Jag gillar inte att rösta på ett block, men min röst i morgon är strategisk. Alliansens iskalla kapitalism får inte vinna, och jag är rädd att en röst på enfrågepartierna banar väg för SD.

    • Ska tillägga att jag kommer att kryssa för första gången i mitt liv: min dotter Julia, som står på kommunvalsedeln. *stolt förälder*

  2. Min röst i riksdagsvalet gick till Piratpartiet, och krysset till Johnny ”Joshen” Olsson.

    I ett val där allt verkar handla om att styra landet åt vänster eller åt höger (med eller utan hjälp av ett parti som vill att landet ska lägga i backväxeln) så väljer jag att rösta för att knuffa landet framåt.

    Jag hade nog kunnat tänka mig att rösta annorlunda om vi inte i praktiken hade haft ett tvåparti-system där båda lagen mer eller mindre spelar mot samma mål – och där båda lagen offrar den personliga integriteten på ett sätt som skrämmer mig. Både alliansen och de rödgröna representerar vissa saker som jag ser som bra, men båda har också gjort saker som gör att jag saknar förtroende för dem.

    Jag vill dessutom kunna rösta på ett parti och en person, hellre än på tre/fyra partier i ett svep där jag inte med säkerhet kan veta om det parti jag lägger min röst på kommer att få den politik jag vill se med bland alla kompromisser som måste göras. Det gör att PP känns helt rätt för mig.

  3. Jag är överväldigad av responsen, och som det ser ut just nu (406 röster) känner jag mig rätt stolt över er som hänger här. ;)

    PP största parti, bara en sån sak. F! in i riksdagen och KD ut. Precis som det ska vara.

    • MP störst: Väntat, som vanligt i mediekretsar (som du ändå får räknas till …)
      KD nu näst störst: De har alltid varit bra på att få sina anhängare gå man ur huse när det börjar osa svavel.
      PP tredje störst: Förvirrade läsare.
      F!ramtiden för sig.

    • Som jag förstått räknas inte blankröster. Är jag felinformerad?
      (vilket inte spelar så stor roll i den här lilla undersökningen som är på skoj, och som enbart syftar till att få reda på partisympatier)

    • Antalet blankröster har räknats förr, men som jag förstod är det nytt att man inte räknar dem. Men som sagt – jag har inte dubbelkollat det.

  4. Kul grej. Uppenbarligen ett extremt orepresentativt gäng för befolkningen i stort, eller så finns det några frenetiska typer som ställt in sig på att absolut vinna åtminstone ett val i år. Hade kunnat bli en ganska intressant regeringsbildning också.

  5. Nu ska jag iväg och arbeta som röstmottagare. Och under min rast idag ska jag gå och rösta själv. Miljöpartiet blir det för min del. Jag har en liten önskan om att den dagen snart ska komma, då inte längre Moderaterna och Socialdemokraterna är de partierna som får flest röster, utan att det snarare är något/några utav de mindre partierna som faktiskt går om. Så som Miljöpartiet, Piratpartiet och andra. Känns allt för ofta som att många röstar på ett parti utan att egentligen riktigt veta vad partiet står för. Och framförallt, att de är dåliga på att ta reda på vad andra partier står för, bara för att de har fått för sig att de ska rösta på typ Socialdemokraterna. Då går de och endast plockar åt sig information och läser om just Socialdemokraterna. Utan att ens försöka få en inblick i vad tillexempel Miljöpartiet står för. Men såklart, alla är ju inte sådana.

    Nu måste jag kila.

  6. Det verkar som att Bengt har rätt.

    ”Antalet blanka valsedlar särredovisas i valresultatet.”

    Det skriver Valmyndigheen här val.se

    För övrigt:

    Det sägs att om du inte röstar vänster som ung har du inget hjärta. Och om du inte är höger som vuxen har du ingen hjärna. I så fall blir jag nog bara dummare med åren, för jag började rösta med centern och gick vänsterut.

    Visst kunde jag titta på lönespecen och konstatera att alliansen gett mig många sköna tusenlappar. Visst kan jag glädja mig åt sjukförsäkringen väntas ge ett överskott på 63 miljarder de kommande fyra åren. Men mest bekymrar jag mig över svärynglet som fortfarande är arbetslös, över att jag med minst 22 år kvar till pensionen inte kan plugga vidare eftersom 25:4-regeln togs bort, och mest oroar tanken på stupstocken i december och att med utmattningsdepression och ångest anförtro mig åt Arbetsförmedlingens okunniga handläggare.

  7. Pingback: dag fyra – röstade du på sverigedemokraterna? « mymlan. the real.

  8. Pingback: 284 | mymlan

Kommentarer inaktiverade.