dag fyra – what you ate today

I morse, exakt klockan sju ringde det på dörren hos mig. In stormade två målare. Jag är inte van att vara uppstigen och påklädd klockan sju på morgonen, men jag hade hunnit göra en kopp kaffe. Det var en himla tur, eftersom dom började med att täcka hela köket med papp, inklusive spisen.
Sen drog en av målarna, den andre stannade kvar och spacklade och målade, och han stannade så länge som till halv fem.
Jag är väldigt väldigt obekväm med främmande människor i mitt hem. Vågar knappt röra mig. Särskilt eftersom han var här för att jobba. När jag jobbar vill jag vara ostörd. Vill inte bli avbruten, definitivt inte ha en främling som pratar med mig, så jag utgår ifrån att alla andra är likadana och har ägnat dagen åt att försöka göra mig osynlig. Och inte gå in i köket. Det var hur som helst obrukbart.

Jag tänkte att han kanske skulle dra iväg nånstans när det var lunch, men icke. Han hade matlåda som han värmde i min mikro. Jag hade fan ingen matlåda. När sonen kom hem var jag så hungrig så jag ringde och beställde panpizza, en stor till mig och en stor till sonen. Jag kastade i mig den. Att börja laga mat i köket som är täckt av målarpapp och spackeldamm kändes inte som en option.

I morgon måste jag stiga upp ännu tidigare. Så jag hinner äta någon slags frukost, och kanske dricka två koppar kaffe innan hemmet invaderas och jag återigen blir liksom flykting i mitt eget hem. Flykting i min dotters gamla rum, bland hennes saker, kläder, papper och damm. Där kurar jag medan målarna målar. Kurar och hungrar och hoppas att de ska bli färdiga fort.

Igår: Your parents
I morgon: Your definition of love

14 reaktioner på “dag fyra – what you ate today

  1. Men dra på dig kläderna, gå till närmatste morgonöppna café och ta dig en macka, en kaffe och en morgontidning. Ha det så skönt.

    Ja det är ju vad jag skulle ha gjort men vi är ju alla olika.

  2. Pingback: dag fem – your definition of love « mymlan. the real.

  3. Pingback: vi är alla olika « mymlan. the real.

  4. Jisses vad jag känner igen mig! Jag gömmer mig i vardagsrummet, sitter vid datorn och försöker göra så lite ljud som möjligt. Kan inte förklara varför, men av nån anledning vill jag inte störa dem. Vill bara att de ska gå så fort som möjligt så jag kan röra mig fritt i lägenheten igen.

Kommentarer inaktiverade.