är jag lycklig?

Linda undrar:

Är du lycklig?

Mitt svar:

Jag tror inte att lycka är ett tillstånd att sträva efter. Lycka är ögonblick. Stunder av himlastormande förälskelse, vare sig det är i en person, en plats eller ett nytt jobb kanske.
Att vara lycklig kan vara rätt så energikrävande i ena änden, samtidigt som det kan ge energi i den andra. Vem har aldrig förvånats över hur lite sömn man plötsligt behöver när man är nykär?

Enligt ovanstående definition av lycka – nej, jag är inte lycklig. Men jag är långt ifrån olycklig. Jag är nöjd. Och det tror jag är det allra bästa tillståndet.
Dels för att jag inte är olycklig. I många år var jag mer eller mindre deprimerad av olika skäl. Att inte vara det är så otroligt skönt, som att kunna andas igen efter att ha suttit instängd i en håla med unken luft i åratal. Att inte ha några akuta överhängande problem eller orosmoment som stör min vardag dagligen, det är en sådan befrielse att jag inte riktigt kan sätta ord på det.

Jag har ett bra liv. Jag har tak över huvudet, jag har mat, jag är frisk, och jag har ett jobb som för det mesta är riktigt roligt. Jag har vänner och framförallt har jag tre barn som är bra människor och som verkar lyckas göra det bästa av sina förutsättningar, och det skänker mig glädje.

Lycka orsakar oftast baksmälla, som sällan är värd priset. Det jag har nu – en tillvaro som på det stora hela är harmonisk – är väldigt mycket mer värt.

12 reaktioner på “är jag lycklig?

  1. Fine mymlan. Takk for at du deler av deg selv. Dette tenker jeg også. Å være tilfreds med glimt av lykke er en fin ting. Måtte deg gå deg godt :) mvh Beate

    • Beror ju på hur man ser det. För mig är lycka förknippat med någon slags rus. Som jag skriver – mer ögonblick än ett tillstånd.

      • http://www.esroth.com/2010/12/lite-tankar.html

        Lycka är någonting som är eftersträvansvärt.

        Lycklig kan man vara när egot är tillfredsställt. Genom att få det där jobbet, tjäna de där pengarna, kunna köpa det där huset eller den nya bilen, vinna den där tävlingen, få den där killen/tjejen osv. osv. Diverse materiella ting som bidrar till en övergående lycklighetskänsla. Egot blir mättat av dessa saker. För en stund.

        Permanent lycka tror jag uppnås genom att man nöjer sig med det man har. Genom att nöja sig med nuet, så blir man kvitt drifterna om att eftersträva mer. I och med detta är egot alltid tillfredsställt.

        Hur länge gör något materiellt Dig lycklig?

        • Det är helt enkelt en fråga om hur vi tolkar ord. Du likställer nöjd med lycklig, för mig är det skillnad, nyanser. Det betyder inte att nöjd är sämre än lycklig, bara att jag inte riktigt tycker att det är samma saker.

          Vad gäller det rent materiella så har jag aldrig strävat efter konsumtion, jag gillar inte saker. Däremot kan jag känna shoppinglycka, som är en rusig känsla. ;) Mest för att jag så otroligt sällan har pengar till shopping så när jag nån gång köper nåt är det lite speciellt.

  2. Pingback: apple och ärlighet « mymlan. the real.

  3. Är det för sent att ställa en fråga? Vet du vad det var som till sist gjorde dig nöjd? Har du färre problem eller annan syn på dem nu?

    • Helt okej att fråga! Okej om jag svarar här istället för att skriva ett inlägg?

      Det som gör att jag är nöjd eller kanske snarare tillfreds idag är att jag har mindre bekymmer. Andra sorts problem. I kombination med att jag för ett par år sedan tog tag i att verkligen skapa den sortens vardag jag ville ha och tror fungerar bäst för mig. Hur? Jag startade egen firma och sade upp mig från jobbet. Och hela mitt liv flyter på så mycket bättre när jag kan styra själv. Inte minst är det viktigt för mig att jag kunnat jobba hemifrån i hög utsträckning.

      Sen är man ju i olika faser i livet av olika skäl, just nu fungerar detta perfekt, om ett par år kanske en annan lösning är nödvändig. Och så ska man ha en skopa tur också. Det finns ju oändligt många parametrar man inte alls kan styra över själv.

      • Tack för svaret! Jag tänker att man blir nöjd av att leva enligt sina egna värderingar, att även om någon annan tycker att man gör fel så kan man stå för sina val. Inte helt lätt dock att välja sin egen väg, grattis till dig!

  4. Pingback: #xnytt 24/1. Säkra lösenord, söka jobb och mediaträning. | Entreprenörsskap, lifehacks och Helsingborg

  5. Hej Mymlan. Du flyttade till Sundsvall. Är det lyckligare och friare där i Norrlandsskogarna?
    Hur länge sedan flyttade du dit? Var är du född och uppvuxen?

Kommentarer inaktiverade.