praovecka

Den här veckan har jag en praoelev.
Jag kan erkänna att jag var skeptisk först, och kände mig väldigt osäker på vad som skulle finnas att göra hos mig. Mitt jobb är ju lite abstrakt, inte minst den tiden då jag sitter hemma och man i praktiken kan säga att mitt jobb består i att surfa på nätet, ha koll, uppdatera mig och nätverka. Det är svårt att överlåta det på någon annan.
Ännu konstigare blir det när jag föreläser, en praoelev skulle då inte kunna göra annat än följa med och titta på, vilket inte är särskilt praktiskt. (jag har för mig att prao står för praktisk yrkesorientering)

Men igår så körde vi igång. Eller i söndags kväll. Då tjuvstartade vi med att titta på några filmer från internetkunskap.se. Jag hade kommit fram till att mest nytta skulle han få av praon om han helt enkelt fick göra sånt som jag gör, fast från grunden, och utifrån sig själv.

Första uppgiften var således att sätta upp en blogg. Och att lära sig grunderna i bloggande, så som hur man lägger upp bilder och videos, hur man pingar bloggen, kopplar den till Twitter och Facebook och även en del om länkkärlek. Givetvis ingick också att ordna en CC-licens för bloggen.

Det hela gick alldeles över förväntan. Efter en del sura miner och krångel med olika funktioner (han skapade sin blogg hos blogger, så jag var också lite mer handikappad än om han hade gjort en wordpressblogg) jobbade han ända till kvällen, självständigt och utan att jag behövde assistera.




Ändå hade jag mina tvivel inför idag. Tänkte att tålamodet skulle tryta.
Dagens uppgift var att göra Bambuserintervjuer. Han lyckades inte få tag i så många att intervjua men en intervju gjordes och kopplingarna funkade till både Twitter och Facebook. (ämnet för intervjun var såklart internet)

Efter att ha trixat och fixat med en del andra konton jag tror kan vara användbara, så som Dropbox, Evernote och Google, bad jag honom skapa ett konto hos Prezi. Här ska erkännas att jag aldrig riktigt själv fallit för Prezi. Jag tycker inte att det är helt enkelt, lite ologiskt, eller också bara snurrigt. Jag gillar ju raka linjer och rutor jag. Men Edgar föll direkt. Utan uppmaning snodde han snabbt ihop en första presentation, och nyss publicerade han den andra. (ursprungsuppgiften var att avsluta veckan med att göra en Prezi och visa lärarna, som prao-rapport)

Enligt vad han säger har han roligt, han har lärt sig massor och han tror sig kunna ha nytta av det mesta i andra sammanhang.
Jag insåg också att jag som handledare inte behöver kunna allt själv.
Det räcker med en tanke bakom, och att veta var man hittar den kunskap som saknas.

Min fråga på detta: varför får dom inte lära sig sånt här i skolan? Det är väl ändå grundläggande verktyg som med fördel borde kunna användas i skolarbetet på daglig bas, och som de dessutom är väl förtjänta av att ha kunskaper i både på fritiden och i yrkeslivet?
Får också känslan att mycket av undervisningen skulle bli roligare med användandet av en del smarta tjänster.


Flattr this

About these ads

11 thoughts on “praovecka

  1. Det finns ju en kurs på gymnasiet som heter persondatorer, men det är liksom så jävla efter i utvecklingen. Kraven för g där: kunna skriva ett textdokument, kunna kommunicera över internet. Skolsystemet är helt enkelt för trögt för att kunna udpdateras så snabbt.

  2. Men vilken tur killen har som kom till dej! Det är hindrande att han någon som man ska lära och som ska klättra på en. Eloge till dej alltså. Nä, dom får inte lära sig det här i skolan för att lärarna inte kan ett skit om datorer. Ungarna ligger steget före. Det är märkligt men så är det. Ska läsa igenom igen. Det fanns mycket som inte jag kan. Tack för info!

  3. Den enklaste anledningen till att det inte finns så mkt IKT i skolan är för att lärarna saknar kunskapen. Snart sker ett generationsskifte där yngre lärare (vi i mellanåldern icke-teknikintresserade o internetgenerationen) kommer ut på fältet.

    Det mer komplexa är att det knappt existerar på Lärarprogrammet. Man får välja till IKT-kurser o är man någorlunda kunnig inom ämnet redan känns det som dagisnivå (eftersom de måste bryta ner allt till noll för de som inte kan nåt). Den IKT som ingår i pedagogiken lär ut grunderna i Office typ. Vilket man tycker att man redan borde kunna om man kommit in på uni?

    För att inte tala om bristen på datorer ute i skolorna. Något som nog alla lärare är överens om är att man får slåss för att få en tid i datasalen!

    (Anm. Jag har läst vid MIUN Härnösand o kan så klart bara tala för de kurserna.)

  4. Tyvärr finns det inte så mycket tid till detta på högstadiet. Inte heller i form av lärarresurser, allt är så slimmat nuförtiden.
    Håller med dig, för många elever skulle detta vara en bra form av undervisning, att förstå att en dator inte bara är en spelmaskin och att använda språket på ett vettigt sätt.
    Hälsa E. så mycket från slöjd-Janne på S-malm, han var en duktig slöjdare.

    • Jag inser att det handlar om resursbrist men tror inte att det har med tid att göra, undervisningen skulle i vissa delar bli effektivare om nätet utnyttjades fullt ut, tror jag. Och hoppas på att nätet inom kort ska tas på allvar i skolans värld. Men då behövs nytänk genom alla led, och en total omställning.
      Jag ska absolut hälsa till Edgar!

  5. Fast det är ju ofattbart att inte mediakunskap är ett ämne i dagens skola. Här i stan vräker de ut datorer till elever från år 6, dottern har fått en jättefin mac, och en ”kurs” i hur man lägger in bilder i dokument typ…

  6. Pingback: Veckan som gick – vecka 14 « Same Same But Different

  7. Mycket inspirerande! Gillar dina tankar på hur skolan skulle kunna använda internet. Intressant att din son är så tveksam och inte tror att skolan kommer ta till sig det. Nu ska jag fråga min dotters lärare hur de använder internet och om de tänkt på att använda bloggar, bambuser och Twitter i skolarbetet. Tror inte det. Men det är nog avgörande hur man frågar, hur man uppmuntrar till nytänkande och nya metoder.
    Tack!

Kommentarer inaktiverade.