dag 04 – en låt som gör mig ledsen

Om jag gjort den här utmaningen för nio år sedan eller så, då skulle det ha funnits ungefär fyrtio tusen miljarder låtar som gjorde mig ledsen. Jag har funderat ett par dagar nu, men kommer inte riktigt på någon som verkligen gör mig ledsen i dagsläget.

Om formuleringen hade varit en låt som får dig att gråta hade urvalet varit något större. Tårar kan som bekant tränga fram i ögonvrån utan att man är direkt ledsen. Till exempel när jag lyssnar till denna.
För att inte tala om när jag ser det här framförandet:

Väldigt berörd blir jag. Men ledsen? Nej.

Så botaniserar jag lite till, och så slår det mig att jag sedan sommaren 2009 blir ledsen av nästan vilken låt som helst av Michael Jackson. Som den här. Men det är inte riktigt låten i sig, utan snarare kontexten som gör mig ledsen. Tanken på Michael Jackson, hans liv, hans för tidiga död.
Men när jag läser på om betydelsen av ordet patetisk så är det nog snarare något patetiskt med denna sorg över Michael Jackson, eftersom jag aldrig lyssnade på hans musik när han levde, utom mer eller mindre ofrivilligt under Thriller och Bad-tiden. Det var först samma natt som dödsbeskedet kom som jag på allvar började lyssna in mig, och upptäckte storheten i hans repertoar. Men eftersom den mänskliga hjärnan och även hjärtat är svåra att begripa sig på är jag osäker på om jag skulle ha insett den storheten även om jag försökt, då Michael Jackson fortfarande var i livet. Och visst är det lite patetiskt att bli ledsen eller i varje fall väldigt låg av att lyssna till denna?

2 reaktioner på “dag 04 – en låt som gör mig ledsen

  1. Det är oftast bara vi själva som tycker våra egna saker är patetiska. Så även de låtar vi närmast instinktivt reagerar på (mina egna http://bit.ly/dYG2rm). Valet av Smooth är inte patetisk, inte det minsta. och det är tur att vi människor är så olika för det ökar vår (min) egen förförståelse. Du blir låg av Smooth, jag tror jag dansar på det sättet – http://bit.ly/eAa4JG :)

Kommentarer inaktiverade.