självmord

Ingen kan göra allt. Ingen kan stoppa alla självmord. Men om vi är många som hjälps åt kan vi åtminstone se till att den som funderar på självmord och googlar inte ska hamna på en sida som hetsar och uppmuntrar, utan istället någonstans där det finns bra information, kanske råd och stöd för hur man orkar vidare när allt är svart.

Du kan hjälpa till, genom att själv blogga om detta, och länka till bra sidor.

Läs mer hos Pontus.

Jag tipsar om Vårdguiden, om Netdoktor, Nationella Hjälplinjen och om Ludmillas blogg. Ludmillas dotter tog sitt liv för ett par år sedan, och hos Ludmilla finns mycket bra information, och personliga reflektioner.

Fler som hjälper till:
Jacob Sunnliden
Magnus Callmyr
Mats Adamczak
Cattas Bubbla
Christina Stielli
Robert Damberg
Doris
Peter Reuterås
Petra Jankov
Per
Essa
Siri Wikander
Medicinbloggen
Extraminnet

43 reaktioner på “självmord

  1. Pingback: Självmord | en vettig blogg

  2. Pingback: Självmord | Magnus Callmyrs hemsida

  3. Pingback: Självmord « Mazocialmedia's Blog

  4. Pingback: Självmord är inte lösningen | CattasBubbla

  5. Pingback: Självmord | Christina Stielli

  6. Har funderat på det där med självmordssajterna ett tag, men inte kommit mig för att rota i det alltför mycket. Är det verkligen så att de här sajterna enbart hetsar och uppmuntrar? Fyller de några andra funktioner, och isf vilka?

    Jag kan inte påstå att jag någonsin gått i självmordstankar, men under en trasslig period i grundskolan (där de mest oroade sig för att jag skulle ha ihjäl någon annan snarare än mig själv) hade jag en del kontakt med kuratorer, vilket gav – mellan tummen och pekfingret – noll.

    Jag tror säkert att det finns skräckexempel, men vi vet inte hur många som söker sig till de här sidorna för att få chansen att prata med någon som själv gått eller går i samma tankar, och kanske till och med räddas av dem.

    Någon som vet?

    • @Beelzebjörn: Du har en poäng, och jag är inte emot att det finns såna sajter, eller att folk har egen fri vilja. Jag tror också att man genom att prata med likasinnade i många fall kan komma på bättre tankar. MEN. Den aktuella sajten verkar inte riktigt fylla den funktionen…

      • Jag tror att man får en missvisande bild av att bara titta på sajterna. Som jag förstår det fungerar de som kontaktpunkter, varpå den mesta av kommunikationen sker förtroligt.

        Jag vill minnas att den dokumentär jag sett på ämnet tog avstamp i sådan korrespondens, men det trixiga är ju att sådan korrespondens bara kommer från människor som tog livet av sig till slut.

        Sedan ska man ju inte sticka under stol med att det knappast är professionella terapeuter som samlas för att ge goda råd på de här sajterna. Det finns mycket som verkar snett.

        Jag tror jag retar mig mest på att i vanlig ordning är diskussionen om ”självmordssajterna” på herrejösses-nivå i media. Det finns mycket utrymme för eftertanke och fördjupning här. Man kanske borde vallraffa?

        • Jag värjer mig mot exakt samma attityd i media mot mycket som har med internet att göra. Men istället för att förfäras osv försöker jag sätta egna avtryck och påverka det jag kan, mot ett öppet, vänligt och hjälpande internet.

          Och nej – jag säger inte att den aktuella sajten inte kan ha hjälpt någon, men den är inte trevlig nånstans och jag tror tyvärr att den också kan ha puttat folk över kanten.

          Nu är det inte heller så att jag försöker krossa den, förbjuda eller stänga ner. Den som vill hitta kommer att hitta den ändå. Men tanken att någon som mår skit får upp den det första dom får känns obra, så jag gör gärna det lilla för att putta ner den lite från toppen.

  7. Pingback: SEO-kamp mot självmordshetsare | Lite av varje

  8. Pingback: SEO-kamp mot självmordshetsare « Myocardial infarction before 50

  9. Pingback: Om att tappa hoppet « Inquietum es cor nostrum donec requiscat in Te

  10. Guiden som ligger överst när man googlar kan väl inte ses som den hetsar eller uppmuntrar. Siten länkar oxå till Vårdguiden. Det är en svår fråga det är väl bättre att få vettiga råd om hur man skall gå till väga om man väl bestämt sig än att själv försöka mixa tabletter och bli ett kolli eller lämna en jäkla mess efter sig som anhöriga får ta hand om. Själv funderar jag mycket på det där om det är bättre att kämpa på eller om man kan komma till en punkt där det för individen i fråga faktiskt är bättre att få avsluta sitt liv, slippa lida. En del säger att de som är nere i en depression inte är förmögna att känna efter själva, inte friska nog att ta det beslutet. Men vem skall bestämma hur någon annan skall må. Att ta livet av sig själv är väl det mest egoistiska man kan göra men det är inte personen själv som går miste om något utan anhöriga. Skall man kämpa på för att andra vill det? Vems känslor går först? Är det att leva livet att gå på tung medicinering för att vara ”normal”? Jag vet inte, det enda man kan säga är väl att det är ett stort tabu att ens prata om att några inte orkar.

    Men jag vill med det inte på något sätt motverka SEO-kampanjen.

    • @Beatrice: Det här är inte svartvitt, lika lite som något annat. Att försöka ändra sökresultat är knappast att försöka bestämma hur någon annan ska må, däremot att försöka hjälpa den som mår dåligt att må lite bättre. Den som redan bestämt sig mår kanske inte bättre av att hamna hos Vårdguiden, men för andra kan det vara bra.
      Om du tittar runt kommer du också att finna personer som berättar hur de bestämt sig, men med hjälp från omgivningen (alt misslyckat självfmordsförsök) faktiskt ångrat sig, och idag lever ett gott liv. Min erfarenhet är att det är ytterst få själmordsbenägna personer som står bortom all räddning, så varför inte göra det lilla man kan för alla de andra?

      I övrigt så ja – det är ett tabu att prata om att vissa helt enkelt inte orkar. Det är synd.

  11. Pingback: Självmord

  12. Pingback: Självmord | Medicin Bloggen

  13. Pingback: Hej, här kan du hitta hjälp om du funderar på självmord « Nattens bibliotek

  14. Pingback: Självmord « Extraminnet

  15. Pingback: Vad kan du och jag göra för att förebygga självmord? « Tankar Och Funderingar « Elwira Kotowska: kreativ informatör och säljande kreatör

  16. Pingback: Självmordskampanjen uppmärksammas i Metro och bloggosfären | Pontus hörna

  17. Pingback: Kampanjen mot självmord uppmärksammas i Metro och bloggosfären | Pontus hörna

  18. Pingback: självmordsguiden « mymlan. the real.

  19. Pingback: Funderar du på att ta självmord? Vill du förhindra att internet inspirerar till självmord? « Lukaspsykologen – En psykologiblogg med känsla

  20. Pingback: Hjälp till att hindra självmord « OmVård blogg

  21. Tack för att du uppmärksammar detta! Det betyder mycket inte minst för att du har många läsare och når ut. Ringar på vattnet…

    Varm kram till dig!

  22. Pingback: Ludmillas Blogg » Du kan hjälpa till att förhindra självmord!

  23. Pingback: Självmord | Jessica Ivarsson

  24. Pingback: Du kan hjälpa till att förhindra självmord! « Jerrys Ord

  25. Pingback: Veckan som gick – vecka 17 « Same Same But Different

  26. Pingback: självmordsguiden – uppföljning « mymlan. the real.

  27. Pingback: ”Google har ingen moral” - DN.se

  28. Pingback: >Självmord – går alltid att förhindra | Diggjo

  29. Pingback: Nyttan med social SEO | Pontus hörna

  30. Pingback: Nyttan med social SEO | Pontus Löf om webbstrategi | Seo/Sökmotoroptimering/Sökmarknadsföring/Sociala medier

  31. Pingback: Nyttan med social SEO | Webbstrateg.nu

Kommentarer inaktiverade.