har du inget man kan dansa till?

Häromkvällen reagerade jag på en tweet, där en person på konsert med bob hund ifrågasatte varför folk köpte biljett och sedan bara stod som stenstoder. Jag blev provocerad, och påbörjade en diskussion som jag inte riktigt orkade slutföra eftersom det var sent.
Varför jag blev provocerad?
Jo, för att jag är just en sån person, som går på konsert och ser ut som en stenstod. Jag står stilla och lyssnar. Eller sitter ner. Oavsett vilket så är jag inte en sång- och dansperson, det är ytterst sällan det spritter i mina ben och jag vill kunna gå på konsert och avnjuta den på mitt sätt utan att ifrågasättas.

Bob hunds konserter är allra allra värst. För bortsett från eventuella andra personer i publiken som stör sig på mitt stillastående så är herr Thomas så jävla uppfordrande och liksom säger åt en att man är en dålig människa om man inte dansar och hoppar och skriker. Och jag är så fånig så jag tar åt mig. Känner mig fel.

Därför vill jag nu göra detta statement: Alla dansar inte. Det går alldeles utmärkt att älska musik, även live, utan att röra sig en enda jävla millimeter. Det betyder inte att jag inte uppskattar musiken lika mycket som du gör. Och ja, i vissa fall kanske man vill stå långt fram också, utan att dansa. Lev med det, att alla inte lyssnar som du gör.

16 reaktioner på “har du inget man kan dansa till?

  1. Bra rutet! Jag dansar oftast inte heller och om jag gör det känns det lite krystat. Den där naturliga rytmen finns liksom inte i blodet.

    • Jag har nog haft det i blodet, men när jag var i tonåren blev jag typ utskrattad när jag försökte dansa på disco och så. Det sitter i, så jag vågar liksom inte, om jag inte druckit alldeles för mycket alkohol, ocharmigt på sitt sätt…

  2. Själv så får jag så ont i fötterna där jag står i mina klackar så jag låter mest också bli ;)

    Fast på Depeche så går det inte att låta bli för min del, så då får kängorna fram och på.

  3. Är det Thomas Öberg, sångaren, du syftar på? Har sett många konserter med Bob hund och aldrig känt att Thomas avkrävt mig att göra på det ena eller andra sättet. Eller så minns jag bara de senaste årens framträdanden. Bob hund anser jag verkligen lyckats med konststycket att gå från att vara ”coola indie-grabbar” på scen till de vuxna män de idag är, helt offentligt. Ge dom en ny chans Sofia, tror inte du avkrävs att lyssna på nåt annat än ditt eget sätt!

    • Min känsla kommer från en spelning från inte särskilt länge sedan. Självklart mycket en känsla hos mig och inte exakt vad han säger. Mer attityd och så.

  4. Personligen så gillar jag inte Bob hund och håller fullständigt med dig om att alla får lyssna på musik precis på det sätt man vill. I övrigt så dansar jag inte heller på konserter och struntar fullständigt om andra gör det. Upplev musik precis som du vill.

    • Jag brukar nog lyssna som jag vill, och det är endast Bob Hund som får mig att känna mig direkt illa till mods på grund av det. Däremot ville jag gärna förklara mig för personen som twittrade om det, eftersom jag kastade mig in i en diskussion och en avslutade den…

  5. Jag är ju en sån som dansar, går liksom inte att sitta still. Att då hela tiden bli knackad på axeln och tillsagd att sitta still är så frustrerande, det förstör hela stämningen för mig. För det händer också, hela tiden. Däremot bryr jag mig inte om någon är stilla. Var och en får bli lycklig på sitt vis liksom. Fast visst, jag fattar att jag skymmer sikten för den där bakom som sitter. Så vi får väl införa dans- och sittläktare på spelningar, lika barn leker bäst tror jag på i detta fall.

    • Ofta är det ju så, att det finns ståplatser/sittläktare. Står man på en ståplats får man nog finna sig i att andra dansar. Och att somliga står still. :)

  6. haha.. nej jag mår som allra bäst när jag får stå alldeles still i människohavet och bara lyssna…

Kommentarer inaktiverade.