vilhelmina – en del av sverige

Det är frustration som får mig att skriva det här, frustration över hur svårt det är för människor att förstå varandra, och frustration över oviljan att förstå. För mig är det ofta lättare att förstå om jag försöker formulera mina egna tankar, så nu gör jag det. Försöker formulera hur jag tänker, om rabaldret kring Twitterkontot @sweden, och Sonja Abrahamsson.

Sonja Abrahamsson har alltså denna vecka fått förtroendet att representera Sverige på Twitter. Kontot @sweden ägs av Visit Sweden. Tanken är att genom olika svenska medborgare ge en bild av Sverige, genom de olika personernas ögon. En ocensurerad, okammad bild. Visit Sweden vet nog vad de gör, vilka risker ett sådant projekt innebär, men lyfter själva tanken om att driva kontot demokratiskt, utan att styra deltagarna och deras twittrande. Den som får förmånen att twittra som @sweden är alltså representant för Sverige, simpelt genom att vara svensk. Det är det kontot vill visa. Mångfald, olikheter och så vidare.

Sonja har fått massiv kritik, både internationellt och av andra svenska twittrare. Framförallt för att hon igår ställde några frågor om judar. Kritiken vänder sig främst mot att hon är ”okunnig och ignorant”.
Det är nästan så att kritikerna kräver att alla människor i Sverige är skyldiga att läsa på om antisemitism, åtminstone innan de tar över det aktuella twitterkontot.

Men gilla läget: Många människor i Sverige är inte pålästa om antisemitism. Många människor i Sverige bryr sig inte ett dugg om genus, HBTQ, internationell solidaritet eller om bakgrunden till rasism. Ska bara intellektuella välutbildade stockholmare få visa sin del av Sverige? Eller är demokrati (även om just demokratidelen i twitterprojektet kan diskuteras) just att visa alla delar, även en ensamstående obildad mamma från Vilhelmina, och Sverige genom hennes ögon?

Om Sonja hade twittrat rasistiska tankar, om hon hade varit nedlåtande och elak, om hon inte visat respekt för människor, då hade jag förstått, eftersom jag tror på människors lika värde. Men det hon gjorde var att ställa några naiva frågor om varför vissa inte gillar judar. Frågor som i sina formuleringar var tydliga med Sonjas egen ståndpunkt – nämligen att judar är människor, dom är som vem som helst, så varför hacka på dem?

Ja, det är möjligt att hennes frågor var okunniga. Men snälla. Om man inte frågar får man inget veta. Om man inte kan måste man fråga. Det var vad hon gjorde. Det är inte ignorans att vilja ha svar. Ignorans är det att inte ens försöka förstå varför en människa ställer en fråga. Jag blir så jävla förbannad på elitistiska intellektuella som aldrig varit i Vilhelmina som dömer ut Sonja för att hon är just okunnig. Hon har till och med jämförts med Ilmar Reepalu, vilket är jävligt irriterande eftersom han är kommunstyrelseordförande i en av Sveriges största städer som dessutom har aktuella problem med just antisemitism. Av honom kan vi kräva väldigt mycket mer kunskap än vi kan av Sonja Abrahamsson, som är en ”helt vanlig obildad tjej” från Vilhelmina. Och observera – obildad är inte detsamma som korkad, dum, puckad.

Ni som kritiserar, har ni någonsin varit i Vilhelmina? Det har jag. Min pappa föddes där. Det är en gudsförgäten liten håla i det vackraste av landskap, Lappland. Där finns skog, berg och sjöar. Och inget mer. Där finns inga universitet, där finns ett knapert kulturutbud, där skattas det högre att kunna köra skoter och fälla en älg än att läsa böcker. Det är en annan del av Sverige, än den stockholmsfixerade eliten på Twitter. Men det är lika mycket Sverige. Och kanske är det för att jag känner igen mig i Sonja som jag skriver det här. För att jag liksom hon är uppvuxen i en släkt från Norrlands inland där studerande och intellektuella diskussioner inte hörde till vardagen, där ”sunt förnuft” vägde tyngre än ”vett och etikett” och där man var tvungen att anstränga sig hårt för att försöka förstå sin omvärld – och ibland ställa dumma frågor – eftersom ingen direkt försökte upplysa en.

Vad som förvånar mig är att några av de främsta kritikerna är personer som ofta höjer röster för att respektera individer, för normbrytande och ökad förståelse för minoriteter. Tänk om just Sonja Abrahamsson är en sådan minoritet, som vi behöver få ökad förståelse för? Eller – o hemska tanke – tänk om hon är i majoritet? Tänk om det är så att en majoritet av svenskarna är just så okunnig som hon om antisemitism till exempel, men att den delen av befolkningen sällan kommer till tals i offentliga sammanhang?

Sonja Abrahamsson är smart. Måhända obildad, jag vet inte hur många böcker hon läst, men hon är inte dum. Hon ser samband, hon noterar, hon tänker fort, stort och framförallt – Sonja Abrahamsson är en ärlig människa. Hon är sig själv. Hon kanske är naiv, men hon är inte ängslig och rädd för att inte uppfattas som tillräckligt intellektuell eller påläst. Hon gör sin grej. Hon tänker fritt. Och hon uttrycker sig precis så fritt som hon tänker. Hon har jämförts med ett barn i sitt sätt att tänka och uttrycka sig. Det är så intressant tycker jag, att när barn gör eller säger saker liknande dem Sonja uttrycker så utbrister människor ofta i ”Men barn är kloka”, eller ”vi borde lyssna mer på barnen, så oförstörda”. Sonja är en vuxen kvinna som vågar fortsätta tänka fritt. Ibland är hon hysteriskt rolig. Ibland inte. Det är inte poängen här. Poängen är att hon är en vanlig svensk som representerar Sverige genom att vara sig själv på ett sätt som jag inte skulle våga. Och det är fantastiskt befriande. Vi behöver fler som Sonja Abrahamsson i mediesverige, inte färre.

Försök förstå vad hon menade istället för att skjuta skarpt och kräva det orimliga.

Tack för ordet.

29 thoughts on “vilhelmina – en del av sverige

  1. Jag håller med — vilket jag får göra bland annat eftersom jag har bott i Luleå, Lund, Eslöv, Eskilstuna … och Stockholm. Samma personer som vrålar att vi måste acceptera ”de avvikande” (konstigt uttryck, faktiskt), kan i nästa sekund racka ner på någon som inte är som alla andra.

    Din slutpoäng är allra bäst: ”försök förstå vad hon menade”. Detta gäller alla i alla situationer. Hurra!

  2. Jag skrev på liknande ämne igår: http://www.feminetik.se/vildmark/?sub=show&id=10500

    Dock vet jag inte om jag håller med dom det du säger om ”obildad, ensamstående mamma”. De orden låter i sig lite nedlåtande. Man kan bildad utan att ha läst på universitet. Man kan veta allt om antisemitism utan att vara intellektuell. Och att just begränsa Vilhelmina till en region där man är på ett visst sätt..är det verkligen så svartvitt?

  3. Kurry – hon kallar sig själv för obildad. Och värderingen att ensamstående och obildad skulle vara negativ ligger hos dig, inte hos mig. Ja, man kan veta allt om antisemitism utan att vara intellektuell.

  4. Varför är det då för dig relevant att i din text skriva ensamstående, obildad mamma? Vad har ensamstående mamma med saken att göra? Menar du att hon inte utgör majoriteten av twitter som ensamstående obildad mamma?

    • Eftersom hon anklagats just för att vara okunnig och dåligt påläst tycker jag att det är relevant att använda ordet obildad. Inte minst som det är så hon själv uttrycker det.

      Ensamstående mamma har förmodligen väldigt lite med saken att göra.

  5. Även om hennes tweets var menat som naivt harmlösa så måste man tänka i ett större perspektiv. Är det verkligen rätt forum att ställa sådana frågor på? Vi på svenska twitter har en helt annan bakgrundsinfo om Sonja och hennes humor vilket gör att vi kan se hennes tweets på ett annat sätt än till exempel amerikaner. Jag har själv skrattat åt hennes tweets eftersom jag känner igen hennes ton medan andra inte fattar någonting eftersom de inte har samma förförståelse. Men att börja ställa frågor om judar och judehat där var verkligen omdömeslöst gjort, hur det än var menat. Tycker inte det är särskilt elitistiskt av mig att anse det och man behöver inte vara medveten om antisemitism eller politik för att ha sweden-kontot. Och det där sunda förnuftet, det är viktigt oavsett vilken del av landet du kommer från.

  6. Intressant resonemang. Klokt att inte vara rädd för att exponera sin bristande bildning. Samtidigt ställer jag mig frågande hur det kan komma sig att någon som man kan förmoda har gått genom det svenska skolsystemet saknar en sådan bit av det som jag tror att de flesta uppfattar som allmänbildning.

    Här är ett inlägg om geografisk allmänbildning (I vilket landkap ligger Kristianstad och Malmö): http://infontology.typepad.com/infontology/2010/08/men-vad-s%C3%A4gs-om-lite-vanlig-kunskapsinh%C3%A4mtning.html

    • Jag fick inte lära mig mycket i skolan om antisemitismens historia. Bara en massa om gaskammare under andra världskriget.
      Jag var tvungen att göra ett eget specialarbete om just Israel/Palestinafrågan för att få veta mer.

      • Ja, jag håller med om att fokuset i skolan var konstigt, och att jag kanske också lärde mig mer att det var ett ”jobbigt och känsligt ämne”. I vissa fall bör ju såna ämnen tas upp till diskussion på ett naivt sätt, men den här gången var det över gränsen även för mig…

  7. Jag tycker nog att frågorna i sig inte var förargliga. Det var det faktum att de kom efter ett svar som jag tycker att det är illa.

    ”Om Sonja hade twittrat rasistiska tankar, om hon hade varit nedlåtande och elak, om hon inte visat respekt för människor, ”

    Jag tycker att hennes svar till journalisten från Tyskland med bl a orden mein fuhrer var både racistiskt, nedlåtande, elakt och med bristande respekt på människor från Tyskland. Det var här jag gick i taket. Trycker hon att alla från Tyskland ska ställas till svars för vad deras anfäder gjort och faktiskt flera inte gjort?

    Att sedan fortsätta att ställa frågor ang judar efter det var synnerligen osmakligt, ogenomtänkt och ja, korkat.

    Så jag ser inte det hon gjort som antisemitiskt vilket, verkar vara kritiken hon fått, utan jag ser henne som gör gör just det du anför att hon inte gör. Någon som dömer folk för deras ursprung. Och om detta inte var hennes avsikt och alla ni som ”känner” henne vet det så borde ni ge henne mycket hjälp i att förstå hur hon uppfattas av de som inte känner henne. Eller ser ni inte heller?

    • @Jon: Så du tycker att det hade varit ok om Sonja svarade en svart person som frågar om den kan hjälpa till med något med; Ja visst min slav, hjälp på bara? Eller om hon svara en ung tjej som frågar om hon får ställa några frågor med; Ja visst din lilla slampa, fråga på bara?

      Tycker du på allavar att man får ”leka” hur man vill? Vill dessutom tillägga att inga av mina exempel går att jämföra hemskheten med att liknas vid Hitler, men jag orkade inte hitta på något där jag kunde sätta in ordet pedofil.

  8. I samma ögonblick som Sonja accepterade att företräda Sverige genom att ratta @sweden accepterade hon också att bedömas som en officiell talesperson. Jag tycker att det är sorgligt att du försvarar hennes brist på bildning, kunskap och omdöme på ett som som får dessa egenskaper att framstå som näst intill beundransvärda.

    För övrigt anser jag att rökning borde förbjudas.

  9. Du mymlan agerar ju som mentor för tjejen. Det har hon bloggat om. Samtidigt väljer du att inte nämna detta. Lite pinsamt att din skyddsling avslöjas över hela världen som en inskränkt xenofob. Men Abrahamssons fascination med bla Hitler var inget hemlighet, framkommer ofta på hennes blogg och videoblogg.

    Kommer samma argument fram även när en medlem i SDU i tex Vilhelmina kritiserar islam?

  10. Pingback: Därför är förintelsen unik « Jakten på berättelsen

  11. Pingback: Från enfald till mångfald « antropomorf

  12. jamen visst får man vara obildad och försöka skapa sig en åsikt om en fråga, men nu blev det ju inte så bra? och istället för att hålla henne om ryggen ska man kanske köra lite tough love och stötta henne i hur man på PR-fräscht sätt ber om ursäkt? så kan vi alla gå vidare?

    men att nån annan ska gå i god för henne och skylla på hennes uppväxt fattar jag inte mymlan. jag följer dig på twitter och läste i nån tweet hur du beundrar henne för att hon vågar något som du inte har vågat, och det är väl en fin känsla man får behålla även om den man beundrar fuckar upp? skylla på uppväxt duger inte för våldsamma invandrare så varför ska det duga för en ibland alltför frispråkig norrlänning? shit happens när man talar klarspråk. det hör till. men då måste man kunna lappa efter hand också.

    och sen bor vi ju i en demokrati, där man måste ta reda på saker själv ibland. kan inte skylla på att skolan inte har berättat om antisemitism. vi måste lära oss ta skiten som vi själva skapar på internet alltså, inte skylla på uppväxt eller skola.

  13. jag hade inte en tanke på obildad när jag läste hennes tweets igår, jag tänkte vågat, för så fort man säger ordet ska alla andra tycka, men som du säger ställde hon en vänlig fråga helt utan tvivelaktig värdering och det var nog för att få kritik.

      • @mymlan: Byta ut ordet nog mot tillräckligt ;-)

        Så uppfattar jag det i alla fall.

        Sedan att jag inte tycker att malin ser hela sammanhanget är en annan femma som tydligt framgår av mina övriga kommentarer :)

  14. När jag var yngre, dvs på 1980-talet, försökte jag också sätta ljus på skenheligheten.

    Jag har studerat (mest i Lund) och umgåtts i kretsar med etablerade akademiker. Mest med folk som doktorerat och som undervisat i humaniora. Och jag försökte påminna om hur anti-zigenska attityder verkade vara helt OK vid bildade middagsbord, och om hur föraktet kunde flöda för obildade människor i de småorter som många av oss kom ifrån. Och jag försökte i god tid varna för risken för anti-muslimska och anti-arabiska strömningar.

    Det enda jag uppnådde var att själv bli stämplad som …ja, jag vet faktiskt inte som vad. Som socialt osmidig, kanske?

  15. Pingback: @sweden utmanar varumärken och transparensen

  16. Pingback: What’s the fuzz with Hitler? « bakjour

    • Enligt Sonja – inte.
      Och vad det än var så var det delar av kritiken, den elitistiska, som jag reagerat på i det här inlägget, oavsett vad Sonja sagt eller inte och i vilket syfte.

  17. Pingback: Digitala Affärer » Blog Archive » Digitala veckan: Webbhotell och @sweden

Kommentarer inaktiverade.