skogsfynd

Idag smet jag från jobbet en stund och begav mig till skogen.
Tanken var att jag skulle hitta och plocka lite svamp. Det gjorde jag inte. Åtminstone inga ätliga svampar som jag kände igen. Däremot hittade jag flera stora, svarta väldigt blanka skalbaggar. En av dem fastnade på bild. Jag tycker att den är vacker.

Mindre vackert var det här kraniet från ett djur som jag inte riktigt vet vilket. En ko kanske? Någon som är duktig på att identifiera djurkranier får gärna räta ut frågetecknen kring detta. Om någon har en teori om varför någon monterat upp ett kokranium på ett träd i skogen och målat ena hornet rött så är jag också idel öra.

Förutom ovanstående hittade jag massor av riktigt stora blåbär. Dom plockade jag med mig hem. Skalbaggen och kraniet lämnade jag kvar i skogen.

4 reaktioner på “skogsfynd

  1. Får kan vara stora…
    Men annars måste det vara nöt? Kolla hornen, väldigt koliknande. Guuud vad spännande! Sitter ögat kvar eller? Ser ut som ett öga på en katt…
    *bildgooglar kranier*

    • Fått flera kvalificerade gissningar på ko, vilket låter rimligt tycker jag.
      Nej – ögat sitter inte kvar, det är ett hål rakt in i kraniet där. (däremot hade någon stoppat in en gammal plastkassa i hålet, den tog jag bort för att få en snyggare bild)

Kommentarer inaktiverade.