måndagspanel

Från och med idag sitter jag i en nyhetspanel i Radio Västernorrland (P4) varje måndag morgon. Eller nästan varje måndag. Egentligen tycker jag att det är grymt (enligt ordets ursprungliga betydelse) att behöva gå upp så tidigt på måndagar, men jag tackade ändå ja av två skäl. Just för att komma upp. Rivstarta veckan. Och så för att ha en tydlig anledning att hålla koll på nyhetsflödet. Idag bestod panelen av mig, Mange Hellberg och Berivan Mohammed. Dagens ämnen var hockey, (eller snarare det faktum att Örnsköldsvik och Timrå kommun satsar ett gäng miljoner på elitseriehockey), talangprogram som X-factor och sist pratade vi om metadon. Jag trodde att programmet skulle finnas att lyssna på här men det har inte kommit upp än, kanske senare idag.
Jag tyckte hur som helst att:
Det är helt okej att kommunerna satsar pengar på hockeyn, utifrån devisen att folket behöver bröd och skådespel. Men att det finns en rad andra kulturyttringar som också behöver stöttning. Alla gillar inte hockey.
Jag är kluven inför talangtävlingarna och skäms för att jag skrattar åt dem som gör bort sig.
Metadon bör vara tillgängligt för alla och pengar är ett extremt dåligt argument för att hindra folk från att få delta i metadonprogrammet, vilket är fallet i Västernorrland. Däremot är jag inte helt säker på att metadon är det bästa sättet att hantera sitt missbruk. Beroendesjukdomen bör tas itu med på andra sätt, inte bara hållas i schack.
Jag gruvade mig lite innan, kände mig osäker på om jag skulle ha något att säga överhuvudtaget om de här ämnena, men väl på plats var det oväntat roligt och tiden gick alldeles för fort. Ser redan fram emot nästa måndag, den tidiga timmen till trots.

Uppdaterat: Man kan lyssna här, en kvart in ungefär, efter Ekot. Och sedan fortsätter det här, efter de lokala nyheterna.

4 reaktioner på “måndagspanel

  1. Överlag är boken faktiskt ganska romantiserande och hyllande till opiumets effekter och det är svårt att veta om det som Lee presenterar är den traditionella kinesiska synen på opiumrökning eller om det är hans egna slutsatser. En sak som är säker är dock att han är starkt kritisk till västvärldens användande av patenterade farmaceutiska och dyra läkemedel som används för att bota allt från sömnsvårigheter till psykiatriska symptom. Redan på sidan tre slår han fast att anledningen till att opium är olagligt är för att skydda ”the profits of the politically powerful pharmaceutical cartels” (s. 3) som har ett mycket lukrativt internationellt läkemedelsmonopol idag och han menar att forskarvärlden medvetet servar dessa intressen. Om det inte vore för detta så skulle vi enligt hans mening idag kunnat ha fått fram ett opiumderivat som vore icke-beroendeframkallande och säkert (s. 54).

Kommentarer inaktiverade.