litet ord gör stor skillnad

Jag har skrivit en notis på Ajour om dhen.se, tjänsten som omvandlar alla pronomen på sajten till könsneutrala hen, henom och en till för man.

Fick en kommentar på Facebook, från en som undrade om hen missförstått alltihop. Om inte meningen med hen är att det ska användas när könet är okänt eller en behöver skydda en källa, till exempel. I min värld är det så. Meningen är inte att han och hon ska utrotas.

Men. Testa att använda dhen.se eller henerator.se. Läs texterna. Fundera över dina egna reaktioner.
Själv blir jag förvirrad och lite osäker, då jag inte vet vilket kön omskrivna personer har. Frågan är då om problemet är att jag ej vet könet, eller om problemet sitter i mig och mina fördomar kring kön?
Varför är det så viktigt för mig att veta om den rånade personen är man eller kvinna? Varför drar jag slutsatsen att rånaren är en man utan att det står där?
Jag säger inte att könet aldrig är relevant. Jag säger bara att jag fick en tankeställare av att läsa dhen.se. Så även om sajten i sig är banal och kanske framförallt rolig finns där en seriös poäng varför jag tycker att du ska använda den för att testa dig själv och dina egna fördomar kring kön.

Här har jag skrivit mer om hen och varför det är rimligt att använda.

