dag två av femtio – allen carr

Idag har jag börjat föra protokoll över alla mina cigaretter. Vad jag redan nu inser är att jag inte är särskilt sugen. Alltså jag har rökt tre cigg hittills idag, och bara av vana. Alltså, vanan att ta en när jag vaknar, en när jag druckit kaffe, och en efter en timme liksom. Utan att känna något starkt eller påtagligt sug. Intressant.
Protokollet har fyra kolumner. En för vilken cigg i ordningen det är, en för klockslaget, en där jag skriver nivån på röksuget på en skala 0-3 och en där jag skriver situationen eller känslan. Nyss rökte jag och hade inget bättre att skriva i den sista kolumnen än att ”det var dags”. Säger ju en del om hur pass onödig den ciggen var.

Många har tipsat mig om den här boken:

Boken på bilden är mitt andra exemplar av den. Läst två gånger. Hade en innan dess som jag lånade ut, den hann jag också läsa två gånger. Det intressanta är att jag läst dem lite halvhjärtat kanske, eller helt enkelt inte varit motiverad. Men varje gång jag läst den har jag tänkt att ”den dagen jag slutar röka ska jag använda den här boken”. Nu har jag en annan plan, som är en kombination av flera olika metoder, men jag har bestämt mig för att läsa boken parallellt med övriga övningar. Ett kapitel om dagen, eller två. Inte för många, då går det för snabbt och hjärnan hinner inte riktigt med. Tanken med boken är ju att man hjärntvättar sig själv att helt enkelt inte vilja röka, och jag tror att det krävs mer än en dags sträckläsning för att bli riktigt hjärntvättad.

Läs mer:
Sluta röka
Dag ett

10 reaktioner på “dag två av femtio – allen carr

  1. För mig funkade inte nedtrappning. All or nothing, så att säga. Och när jag väl bestämt mig så var det inga problem. Jag satte ett datum och sen var det så. Inga undanflykter. :D

    • Jag är inte heller inne på att trappa ned egentligen. Mer att mentalt förbereda mig, och om jag under tiden blir ointresserad av eller mindre sugen på att röka så är ju det bra, tänker jag.

    • Och att utesluta cigaretter eller bestämma mig för att avstå fram till dess så är det mer för att öva mig på känslan, så att jag är förberedd när dagen D kommer.

  2. Pingback: dag tre av femtio – stress och ångest | mymlan

  3. Vad lustigt! Jag bestämde mig på allvar att sluta igår, och då skrev jag i ett anteckningsblock ”Tidpunkt och anledning till att jag var sugen”. Där har jag tänkt att jag att jag ska anteckna varför jag blir sugen, när jag blir sugen. Men hittills har jag inte antecknat nåt. Slutar du nu kan vi ju alltid säga att vi varit rökfria lika länge :)

  4. Pingback: sluta röka – hur går det? | mymlan

  5. Pingback: det bidde ingen champix | mymlan

Kommentarer inaktiverade.