dag tre av femtio – stress och ångest

Igår var en bra dag i slutaröka-hänseende. Det var första dagen som jag förde protokoll, och jag vet inte om det berodde på protokollet eller något annat, men jag rökte betydligt mindre än vanligt, och kunde konstatera att de flesta cigaretterna var onödiga utifrån nivån på mitt sug, som jag antecknar för varje cigg. Insåg också att jag är mer röksugen på kvällarna än på dagen. Kanske rastlöshet, kanske annan anledning. Jag kände också efter när jag rökte. Typ, hur smakar det, hur känns det? Och det kändes dåligt. Visste jag ju redan, men det kändes sämre än vanligt. Ett tag på eftermiddagen kändes det faktiskt som om jag aldrig mer kommer att vilja eller behöva röka. Det var en skön känsla, och inte förknippad med någon separationsångest alls. Har haft sådana känslor förr men de försvinner ofta inom någon timme, så även igår. Men det är bra att anteckna och memorera den känslan, och vara medveten om att den kommer att bli starkare och ta över ju längre sedan det är jag rökte den sista ciggen.

Idag fortsätter jag att föra protokoll. Med helt annat resultat, för idag är en sådan dag när jag är stressad, när jag har lite ångest inför vissa saker i livet som jag i stunden ej kan göra mycket åt, och det är sådana gånger jag röker som värst i vanliga fall. Så även idag. Vad som är bra med protokollet är att jag fyller i känslan, och det blir väldigt tydligt att hur stressad jag än är, hur mycket jag än inbillar mig att en cigg ska lugna ner och få mig att må lite bättre, så gör den inte det. Det känns inte ett dugg bättre efter att ha rökt en cigg. Det ska jag memorera, viktig insikt tycker jag.

En annan sak jag hade tänkt göra idag var att ringa och beställa tid hos läkare för att få recept på Champix, en medicin som rökavvänjaren rekommenderade som komplement för att ta sig igenom det värsta. Men den här stressen och ångesten gör att jag inte riktigt klarar av det samtalet, så det får bli en annan dag. Som tur är har jag inte så bråttom, det är 47 dagar kvar och tanken är att jag ska börja med medicinen i slutet, när jag verkligen ska sluta och inte bara förbereda mig för det.

Läs mer:
Sluta röka
Dag ett
Dag två

2 thoughts on “dag tre av femtio – stress och ångest

  1. Mymlan
    I juli förra året drog jag ner antalet cigaretter från i snitt 37 per dag till 12 och märkte skillnaden efter en vecka. Jag röker fortfarande men har bara ökat antalet upp till snitt 15 per dag. Jag bestämde mig för att bara röka de cigaretter som smakade bra. Och det är inte så många!
    Lycka till!

Kommentarer inaktiverade.