dag nio – nej jag har inte slutat röka

Somliga verkar tro att jag slutat röka. Men nej. Det har jag inte.
Jag ägnar mig åt femtio dagars mental förberedelse, så att jag om femtio dagar ska kunna sluta och veta varför och hur, förhoppningsvis en gång för alla.

För mig är det nödvändigt med denna mentala hjärntvätt av mig själv. Jag röker på som vanligt, men har fyllt i ett protokoll över när jag röker och hur jag känner när jag gör det, och det har visat sig att jag bara genom att tänka flitigt på att inte röka och försöka intala mig själv att jag inte röker har minskat konsumtionen nästan med hälften. Alltid något, även om rökavvänjaren som jag pratat med inte rekommenderade att trappa ner. Hans argument för det var att ifall man trappar ner för mycket, så att man kanske bara röker två-tre cigg om dagen, så blir dessa så viktiga att det blir ännu svårare att sluta än om man röker två paket om dagen. Jag förstår precis hur han menar, men tror att den minskning jag genomgått hittills utan att ha bestämt mig för att göra det, är precis lagom.

9 reaktioner på “dag nio – nej jag har inte slutat röka

  1. Kära Du!

    Jag rökade en ask Prince om dagen fram tills Sara vara fem år. Då slutade jag. Det hade jag gjort flera gånger men den här gången gick det bra. Heja, Mymlan! Jag tror att vi alla har olika knep för att sluta, för mig var det klokt med en lista. Ta den om du vill ha – du hittar säkert din egen väg, kanske med en blanding av våra allas tips.

    1) Att dra in rök och blås ut rök och dessutom betala för det är osmart.
    2) Att röka ser ointelligent ut
    3) Det bildas fina små rynkor runt munnen – det är inte snyggt.
    4) Även om du inte tror det, så stinker det nikotin runt en rökare, speciellt om de kommer direkt från en rökpaus och jag lovar – det stinker!
    5) Tänderna blir gula
    6) Hyn åldras i förtid
    7) Att betala för något som är skadligt är osmart
    8) Det du gör efterapar dina barn (jag hade Sara att tänka på)
    9) Det är inte sexigt att röka
    10) Det förpestar dina kläder
    11) Du sparar en jävla massa pengar att inte röka
    12) Du blir piggare av att inte röka

    Det fanns fler punkter i in lista, men de har jag glömt nu.

    Lycka till, jag hejar på dig!

  2. Kör hårt, Mymlis! Jag tror på dina 50 dagars förberedelse, men liksom rökavvänjarsnubben tror jag inte på nedtrappning.
    Kolla nu Evas argument ovan och se till att du blir lite eldad av dem!

  3. Undrar om du kommer att berätta för oss då du slutar? En sådan milstolpe efter mödan, kanske du vill behålla för dig själv. Skulle förstå dig :)

      • Ah, kan förstå det då. Har läst en del av det du skrivit och får uppfattningen att du är en stark människa. Tror bestämt att denna kamp kommer att ha dig som segrare. Den största pressen kommer ändå från dig själv, oavsett om det är i offentlighetens rum eller i det tysta.

  4. Åhh har helt missat att du har börjat att uppdatera oftare. Men jag blir glad i själen av att du funderar på att sluta röka. Så all lycka till till dig, offentligt eller inte. Och ingen dömer dig om du misslyckas så ta bort den pressen från dig.

Kommentarer inaktiverade.