dagens köttfria – risotto

Jag fortsätter med ambitionen att äta köttfritt på måndagar.
Idag blev det risotto till lunch.

Normalt brukar jag ha saffran i men nu gjorde jag den utifrån principen att ta vad man har, och jag hade ingen saffran. Ingen parmesan heller.

Vad jag hade hemma:
risottoris
några scharlottenlökar
torkade trattkantareller
blomkål
prästost
vitt vin
buljongtärningar
olivolja
dragon
salt
peppar

Så här gjorde jag:
Jag började med att hacka löken och fräsa i olja i en stor panna. Samtidigt kokade jag upp buljong med lite torkad dragon i en kastrull, (kycklingbuljong är väl fusk när man ska vara köttfri, men vafan)
Tillsatte tre deciliter ris (i pannan med löken) som fick fräsa med ett par minuter. Sedan hällde jag över ett par deciliter vitt vin och en stor näve torkade kantareller. Därefter spädde jag eftersom med buljongen som hölls kokande under tiden. Jag delade även blomkål i små bitar och lade i. Efter ungefär tjugo minuter när riset kändes genomkokt men med lagom tuggmotstånd smakade jag av med salt och peppar och blandade ner ett par deciliter riven ost.

Det blev gott.

Här finns recept på vegansk tomatsoppa med bönor, ingefära och apelsin.

3 thoughts on “dagens köttfria – risotto

  1. Pingback: vegetarisk lasagne | mymlan

  2. Pingback: drottningpasta | mymlan

  3. Pingback: köttfri måndag | mymlan

Kommentarer inaktiverade.