sluta röka – hur går det?

Dag sjutton idag.
Många frågar mig hur det går. Jag har haft en dipp, eller rättare sagt – jag har haft huvudet fullt av så mycket annat att jag inte fokuserat så mycket på rökningen. Eftersom jag är en helhjärtad person, som har svårt att fokusera på flera saker samtidigt har jag för länge sedan insett att om jag ska lyckas sluta så måste jag gå in för det till hundra procent. Göra det till ett prioriterat projekt. Nu är ju livet inte riktigt så enkelt, det består av många delar och vissa av dem har tagit över den senaste veckan. Inte har det blivit särskilt mycket läsning i boken heller.

Betyder det att jag har gett upp?
Absolut inte. Jag har idag ringt och beställt tid hos läkare för att få recept på Champix, sådan slutarökamedicin. Jag har tagit en långpromenad i den vackra hösten, ett sätt för mig att samla tankarna och försöka hitta tillbaks till beslutsamheten att sluta röka. Det ger dessutom motivation att sluta för att få bättre kondis.
Jag har ungefär en månad på mig och det måste gå. Med hjälp av mental hjärntvätt, medicin och ett och annat hejarop från omgivningen ska jag lyckas. Tack till er som bryr er, frågar hur det går och delar med er av egna slutarökahistorier – det är faktiskt de som hjälper mest. Andra som berättar hur de gjorde, och hur bra det känns att ha slutat.

8 thoughts on “sluta röka – hur går det?

  1. Champix? – Var jävligt försiktig med detta. ”Var särskilt försiktig med CHAMPIX
    Det har förekommit fall av depression, självmordstankar, självmordsbeteende och självmordsförsök hos patienter som tar CHAMPIX. Om du tar CHAMPIX och utvecklar oro, nedstämdhet, förändringar i ditt beteende som oroar dig, dina anhöriga eller din läkare eller om du upplever självmordstankar eller självmordsbeteende ska du avbryta din behandling och kontakta din läkare omedelbart.”
    http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20060105000057&DocTypeID=7&UserTypeID=2

  2. Åh! Hur bra det känns att ha slutat! Det känns fortfarande, sjutton eller så år sen, HELT underbart. Jag tänker på det flera gånger i veckan, varje gång jag ser rökare i min ålder, hur skönt det är att vara av med suget och lukten och behovet och allt det där. Faktiskt! Jag känner mig lätt och fri.
    Det är också härligt att tänka på att mina lungor är rosa igen som de ska vara, inte grå och kletiga.
    Kort sagt: Det är SÅ värt det.

  3. Jag har slutat röka två gånger, ena gången gick det inte så bra, andra gången väldigt bra. När det gick bra så satte jag ett datum, och på det datumet hade jag slutat röka, var ickerökare, och visste att jag inte skulle röka mer. Vet inte hur det gick till, men iom den ”omprogrammeringen” så var hela processen väldigt enkel. Det fanns inga tvivel i mig helt enkelt.

  4. Jag fick en bok av min tandhygienist i dag ”Sluta röka och snusa på 4 veckor” av Barbro Holm Ivarsson. Den tänker jag läsa och förbereda mig för mitt rökstop. Har inte satt något datum men det kommer. Om din motivation vacklar så kan jag berätta för dig om hur rökning påverkat mina tänder. Men jag tror du har en stark ickerökare som bor i dig, det gäller bara att släppa fram den personen. :) Heja och heja, detta kommer du att klara. :)

  5. Hej….Det GÅR att sluta röka om man värkligen vill,men det kan ju vara fruktansvärt svårt,ju.Jag slutade för treton år sen,efter mååånga års rökande.Det gick bra,med hjälpav nikotintuggummi….
    Lycka till! /Sölvi

  6. Jag åt en medicin som heter Zyban. Den används i USA bland annat MOT just depression. Jag fick inga som helst besvär av den, den funkade toppenbra! Fast den var svinigt dyr och på den tiden när jag skulle sluta röka var den inte subventionerad heller. Det sved – men sen tänkte jag på hur jag gladeligt lagt ner X miljoner som bara har gått upp i rök… Då blev valet inte så svårt.

    Kör hårt, du går åt rätt håll!!!

Kommentarer inaktiverade.