kanelbullens dag

Jag skiter egentligen fullständigt i att det är kanelbullens dag.
Men jag gillar kanelbullar. Och doften har slagit emot mig flera gånger idag när jag varit och handlat. Eftersom jag verkligen inte gillar köpta bullar blev jag inspirerad att baka egna, så det gjorde jag.

När man har bakat får man äta hur många man vill sen.

Dom blev jättegoda, och den som är intresserad kan få ett par av mina knep.
Jag gör en vanlig jävla bulldeg enligt recept i nån gammal kokbok. Viktigt är att använda smör och inte margarin. Viktigt är också att inte använda för mycket mjöl, degen ska vara lite kladdig, så att den är nästan omöjlig att jobba med.
Viktigast är såklart fyllningen. Man får inte snåla med den. Har räknat ut att jag nog använder fyra gånger så mycket smör och ännu mer kanel i fyllningen än vad det står i de recept jag lyckats finna. Margarin är absolut förbjudet att använda.
Slutligen får man inte grädda dem för länge. De ska inte se för välgräddade ut, för då blir de lätt torra och trista. De ska tas ut precis när de fått färg. Det gäller att passa dem, faktiskt att sitta och titta in i ugnen för det är en fråga om tajming och en minut hit eller dit kan förstöra en hel plåt. Man vill ju inte ta ut dem för tidigt heller så att de är degiga, för då får man ont i magen.

3 thoughts on “kanelbullens dag

  1. Jag älskar också kanelbullar! Mammas var bäst, men hon bakar inte nu för tiden. Idag blev det två skitstora kanelbullar från Toker… Willys. Gott, men fy te rackarns vad jag mådde illa sen…

Kommentarer inaktiverade.