köttsoppa

Jag gillar höstmat. Soppor och grytor, rotfrukter och kål. Långkok. En del hävdar att soppa inte är riktigt mat och att man inte kan äta sig mätt. Jag håller inte med. Det beror ju helt på vad man har i den, och även hur mycket man äter. Jag gillar matiga soppor.
Idag gjorde jag köttsoppa.

Det här använde jag:
En bit högrev
Tre deciliter fond från tidigare långkok på kött
En slatt rött vin
Balsamvinäger
Soja
Lagerblad
Stjärnanis
Chilisås
Passerade tomater
En stor gul lök
Några morötter
Vitkål
Linser
Majs
Salt
Peppar

Så här gjorde jag:
Jag började med att koka köttet i fonden. Den täckte inte riktigt hela köttbiten så jag tillsatte chilisås, soja, rött vin och balsamvinäger. Lade i några lagerblad och några stjärnanis. Köttet fick koka i ungefär tre timmar. Jag plockade upp köttet, silade fonden och hällde tillbaks den i kastrullen. Sedan delade jag köttet i lagoma bitar. Hackade och stekte löken, slantade morötterna, och hackade vitkålen. Så lade jag alltihop i grytan, tillsammans med en näve linser och en packe passerade tomater. Fyllde på med lite vatten och en burk majs och kokade i ytterligare en halvtimme. Sedan smakade jag och tillsatte lite salt och peppar. Det blev gott med en klick creme fraiche i tallriken.

Ps. Har man ingen färdig fond kan man koka köttet med buljong, massor av rött vin, apelsinjuice, bitar av lök, selleri, kryddor man gillar osv. Ta det du har hemma och sånt du tycker om så blir det förmodligen bra.

