läsvärt

Det känns som om jag har blivit allmänt dålig på att tipsa och länka, så jag tänkte skärpa till mig på den fronten.
Här kommer därför en summering av vad jag läst, lärt, uppskattat, upprörts och roats av under den gångna veckan.

Lisa Bjurwald upprörs lite över att Dagens Nyheter inte riktigt har koll på genren chick lit. Det är ganska roligt tycker jag. När Bjurwald själv skrev för DN lyckades hon utnämna Hillary Clinton till USAs första kvinnliga utrikesminister.

Realtid.se har väl aldrig varit ett ställe man sökt sig till för att läsa smarta och initierade texter. Så man kanske kan säga att den här texten om en överklassunge som diskuterar skoputs på middag med sin far passar bra in på sajten.

I veckan utsattes ett gäng viktiga sajter i Sverige för överbelastningsattacker. I vanlig ordning skrev många tidningar riktiga skrämselartiklar och det är bra att det finns folk som reder ut begreppen. Som Jack Werner, Anna Troberg och Marcin de Kaminski.

Johannes Forssberg har skrivit en artikel där han kritiserar Amnesty för hanteringen av Julian Assange. Noteras ska kanske att svenska Amnesty inte ställer sig bakom internationella Amnesty i den här frågan.

Att Marcus Birro verkar ha spårat fullständigt är väl ingen nyhet, men Daniel Swedins sågning är ändå läsvärd.

Knappast någon kan ha missat att Ikeakatalogen i Saudiarabien inte visar några kvinnor på bild. Någon kanske har missat Soran Ismails kommentar till händelsen.

För er som läser min blogg är det knappast någon hemlighet att jag gillar ordet hen, även om jag inte använder det särskilt ofta. Framförallt tycker jag att det är vansinnigt intressant att studera ilskan och upprördheten hos hen-motståndarna, som inte sällan själva använder ord som är betydligt mer kontroversiella av olika skäl.

Jag förmår inte bli upprörd över den här bilden. Jag förmår inte tycka om den, men jag tycker inte illa om den heller. Det är ju bara en bild?

Redan i måndags tipsade jag om den här texten av Isobel Hadley-Kamptz. Har du inte läst den – gör det. Sedan kan du föralldel kolla in min kommentar till inlägget.

Vill du bli varm i hjärtat och magen? Återfå hoppet om mänskligheten som dippar då och då? Läs den här texten av Martin Schibbye. Utan kärlek är vi maskiner.

Svenska akademiens ständige sekreterare Peter Englund har inte börjat twittra.

Har du missat bloggen Journalisttips? Den är fantastiskt bra, både för yrkesverksamma journalister, studenter och lekmän i en värld där alla är journalister. Den bjuder på många tips och trix som är användbara för precis vem som helst.
Och apropå journalistik, avgående radiochefen Mats Svegfors, tidigare chefredaktör på Svenska Dagbladet, ligger inte på latsidan. I Aftonbladet skriver han denna mycket läsvärda drapa där han kritiserar Schibsted för slakten av SvD.
Och så ännu mer journalistik: Jan Gradvall har gjort sin Tintin-research.
Jag vet att Jan Gradvall är intresserad av typsnitt, men jag vet också att han inte är elitist. Därför skulle det vara intressant att höra hans tankar om det här radioprogrammet om Comic Sans.

Det här är så dumt så klockorna stannar. Av så många orsaker. Personal i skolmatsal får inte lyxa till maten även om det inte kostar mer för kommunen, eftersom det ska vara lika för alla. Dåligt för eleverna, dåligt och demoraliserande för personalen som inte uppmuntras att göra sitt bästa.

Behöver du förresten blogginspiration? Sonja har några tips.

Slutligen: Jag tänker på Kristian nästan hela tiden.

One thought on “läsvärt

  1. Märklig kommentar om att Elisabeth Olsson Wallins bild ”bara är en bild”. Den säger mycket om dig som person. Bilden kränker Sveriges staschef som råkar vara Kungen och även hans hustru, som råkar vara Drottningen. Vad man än tycker om monarki som statsskick så går EOW långt över gränsen för vad som är acceptabelt. I Sverige får man 2012 förolämpa hur mycket som helst utan att det leder till något ansvar. Möjligen får man räkna med anonyma hot och påtryckningar på annat sätt, det kan hon gott ha. Att smutskasta rikets statschef och hans familj på detta sätt är bedrövligt.

Kommentarer inaktiverade.