vegetarisk lasagne

Det är måndag idag, och det betyder att jag äter köttfritt.
Dagens rätt lagade jag redan igår, för att den är så mycket godare dagen efter. Jag gjorde en vegetarisk lasagne. Det var inte riktigt planerat, så jag gjorde som man gör, tog vad jag hade hemma.

Detta hade jag hemma:
Gul lök
Vitlök
Vitkål
Stora vita bönor
Svarta bönor
Röda linser
Chilifrukt
Krossade tomater
Lasagneplattor
Mozarella
Vällagrad prästost
Grädde (riktig vispgrädde, ingen jävla matlagningsskit)
Salt
Peppar
Basilika
Paprikapulver
Balsamvinäger
Chilisås
Olivolja

Så här gjorde jag:
Jag hackade löken och fräste den i olivolja. Tillsatte hackad chili, vitlök och vitkål och lät det fräsa en stund till. Under tiden kokade jag linserna i grönsaksbuljong. Sedan hällde jag på krossade tomater, linser och bönor i pannan, och kryddade med salt, peppar, massor av basilika och paprikapulver, lite balsamvinäger och chilisås.
Denna röra varvade jag sedan med lasagneplattor, grädde och ost i en form. På slutet lade jag på skivad mozarella och täckte med prästost, och gratinerade hela härligheten i 20 minuter med ugnen på 225 grader.

Med facit kan jag säga att den smakade bra, ingen större skillnad på denna och en lasagne med köttfärs. Möjligen borde jag ha uteslutit de stora vita bönorna, inte för smaken men för att de var stora helt enkelt.

Fler vegetariska recept:
Risotto
Soppa med bönor och apelsin (denna är vegansk)

2 thoughts on “vegetarisk lasagne

  1. Pingback: drottningpasta | mymlan

  2. Pingback: köttfri måndag | mymlan

Kommentarer inaktiverade.