det bidde ingen champix

Jag gav mig själv femtio dagar att mentalt förbereda mig på att sluta röka. Idag är det dag 27. 23 dagar kvar. Min plan var att denna vecka börja äta Champix. Jag har ett recept och tänkte hämta ut det i veckan. Men det var slut! Och restnoterat hos leverantören, vilket troligen betyder att jag ej kommer att hinna få medicinen i tid för att fullfölja planen att sluta om senast 23 dagar.

Jag har därför fattat beslutet att sluta utan hjälp av medicin. Sedan tidigare har jag bestämt att jag inte ska använda någon nikotinersättning, jag vill ju bli av med mitt beroende, inte bara cigaretterna. Och är övertygad om att risken för återfall är betydligt större om jag upprätthåller nikotinbegäret genom att tugga tuggummi eller klistra på mig plåster. Som för övrigt aldrig funkat förut. Min metod handlar helt och hållet om mental hjärntvätt. Att övertyga mig själv om att jag inte vill röka. Att jag inte går miste om ett skit. Att det är skönt att slippa röka. För det tror jag att det är. Och jag tror att det är bästa sättet att sluta, efter att ha läst boken av Allen Carr.

Igår upplevde jag för första gången följande: Jag hade slut på cigg, och det bekymrade mig inte särskilt. Jag åkte för att handla. I vanliga fall borde jag ha tänkt på cigaretter, eftersom jag varit utan i flera timmar. Men det gjorde jag inte! Inte förrän jag alldeles utanför Ica kände en pust rök från en person som stod och rökte kom jag ihåg att jag skulle köpa cigaretter också. Alla ni som röker eller har rökt förstår vad det här innebär. Jag har börjat släppa taget. Jag kan tänka på annat. Och istället för att bestämma mig för att avstå från en cigarett har det blivit mer och mer så att jag bestämmer mig för att röka en. Det, mina vänner, betyder att jag är på mycket god väg att sluta röka, och jag tvivlar inte på att jag om 23 dagar kommer att vara en ickerökare. En glad och stolt sådan.

11 reaktioner på “det bidde ingen champix

  1. En kul sak (eller ja, typ) är att du kommer att upptäcka hur mycket tid du har ”över” helt plötsligt. Det ordnar iofs upp sig, för nu har jag förstås inte mer tid än när jag rökte, men i övergångsfasen.. jaha, vad ska jag göra nu då?

  2. Så härligt att läsa, för jag hoppas att ditt rökstopp hjälper till så att vi får ha kvar dig ännu längre.

  3. Härlig känsla det där :) Det kommer att gå bra för dig med rökstoppet, det är jag övertygad om! Den där känslan när man upptäcker att man faktiskt klarar sig utan – och mår bra – är större kick än nånsin nikotinet :)

  4. När man inte associerar allt i livet till cigaretter, vare sig man sitter i en bilkö, talar i telefon eller har rast, ja då är man på väg bort mot en rökfriare tillvaro. Jag är också på väg, nere i 15 om dagen från 37-40 per dag då jag förra sommaren fick nog. Vågar inte ta steget fullt ut än och jag är inne på samma linje som du – skall jag sluta, skall det ske utan plåster, tuggummi mm.

Kommentarer inaktiverade.