elefantjägarna

Både Leo Lagercrantz och Jens Christian Brandt definierar sig som liberaler och tror på marknadskrafterna, men i arbetet med boken har de också tvingats ifrågasätta sina egna politiska värderingar. Boken är på ett plan också en uppgörelse med den svenska liberalismen som enligt Lagercrantz ”går på steroider”.
– Jag betecknar mig fortfarande som liberal och borgerlig, men har blivit mycket mer medveten och övertygad om att marknaden behöver strama tyglar. Jag tycker att det finns en naivitet och ansvarslöshet bland många liberaler, både politiker och skribenter, i synen på marknaden.

Ovanstående är hämtat ur en intervju jag gjort med Leo Lagercrantz och Jens Christian Brandt, inför releasen av deras bok Elefantjägarna.
En bok om oljemiljardärer, kolonialism, svenska aktiesparare, Carl Bildt och Lundin Oil, eller som Brandt uttryckte det när vi träffades: En bok om Sverige.
Här kan du läsa hela intervjun.

4 reaktioner på “elefantjägarna

  1. Jag har precis läst din intervju om Jonas Inde, du är så bra. Och du som är så bra läser min blogg då och då. Fy tusan vad jag blir stolt.

  2. Alltså, det är jag som har gjort bort mig. Jag har blandat ihop dig med en annan bloggare – fast det gör inget för du gjorde en bra intervju med Inde i alla fall och du får gärna kolla min blogg (en varning: jag fick extra undervisning i skolan för de ansåg att jag var korkad, jag vet inte om det hjälpte – hur som haver fick jag en chokladbit var gång jag stavade rätt, på den tiden var jag rätt mager och när jag slutade skolan var jag ännu magrare. Typ).

    Bloggen: eva.monkeytoys.com

Kommentarer inaktiverade.