man kan visst blogga om precis vad som helst

Eller vad sägs om den här bloggen?

En ganska fantastisk idé. Låta skvallerreportern äta sin egen medicin.

Frågan är väl hur stort intresset är bland allmänheten för just denne Johan T Lindwall.

Här har bloggarna skrivit om syftet med bloggen. Och självklart stänger de ner den om de blir ombedda. Jag gissar att Expressen är stadd vid bättre kassa.

ExempelLindwalls journalistiska gärning. (för er som inte har en aning om vem han är, vilket kanske inte hör till till allmänbildningen)

Andra bloggar om: , , , ,

43 reaktioner på “man kan visst blogga om precis vad som helst

  1. Göte – olika. Du kanske skulle fråga dom som hänger här hos mig för jämnan, varför?

    Allvarligt – jag har en del krav. Det ska vara överskådligt och en lagom enkel design. Om inte ska det mycket annat till (som en massa rekommendationer) för att jag ska ge det en chans.

    Personen som skriver bloggen bör kunna skriva. På ett sätt som går att läsa utan att jag blir irriterad.

    Sedan ska det vara ett innehåll som tilltalar mig, och gärna varierat. Samma samma blir trist i längden.
    (jag tilltalas av allt från matlagning om det är skrivet på ett frestande sätt till politik om det är med en glimt i ögat)

    Personlighet. Att bloggen på något sätt skiljer sig från mängden.

    Och inte minst – interaktivitet. En bloggare som aldrig bemöter kommentarer eller till och med stänger av dem ger jag inte många chanser.

    Egentligen finns det nog lika många förklaringar som jag läser bloggar, till vad jag egentligen fastnade för. Nöjd med svaret?

  2. Pingback: Schlingmann om bloggarnas mörka sida « Under den svarta natthimlen

  3. Pingback: deep|edition » Stil och klass

  4. Vet inte om jag kan rädda mitt anseende efter detta.

    Jag är väldigt intresserad att veta vad det är som gör att vi klistrar oss fast till bloggar. Det är ju som jag skriver i min blogg tydligt att innehållsmässig kvalitet inte alltid är orsaken till hög besöksfrekvens.

    Så jag tänkte om jag frågar på några bloggar med hög innehållsmässig kvalitet och på några ”mode”-bloggar kanske man kan få många och olika intressanta svar.

    Jag är väldigt nöjd med ditt svar, jag tolkar och sammanfattar det som att du är ute efter innehållsmässig kvalitet och ”någonting speciellt” eller en personlighet.

    Gissar att du tex inte gillar topp 10 på bloggportalen!?

    Lite negativ avtalsbildning till sist: Jag kopierar din kommentar till min blogg. Om du tycker det är fel så ropar du bara högt.

    Tack för att du tog dig tid. Och jag skulle bli glad om ni fortsatte diskussionen här där det finns många som kan föra en bra och livfull diskussion…

  5. @Göte: du missade några saker.
    a) man förklarar sitt syfte. I min blogg dök du upp i en random postning som inte hade det minsta med bloggande att göra och ställde endast frågan. Själv hade jag: om du fört fram frågeställningen på något sorts normalt sätt, gärna dedikerat en hel postning om det hela och initierat en diskurs på bloggen. Men det sätt du valde var mer av spamform och då hamnar man faktiskt i skamvrån.
    b) Lindwall-bloggen har mycket lite med AttStalkaAlexSchulman att göra. Den sistnämnda hade ett ironiskt anslag medan Lindwall-bloggen är , förutom att vara riktigt jävla illa skriven också fullkomligt renons på självdistans, ironi och känsla för balans. Det är en hatblogg – antagligen startat av någon Stureplansnisse som Lindwall råkat trampa på i sitt fåniga stapplande runt nöjesvärlden.

  6. Göte – Bloggportalens tioitopp? Där finns ju olika listor. Eftersom jag själv just idag ligger i topp på mestlänkadelistan så tycker jag väldigt mycket om den…
    Annars kan du kolla min bloggroll, där finns de bloggar jag regelbundet läser.

    Angående schulman/lindwall – nu pågår diskussionen både här och inne hos deep, men jag anser inte att lindwallbloggen kan jämföras med schulman på det sättet. (jag gillade stalkaschulmanbloggen, mer än jag gillade schulmans egen…)
    Lindwall är precis som du säger deep en hatblogg. Alltså ett helt annat syfte. Observera att jag inte uttalat mig om vad jag egentligen tycker om den, jag hade tänkt mig att det skulle kunna generera en diskussion om journalistik och just det faktum att han i bloggen får den behandling han utsätter andra för dagligen. Men den diskussionen uteblev tyvärr.

  7. Jag har två saker som helt enkelt gör att Lindwall-bloggen inte kommer att generera en sådan diskussion:

    - Är det någon som tagit Johan T på allvar de senaste fem åren? Det är nog bara han själv som anser sig vara journalist: skrönikör är väl ett bättre namn på vad han och Shimoda gjort till en konst.

    - Om Lindwall-bloggen skulle utsatt honom för samma saker så borde de fasen gjort det på rätt sätt. De saker de ”grävt fram” är ju skitsaker. Det är saker som varit allmänt kända hur länge som helst. Om det är, som jag anar, några journaliststuderanden så är det fan deprimerande att utbildningen inte lär dem mer. Och är det bittra stureplanprofiler så borde de ge upp: det hela är fan sämre än en ordinär uppsats i sjätteklass.

  8. Var är Göran Greider? Bland det roligaste jag läst… :-)

    Lindwall lär nog tåla bloggen. Den var inte särskilt elak.

  9. Deeped:
    a)erkänner mig skyldig och förstår om ni därmed inte släpper in mig i de fina bloggsalongerna. Fel att rucka på gängse bloggetik…

    Till mitt ynka försvar så ville jag få igång en diskussion om detta och visste att mitt inlägg på min blogg inte skulle få så många kommentarer. Och inte både från kvalitets-och ickekvalitetsbloggbesökare.

    b) Jag ser fler gemensamma nämnare. Och tycker ditt resonemang om att det är helt olika fenomen mest bygger på att den ene är välskriven och den andre inte är det. Jag tror i alla fall att Lindwall-bloggaren själv tänker sig att han gör detsamma som Schulman-bloggaren???

    Mymlan: Grattis till din placering. Jag tänkte på mest välbesökta:

    1 Englas showroom 82774
    2 Blondinbella 81840
    3 KENZA 78488
    4 Magnus Ugglas blogg 60186
    5 Tjuvtittat 45562
    6 Rar 40111
    7 Svenska sexnoveller 38461
    8 StockholmStreetStyle 32993
    9 Discobelle.net 31090
    10 ~ Stina-Lee ~ 30537

    Ser du något du gillar? Ser du mycket kvalitet?

  10. @Göte: hur gör du i vanliga fall om du vill få igång en diskussion. Avbryter du vilken konversation som helst och ställer en fråga? Det är det du gjorde hos mig. Så du behöver inte leka martyr och tycka synd om dig. Gör om och gör rätt så kommer du att få de svar du är ute efter. Bloggetik är inte något skiljt från normal hyfs. Faktiskt.

    Vad gäller Bloggportalens besöksstatistik så har den diskuterats om och om igen. Johan på Knuff mfl har försökt att utröna det hela, Beta Alfa har gjort ett antal pedagogiska försök att visa skillnaderna och Sigge Eklund har försvarat det hela på både bättre och sämre sätt.

  11. Discobelle.net är för övrigt en musikblogg som drivs av Björn Jeffrey, som också startade Manolo.se för många år sedan. Så – den är garanterat kvalitativ om man gillar den sortens musik (jag brukar halka in där via hans Jaikuflöde)

  12. Nämen dåså. Jag ska skita i den alltså? (namnet har inte gjort mig nyfiken hittills så jag har alltså känt rätt?)

  13. göte/deep – sen är det väl ändå nån slags godkänt avbrott att meddela bloggutmaningar som ju är nåt slags välkänt begrepp i bloggvärlden?

  14. Nåja. Jag blir visserligen mindre irriterad av när någon ramlar in och påpekar om en utmaning. På samma sätt som det är irriterande när en del bloggare väljer att svara på en kommentar jag lagt i deras blogg i min blogg.

    Göte kan inte ta att han gjorde fel. Stackarn.

  15. deeped: Jag har läst igenom det du skriver här igen lite mer noggrant. Köper till 100% din argumentation om att det är dålig hyfs att göra som jag gjorde.

    Allt är frid och fröjd och jag känner mig inte särskilt martyrisk.

    Men deeped jag tycker inte heller det är normal hyfs och bloggetiskt korrekt att skriva om mig istället för till mig. Att nedvärderande skriva ”stackaren”. Att be mig hålla käften.

    Eller?

  16. Varför inte? Du idisslade konstant att du inte gjort något fel och samtidigt så deltog du inte speciellt mycket i debatten. Det är en snabb diskurs i den här bloggen som du kanske märker. Det innebär att det inte går att vänta. Här kanske du har ett svar på din fråga: vissa gillar det och lägger ner tid – andra gör det inte och fortsätter inte att läsa. Den blogg som faktiskt också fungerar interaktivt: dvs. genererar diskussioner, deltagande och därmed relationer kommer också att bli framgångsrik. Det innebär bland annat att bloggägaren måste vara aktiv när det gäller att besvara sina kommentatorer: om en ny läsare upptäcker det så återkommer man. Om inte så läses man i bästa fall endast via RSS-feeden eller inte alls.

  17. Mymlan: Jag tycker din musikutmaning är jättekul. Sorry att jag drog in den som exempel på vad jag menade…

    Over and out. Jag slutar härmed idisslandet i denna tråd…

Kommentarer inaktiverade.